Grijze bumpers voor lange tijd weer mooi!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2011 11:08 #1086363 door V700 register
Grijze bumpers voor lange tijd weer mooi! is gemaakt door V700 register
Er zijn waarschijnlijk al talloze discussies gevoerd over het weer netjes krijgen van die grijze kunststof bumpers. Met name de tussenneuzen (1990/1991) schijnen notoir te vergrijzen.
Ik prutste al jaren met bumperblack, lijnolie en allerlei andere vette smeersels. Leuk voor de zondag erna maar na een week en wat regenbuien zien de bumpers er weer triest en verlopen uit.
Nu had ik ooit de bumpertjes van mijn Alto'tje met een gasbrandertje behandeld met een niet onaardig resultaat. Mooi donkergrijs maar wel wat vlekkerig.

Nu wat jaren verder, veel wijzer en ook handiger, heb ik besloten om een poging te wagen met de verfstripper. Op mijn werkplaats hebben we een Leister föhn die proffesioneel gebruikt wordt voor diverse doeleinden (van kunststof buigen tot fineerlagen losmaken). De temperatuur is regelbaar dus dat moet goed komen. Gewone verfstripper moet ook lukken lijkt me.
Eerst heb ik de bumpers goed gewassen en droog gemaakt, vooral hoekjes en randjes. Vervolgens de aansluitingen bij plaatwerk afgeplakt met strookjes HPL; zo voorkom ik dat ik de auto meteen kaalbrandt. Ik heb eerst maar eens een stukje geprobeerd dat uit het zicht zit bij de achterklep; na wat proberen en aftasten heb ik de juiste temperatuur, afstand en tijd gevonden waarbij de kunststof als het ware iets smelt. Door nu zeer gelijkmatig de fönh in horizontale banen te bewegen krijg je de hele bumpers echt supernetjes!
Na een uurtje waren beide bumpers weer als nieuw; de kunststof is ook wat gladder geworden waardoor vuil minder snel hecht. Ik heb de auto nu na de opfrisbeurt twee maal gewassen, twee ritten Nijkerk-Knokke-Nijkerk gemaakt in vies kledderweer en de bumpers zien er nog uit als nieuw!

Kortom; een klusje dat echt loont en de auto zienderogen opfrist. En het kost niets...
Foto's volgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2011 11:14 #1312231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmmm
Dat is heel erg goed om te weten en ben ook zeer benieuwd naar de foto's, ik erger me ook al een tijdje aan die grijze bumpers en stoot strip's aan de zijkant.
Waar ik aan heb zitten denken is die top laag van de bumpers te verwijderen en daarna kunstof grondverf er op spuiten en dan zwarte kunstof verf, is ook een hele klu maja als je dan klaar bent ziet het er wel gelikt uit.

Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2011 12:15 #1312244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lijnolie
Voor wie bang is van de Fohn...
gekookte lijnolie werkt ook prima, ook bij grijzige spiegels. Die zijn na een jaar nog steeds mooi donker.
Het is op de grote oppervlakken wat moelijker om het egaal aan te brengen maar het kan wél. Een paar droge dagen of 1 dagje binnen stallen na het aanbrengen draagt ook bij tot een beter resultaat.
Lijnolie===&gt;<a href=" www.gekooktelijnolie.nl/index1024.php " target="_blank" onclick="window.open('/ www.gekooktelijnolie.nl/index1024.php ','','');return false;"> KLIK    met 1 liter doe je wel een bumpertje of 15!

• laurens linssen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2011 15:22 #1312274 door laurens linssen
Beantwoord door laurens linssen in topic Lijnolie
Voor mij is lijnolie ook prima. Al een kleine 3 maanden geleden op de bumper van mijn 850 geprobeerd, menige regenbui is voorbij getrokken, maar de bumpers zien er nog prachtig uit.
Nadeel is wel dat je een beetje secuur moet, anders krijg je best lelijke vlekken...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2011 12:47 #1333104 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lijn olie gaat inderdaad wel
lijn olie gaat inderdaad wel goed. Enkel is het vaak kliederen om het netjes te doen. op-fohnen gaat ook prima, enkel mij is door een schadehersteller verteld dat je het niet eindeloos kan blijven doen.
Op mijn auto heb ik goede ervaringen met "Vinyl" een goedje dat gebruikt word om banden een wetlook te geven. Het blijft inderdaad minder lang zitten als op-fohnen, maar als je graag aan het poetsen bent dan is het niet veel moeite om iedere keer de bumpers even mee te nemen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2011 13:04 #1333106 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic alexvanbemmel schreef: een

alexvanbemmel schreef :  een niet onaardig resultaat.
Mooi donkergrijs maar wel wat vlekkerig.

mm vlekkerig dat is voor mij geen optie.
Ik heb laatst een spuitbusje bij de Action gekocht 1,89 geloof ik.
 3 auto's mee gedaan en hij is nog niet leeg.
Banden krijg je mooi met Coca-Cola. Kost ook weinig ,heeft iemand dat al geprobeerd op bumpers ?
En als je tijdens het schoonmaken dorst krijgt, neem je gewoon een slok. Kom daar maar eens om bij bumperblack  :-)

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
12-10-2011 21:30 #1333155 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic als het droog is
Feroen als het droog is  zal ik het even proberen.
heb nog een losse 740 90er achterbumper liggen, (die tot nu toe niemand wilt hebben) dus probeer ik dat wel.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2011 18:05 #1340614 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lijnolie
De zwarte bumpers van de Volvo 740 GL blijven mooi zwart in mijn ogen,die hoef ik dus echt niet te doen,de Volvo 850 GLE doe ik al een paar jaar met lijnolie en dat werkt uitstekend,doe het ongeveer twee keer in het jaar en doe het secuur met een doekje.

Groeten Ted.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2011 18:20 #1340617 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijnolie
werkt  inderdaad prima, maar wel behandelen bij windstil weer of binnen. De bovenlaag wordt zacht door een chemische reactie en kan zo makkelijk vuil en stof aantrekken. Ik laat altijd de auto's een dag drogen voordat ik weer de weg mee op ga.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC