Loodmenie en plamuur, graag advies
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2010 20:25 #1083247
door V700 register
Loodmenie en plamuur, graag advies is gemaakt door V700 register
Onder mijn voordeur zit een deukje in de dorpel, dat is gerepareerd met 2 componenten plamuur. Dat heb ik zelf niet gedaan, maar ik kom er nu qwl achter omdat er roest onder zit en de plamuur er dus af gaat brokkelen. Ik las op het forum dat je plamuur nooit over grondverf of menie mag aanbrengen. Waarom is dat eigenlijk? Als de primer goed hecht, dan hecht de plamuur daar toch ook goed op? Ik heb het nu voorlopig opgelost door de plamuur te verwijderen en er wat loodmenie opgedaan. Dan roest het iig niet verder.En als loodmenie toch niet goed genoeg hecht, zou zinkspray dan een oplossing kunnen zijn? Graag jullie advies. Bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2010 20:49 #1290507
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plamuur
Dag Maarten,uit je verhaal maak ik op dat je dorpel van staal of gietijzer is. Beste is om dan kaal te maken tot op het ijzer en er dan i.d.d. weer een goede 2 componenten STAALplamuur op te smeren zoals gebruikt door de professionele uitdeuker/spuiter.Geen primer o.i.d. gebruiken, staalplamuur direct op het kale ijzer aanbrengen, dit geeft echt de beste hechting. Wel de roest natuurlijk eerst volledig verwijderen.En nogmaals... gebruik staalplamuur, geen andere 2 componentenplamuur.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2010 20:51 #1290508
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En
En daarna afwerken met een (vullende) spuitplamuur, schuren, lak in kleur gevolgd door blanke lak ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2010 23:21 #1290570
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Loodmenie
Het gebruik van loodmenie dateerd nog uit vorige eeuw .
Nadeel is dat niets goed hecht op loodmenie en roest rustig zijn gangetje gaat onder de loodmenielaag. Haal de roest weg en overschilder met een roestneutraliseermiddel, te koop in de autolakhandel . Dit is een zwakzure fosfaathoudende vloeistof die de roest neutraliseert en een laagje ijzerfosfaat achterlaat.
Na droging werk je verder af zoals hierboven beschreven , plamuren al dan niet op een primerlaag .
Ik verkies minstens één primerlaag , dan zit je niet zo vlug door de verflaag heen bij het schuren .
Nadeel is dat niets goed hecht op loodmenie en roest rustig zijn gangetje gaat onder de loodmenielaag. Haal de roest weg en overschilder met een roestneutraliseermiddel, te koop in de autolakhandel . Dit is een zwakzure fosfaathoudende vloeistof die de roest neutraliseert en een laagje ijzerfosfaat achterlaat.
Na droging werk je verder af zoals hierboven beschreven , plamuren al dan niet op een primerlaag .
Ik verkies minstens één primerlaag , dan zit je niet zo vlug door de verflaag heen bij het schuren .
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2010 20:04 #1290635
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou, onze auto's zijn ook uit de vorige eeuw
En niet alle ouderwetse middelen zijn slechter dan nieuwerwetse. Loodmenie hecht zich juist uitstekend aan blank ijzer. Met de nadruk op blank. En dan roest het ijzer niet weer. Maar je hebt wel gelijk dat op loodmenie zelf verf minder makkelijk hecht. Ik ga het nog een keer goed kaal maken en dan met 2 componenten staalplamuur opvullen. En dan primer en dan lak. Moet goedkomen! Dank voor de adviezen.
Moderators: Jerry Stam