Volvo 740 lak: 2K of 1K ?!?
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-05-2022 12:10 #1111240
door Pascal Kogelman
Volvo 740 lak: 2K of 1K ?!? is gemaakt door Pascal Kogelman
Ik zit er aan te denken een deel vd 740 (1986 MJ 1987) opnieuw blauw te laten spuiten. Gebruikte Volvo in die tijd 1K of 2K lak?
groet,
Pascal
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2022 21:49 #1470699
door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic 4e en 5e cijfer
Pascal, onderstaand de betekenis van de het 4e en 5e kleuren cijfer
4de cijfer Leverancier 5e cijfer Laktype
1 BASF 1 Effen of metallic op basis van oplosmiddel
2 Herberts 2 Metallic op waterbasis
3 Beckers 3 Effen op waterbasis en transparante lak
4 IDAC 4 Effen op basis van oplosmiddel en vernis
5 Sikkens 5 Pearl op basis van oplosmiddel
8 IVI 6 Lak op waterbasis
9 Plaatselijke leveranciers (Thailand, Maleisië, Indonesië, Filipijnen) 7 Lak op waterbasis
4de cijfer Leverancier 5e cijfer Laktype
1 BASF 1 Effen of metallic op basis van oplosmiddel
2 Herberts 2 Metallic op waterbasis
3 Beckers 3 Effen op waterbasis en transparante lak
4 IDAC 4 Effen op basis van oplosmiddel en vernis
5 Sikkens 5 Pearl op basis van oplosmiddel
8 IVI 6 Lak op waterbasis
9 Plaatselijke leveranciers (Thailand, Maleisië, Indonesië, Filipijnen) 7 Lak op waterbasis
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-05-2022 22:30 #1470701
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic 096-1
De lakkleur is 096-1, deze heb ik ook in een spuitbus laten maken.
@Wiegmans :Ik begrijp de codering vd verfleveranciers niet helemaal, hoe moet ik die rijmen met 096-1 ?!?
En is dat dan 1K of 2K lak?
Groet,
Pascal
@Wiegmans :Ik begrijp de codering vd verfleveranciers niet helemaal, hoe moet ik die rijmen met 096-1 ?!?
En is dat dan 1K of 2K lak?
Groet,
Pascal
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-05-2022 09:24 #1470704
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Volvo heeft over de jaren
Volvo heeft over de jaren heen de kleurcodering een aantal keer iets aangepast
Vanaf '75 tot '77 waren de eerste 3 cijfer de kleurcode, en 4e cijfer de fabrikant welke deze als eerst geleverd heeft.
Van '77 tot december '88 is het 4e cijfer zoals Wiegman1748 hierboven aangeeft.
Van '88 tot ?? kwam er een 5e cijfer bij, waarbij de 1 voor lak staat met oplosmiddelen, en de 2 voor lak op waterbasis
Jouw kleurcode is 096-1
096 geeft de kleur (blauw) aan, en de -1 geeft de fabrikant aan (Glasurit BASF)
Hij is van vóór december '88 en dus geen 5e cijfer.
In één van de groene boekjes welke over de lak gaat, staat dat van Glasurit de serie 21-, 54-/94- gebruikt kan worden om de lak bij te werken/over te spuiten. Voor de blanke lak van Glasurit stond 923- voorgeschreven. Deze waren 2K, maar zijn inmiddels volgens mij niet meer verkrijgbaar en vervangen voor wat anders.
Voor kunststof delen wordt 20-40% 521-111 toegevoegd aan de lak
-Als type lak (zowel kleur als blanke lak) geeft Volvo "Acrylic isocyanate 2-comp (+ hardener and thinner)" als type op.
-Bij Metallic base coat staat niet veel meer dan dat het 1K is.
-Mat-zwart gespoten delen worden als "Alkaloid resin combination 1-component" omschreven.
Vanaf '75 tot '77 waren de eerste 3 cijfer de kleurcode, en 4e cijfer de fabrikant welke deze als eerst geleverd heeft.
Van '77 tot december '88 is het 4e cijfer zoals Wiegman1748 hierboven aangeeft.
Van '88 tot ?? kwam er een 5e cijfer bij, waarbij de 1 voor lak staat met oplosmiddelen, en de 2 voor lak op waterbasis
Jouw kleurcode is 096-1
096 geeft de kleur (blauw) aan, en de -1 geeft de fabrikant aan (Glasurit BASF)
Hij is van vóór december '88 en dus geen 5e cijfer.
In één van de groene boekjes welke over de lak gaat, staat dat van Glasurit de serie 21-, 54-/94- gebruikt kan worden om de lak bij te werken/over te spuiten. Voor de blanke lak van Glasurit stond 923- voorgeschreven. Deze waren 2K, maar zijn inmiddels volgens mij niet meer verkrijgbaar en vervangen voor wat anders.
Voor kunststof delen wordt 20-40% 521-111 toegevoegd aan de lak
-Als type lak (zowel kleur als blanke lak) geeft Volvo "Acrylic isocyanate 2-comp (+ hardener and thinner)" als type op.
-Bij Metallic base coat staat niet veel meer dan dat het 1K is.
-Mat-zwart gespoten delen worden als "Alkaloid resin combination 1-component" omschreven.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
11-05-2022 10:51 #1470707
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic repareren of spuiten zoals het vroeger werd gedaan?
Ik ben van mening dat je voor het spuiten van een bestaande auto van 34 jaar oud eigenlijk niet te veel moet kijken wat en hoe het er destijds is opgegaan om daar dan hetzelfde voor te gebruiken. De originele lak is namelijk uitgehard en uitgekleurd. Het is wel interessant om te weten, en het reparatie systeem aan de originele laklaag aan te passen, maar het is niet van belang dat je precies hetzelfde eroverheen spuit, tenzij je het gedeelte dat je net hebt overgespoten aan 34 jaar UV en lucht kunt blootstellen. Zo is het vaak goed haalbaar om een modern high solid 2- componenten systeem over watergedragen lak te spuiten. Het belang is te weten of het nieuwe systeem over het oude sytsteem kan, en of de kleur van het nieuw gespotene matcht met de 34 jaar verouderde lak? Beide kun je proberen op het tankklepje, want ik denk niet dat je er via een leverancier of fabrikant achter kunt komen of het ene met het ander matcht. Er zijn wel moderne systemen, speciaal gemaakt om oldtimers bij te werken:
www.glasurit.com/uk/classic-car-colour-process
.
Een spuitbus op kleur met het juiste nummer is helemaal een gok of het matcht.
Sowieso verandert de samenstelling van lakken veel sneller dan merk of typenamen. Sikkens Metacoat is met en zonder Chrome-6 geleverd, zie er maar eens uit te komen welke verf er precies op je auto of tank zit en hoe moet je hem nu schuren?
Een spuitbus op kleur met het juiste nummer is helemaal een gok of het matcht.
Sowieso verandert de samenstelling van lakken veel sneller dan merk of typenamen. Sikkens Metacoat is met en zonder Chrome-6 geleverd, zie er maar eens uit te komen welke verf er precies op je auto of tank zit en hoe moet je hem nu schuren?
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-05-2022 11:15 #1470708
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bedankt!
Bedankt : Reinier en Noppen voor deze verheldering.
Dus als ik het goed begrijp heeft mijn Volvo een 2 K laklaag zonder blanke laklaag. Moerkbla heet de kleur op zijn Zweeds.
groet,
Pascal
P.S.: De spuitbus die ik gekocht had op kleurcode bij 123-autolakken.nl, matcht trouwens prima bij de rest vd auto. Ik heb het eerst op de bodem vd reservewielbakken uitgeprobeerd.
Dus als ik het goed begrijp heeft mijn Volvo een 2 K laklaag zonder blanke laklaag. Moerkbla heet de kleur op zijn Zweeds.
groet,
Pascal
P.S.: De spuitbus die ik gekocht had op kleurcode bij 123-autolakken.nl, matcht trouwens prima bij de rest vd auto. Ik heb het eerst op de bodem vd reservewielbakken uitgeprobeerd.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-05-2022 11:31 #1470750
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Filler
Het beste resultaat bij overspuiten krijg je door er eerst een laag filler overheen te spuiten. Naast een goede hechting en isolatie van de onder laag zorgt kan je deze ook goed schuren en dus zorgen voor een perfect strakke ondergrond.
Moderators: Jerry Stam