Roest onder de dorpel onder voordeur, zijkant Volvo.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2017 18:09 #1107218 door V700 register
Beste lezers, ik heb last van roest onder de dorpel, op het schuine aflopende stuk onder de deuren. Is er voor roest behandelen op deze locatie iets speciaals nodig, of is het gewoon een kwestie van wegschuren/ borstelen, plamuren en overspuiten/verven? Ik zal later een foto toevoegen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-10-2017 23:25 #1441758 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Volledig weghalen
Roest moet je altijd volledig verwijderen. Zogenaamde roestomvormende verf werkt niet. Dus of stralen of via chemische weg de roest verwijderen. Staat al redelijk wat over geschreven op dit forum.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2017 12:42 #1441766 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Roest op dorpel
Wat belangrijker is, is de roest door en door? Dan moet je kijken of er onder de lakroest geen gat zit. Dat is meestal het geval.

Is de plek over een lengte van 70% van de deurbreedte doorgeroest, dan is het APK afkeur. Wanneer het meer is dan 'een plekje' is het raadzaam de dorpel verticaal op 2 plaatsen met een afstand van 20 cm open te slijpen en uit te buigen. Daarna kun je de binnenzijde inspecteren en ook de achterliggende tweede helft van de koker waar de dorpel deel van uitmaakt. Die is dan soms ook aangetast. De dorpel is overigens gemakkelijk weer terug te buigen en daarna weer dicht te lassen.

Een tweede inspectiemogelijkheid is om de kunststofbedekking aan de binnenzijde van de dorpel los te halen. Daaronder zitten aan de binnenzijde twee inspectieopeningen, met een endoscoop kan dan de binnenzijde van de dorpelhelften worden bekeken.

Op zich is het een voorkomend kwaaltje. De roest is, wanneer de roestvorming binnen de APK norm valt, goed te bestrijden door de holle ruimte met een goede was in te spuiten, zoals HV-400. Je moet dan wel een tectyleerspuit gebruiken. En meteen de rest van de holle ruimten ook mee te nemen. Ook aan de andere zijde van de wagen.

Het verschijnsel treedt meestal aan de rechterzijde van de wagen op omdat daar de straatgoten en wegkanten zitten. In Engeland is dit anders.... ;-)

Afhankelijk van je handigheid en ervaring is bij door-en-door roestvorming wel tijd om er ook een deskundig oog op te laten werpen, omdat dit snel verder kan gaan.

Ook wanneer je via de inspectiegaten inwendig zand en bladeren ziet moet er wat grondiger naar de wagen worden gekeken..

Zelf heb ik een geval meegemaakt waarbij de buitenzijde van de rechterdorpel moest worden vervangen en de achterzijde van de linkerdorpel. Wanneer dit goed gebeurt moet je daar tussen de 800 en 1600 Euro voor neertellen. Wanneer de rest van de wagen (ook motor, versnellingsbak, stuurhuis en achteraandrijving) in goede staat is, is dit lonend. Voor een dergelijk bedrag koop je meestal geen vervangend exemplaar. Waarvan je de verborgen gebreken en de staat van onderhoud meestal niet kent.

Maar ga er maar van uit dat het losloopt, tegenvallen kan dan altijd nog. En bedenk, daar zijn sleuteldagen voor, daar lopen ook ervaren monteurs rond die wijze dingen kunnen roepen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2017 16:40 #1441797 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Al hebben we binnen deze
Al hebben we binnen deze vereniging nog geen sleuteldagen gehad waar laswerk gedaan kan worden.
Misschien wel een keer een idee, maar weet iemand een goed gastbedrijf daarvoor, of een lid met geschikte lokatie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2017 17:25 #1441870 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Lasgelegenheid
Het pronbbleem met een lasgelegenheid is dat je erook moet kunnen plaatwerken. En aangezien er in de vereniging weinig plaatwerkers zullen zijn...

Bovendien strekken serieuze lasklussen zich over meerdere dagen uit, im weet niet of je dat op een 'lasdag' kunt doen. Tenzij je, wanneer de operatie niet lukt, je over een skateboar beschinkt om de auto op te zetten wanneer je 'm mee nar huis trekt.

In principe is het wel zo dat je in i9erddere zichzelf respecterende garage kleine lasklussen moet kunnen (laten) doen. Dus iik zie het probleem niet.

Zelf besteed ik de lasklussen gewoon uit. In de garage waar ik de brug huur lopen drie monteurs rond die de laskunst goied verstaan. Ik bereid het werk zelf voor, het lassen wordt in vijf moinuten gedaan. Mij kost het in dit geval gewon een rondje gebak.

Maar moet er een koker in worden gelast, dan heb je het over ongeveer een dag werk,inclusief het verantwoord wegslijpen van hetgeen rot is en het verwijderen vande strijkkit en bitumenlaag. En de uitbouw van interieurdelen....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2017 00:58 #1442357 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Mooie
benadering. Serieus.
Ga ervan dat het meevalt. Tegenvallen kan altijd nog.
Is dat nu positiever dan "ga uit van het ergste en met een beetje geluk valt het mee" ?
Wat doorgaans eigenlijk als een positieve uitleg doorgaat. Denk het wel.
Vond het wel leuk gevonden :-)
En volvo's zijn taaie rakkers. Dus moed erin houden qua uitdrijving van de roestduivel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2017 17:58 #1442398 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Roest
Met foto van de roest.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2017 18:08 #1442400 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Apart
Is dat roest van binnenuit ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD