Wie heeft tips voor Volvo in winterstalling
- Adriaan Versluijs
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2021 12:50 #1111034
door Adriaan Versluijs
Wie heeft tips voor Volvo in winterstalling is gemaakt door Adriaan Versluijs
Voor de allereerste keer in zijn leven zet ik mijn 960 in winterstalling. Afhankelijk van de weersomstandigheden in ieder geval tot ergens in maart 2022. Accu eruit gehaald. Heb gehoord dat het harder oppompen van de banden dan wel nodig is om platte vlakken te voorkomen. Zou tot max 5 bar kunnen. Demontage van de velgen heeft bij langer stallen natuurlijk de voorkeur, maar dat lijkt me voor korter dan drie maanden niet nodig. Auto staat bovendien in gezamenlijke stalling onder flatgebouw, dus op assteunen sowieso niet aan de orde in geval er brand uitbreekt. Je weet het maar nooit met de toename van het aantal elektrische auto's. Heeft iemand nog tips voor waar ik nog meer op zou kunnen/moeten letten? Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2021 14:58 #1469283
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Accu
Accu losmaken doe ik zelf altijd. Met zo’n speciale knop om de stroom er snel af te kunnen halen. Banden iets harder dan normaal en raampje ietsje open. Verder niets.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
29-12-2021 15:33 #1469284
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic -Bandjes op +-3 bar
-Bandjes op +-3 bar
-Om en nabij 1x in de maand de auto een stukje naar voren/achter rollen zodat de banden niet steeds op dezelfde plek staan.
-Accu loshalen, en als je de auto een stukje verplaatst accu controleren/opladen
-Raampje op een kier
-Niet op de handrem, en ik zet zelf altijd de versnellingsbak in de vrij als die lange tijd blijft staan. (paar klosjes tegen de banden niet vergeten
-Liever geen E10 in de tank, ik zet em zelf altijd vol weg. Niet zoals vroeger tegen et roesten van de tank, maar minder lucht in de tank betekend ook minder kans voor de brandstof om water aan te trekken.
Sommige adviseren eens in de zoveel tijd te starten... ik denk dat dat meer kwaad dan goed kan. Zo'n koude start, waarbij de olie echt lang de tijd heeft gehad om naar beneden de carterpan in te lopen, lijkt me niet goed voor et blok.
Maar tot aan Maart is geen hele lange tijd, en zeker niet in Volvo-jaren gemeten. Dus ook zonder voorzorgsmaatregelen zal het vast goed verlopen
-Om en nabij 1x in de maand de auto een stukje naar voren/achter rollen zodat de banden niet steeds op dezelfde plek staan.
-Accu loshalen, en als je de auto een stukje verplaatst accu controleren/opladen
-Raampje op een kier
-Niet op de handrem, en ik zet zelf altijd de versnellingsbak in de vrij als die lange tijd blijft staan. (paar klosjes tegen de banden niet vergeten

-Liever geen E10 in de tank, ik zet em zelf altijd vol weg. Niet zoals vroeger tegen et roesten van de tank, maar minder lucht in de tank betekend ook minder kans voor de brandstof om water aan te trekken.
Sommige adviseren eens in de zoveel tijd te starten... ik denk dat dat meer kwaad dan goed kan. Zo'n koude start, waarbij de olie echt lang de tijd heeft gehad om naar beneden de carterpan in te lopen, lijkt me niet goed voor et blok.
Maar tot aan Maart is geen hele lange tijd, en zeker niet in Volvo-jaren gemeten. Dus ook zonder voorzorgsmaatregelen zal het vast goed verlopen

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2021 15:53 #1469286
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 6 maanden procedé
Erin:
Warm wegzetten. Min accu los. Bouwzeil erover tegen de schijt van de uilen. Ik laat er een halve tank e10 in zitten.
Eruit:
Banden op spanning brengen. Accu aansluiten, voltage controleren, tot nu toe altijd nog boven de 10V, starten en meteen lopen. Na 30 km zijn de banden ook weer rond.
Tot nu toe geen problemen mee gehad.
Laatste keer ging wel het lambda lampje na opwarmen branden. Heb ik de volgende keer weer wat te doen.
Warm wegzetten. Min accu los. Bouwzeil erover tegen de schijt van de uilen. Ik laat er een halve tank e10 in zitten.
Eruit:
Banden op spanning brengen. Accu aansluiten, voltage controleren, tot nu toe altijd nog boven de 10V, starten en meteen lopen. Na 30 km zijn de banden ook weer rond.
Tot nu toe geen problemen mee gehad.
Laatste keer ging wel het lambda lampje na opwarmen branden. Heb ik de volgende keer weer wat te doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Blauw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2021 18:27 #1469294
door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Halve tank zou ik niet doen
maar wel zo vol mogelijk om condens te beperken.
Overigens levert een bijna lege tank een veel groter explosiegevaar op dan
een tot de nok toe gevulde tank.
Het liefst afgetankt met ethanol vrije benzine, als die nog te verkrijgen is.
Ik heb ij laten wijsmaken dat het ook beter voor de benzinepomp is.
Als je hem in een parkeergarage hebt staan zet dan twee ramen op een kleine kier,
een halve cm is afdoende.
Ander zou de auto wel eens wat muf kunnen gaan ruiken.
Mijn vorige 740 heeft eens in de wintertijd vijf maanden noodgedwongen
buiten stil gestaan.
De accu was naar zijn vaantjes en er was simpelweg geen geld op de bank,
er waren andere dingen die belangrijker waren.
De oude accu er wel uitgehaald en de auto in zijn twee laten staan.
Uiteindelijk kwam er gelukkig wel geld vrij en is een nieuwe accu aangeschaft.
Accu er in gezet, contact aan en even aan laten staan om de benzinepomp
tot leven te laten komen.
Sleutel omgedraaid en meteen lopen, tot verbazing van de buren en, eerlijk
gezegd, van mij ook.
Uiteraard met een stalen smoel zeggen dat je niet anders verwacht had.
Van binnen zat het interieur (dashboard en dergelijke harde oppervlaktes) onder
een waas van schimmel.
Dat was makkelijk te verwijderen maar de lucht daarvan nam een paar weekjes
langer om te verdwijnen.
Dus mocht je het advies van een klein stukje verplaatsen opvolgen neem dan
een doekje mee en neem het dashboard etc even af.
Succes er mee.
Overigens levert een bijna lege tank een veel groter explosiegevaar op dan
een tot de nok toe gevulde tank.
Het liefst afgetankt met ethanol vrije benzine, als die nog te verkrijgen is.
Ik heb ij laten wijsmaken dat het ook beter voor de benzinepomp is.
Als je hem in een parkeergarage hebt staan zet dan twee ramen op een kleine kier,
een halve cm is afdoende.
Ander zou de auto wel eens wat muf kunnen gaan ruiken.
Mijn vorige 740 heeft eens in de wintertijd vijf maanden noodgedwongen
buiten stil gestaan.
De accu was naar zijn vaantjes en er was simpelweg geen geld op de bank,
er waren andere dingen die belangrijker waren.
De oude accu er wel uitgehaald en de auto in zijn twee laten staan.
Uiteindelijk kwam er gelukkig wel geld vrij en is een nieuwe accu aangeschaft.
Accu er in gezet, contact aan en even aan laten staan om de benzinepomp
tot leven te laten komen.
Sleutel omgedraaid en meteen lopen, tot verbazing van de buren en, eerlijk
gezegd, van mij ook.
Uiteraard met een stalen smoel zeggen dat je niet anders verwacht had.
Van binnen zat het interieur (dashboard en dergelijke harde oppervlaktes) onder
een waas van schimmel.
Dat was makkelijk te verwijderen maar de lucht daarvan nam een paar weekjes
langer om te verdwijnen.
Dus mocht je het advies van een klein stukje verplaatsen opvolgen neem dan
een doekje mee en neem het dashboard etc even af.
Succes er mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adriaan Versluijs
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2021 20:59 #1469298
door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Bedankt
Goede tips, dank jullie wel. Hoop dat het vroeg voorjaar wordt.
Adriaan
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2022 16:01 #1469317
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Starten
Onze bolides staan voor het eerst van hum leven gestald tussen de caravan,s
We zijn 29 Dec. wezen kijken we hebben ze gestart. Bij de V6 eerst de bougiekabel van de bobine gehaalt en even lekker laten draaien . Kabel er op en starten en lopen . Bij de T5R de zekering van de benzinepomp er uit gehaalt en deze ook even lekker laten draaien . Zekering er in een hoppa starten lopen
Beide auto,s staan op oude banden dus daar geen zorgen over.
Wat wel leuk was is dar er 2 caravan,s begonnen te piepen. Kooldioxide detectie. Who ha ha lang leve het milieu.
.
We zijn 29 Dec. wezen kijken we hebben ze gestart. Bij de V6 eerst de bougiekabel van de bobine gehaalt en even lekker laten draaien . Kabel er op en starten en lopen . Bij de T5R de zekering van de benzinepomp er uit gehaalt en deze ook even lekker laten draaien . Zekering er in een hoppa starten lopen
Beide auto,s staan op oude banden dus daar geen zorgen over.
Wat wel leuk was is dar er 2 caravan,s begonnen te piepen. Kooldioxide detectie. Who ha ha lang leve het milieu.
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
03-01-2022 13:28 #1469323
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic koolmonoxide?
Kooldioxide, zit in de lucht en ademen we in, en in iets grotere mate uit. En soms komt het ook uit andere lichaamsopeningen. Dus dan zou je niet voor je rust naar de caravan gaan met zo een alarm.
Koolmonoxide is dodelijk.
Koolmonoxide is dodelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2022 07:35 #1469332
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stalling
Doe nooit anders dan normaal parkeren met de 740 's
Rijd de stalling in en accupool los , verder niets.
Andere jaren zelfs gewoon buiten gestald en ook geen problemen ermee.
Na jaar of zo accu pool er weer op en rijden, bandjes beetje lucht bij misschien.
Rijd de stalling in en accupool los , verder niets.
Andere jaren zelfs gewoon buiten gestald en ook geen problemen ermee.
Na jaar of zo accu pool er weer op en rijden, bandjes beetje lucht bij misschien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 106
05-01-2022 21:52 #1469360
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic vochtvreter?
Het plaatsen van een vochtvreter in de auto kan ook geen kwaad, mits deze maar goed is neergezet. De vochtvreter korrels zijn 'zouten', dus evt. gemorste korrels of overlopend / lekkend 'opgevreten' vocht uit de opvangbak moet je heel goed voor oppassen (qua roestbron).
Wanneer je ramen een klein beetje open staan heeft het gebruik van zo'n vochtvreter niet veel nut (te grote ruimte) maar in meer afgesloten ruimten (zoals kofferbak in sedan) is het te overwegen.
Wanneer je ramen een klein beetje open staan heeft het gebruik van zo'n vochtvreter niet veel nut (te grote ruimte) maar in meer afgesloten ruimten (zoals kofferbak in sedan) is het te overwegen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam