Winterbanden invetten
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2010 23:40 #1282111
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Maar dat zei men niet zomaar
Hallo Volvisti
Even voor de duidelijkheid, schaatsen werden vroeger echt in het vet gezet. Of het tegenwoordig nog gebeurt cq nodig is, weet ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat ze tegenwoordig roestvast staal gebruiken en het staal vroeger gewoon van de roestende soort was. Omdat dat laatste goedkoper is.
groetjes
Mathy
Even voor de duidelijkheid, schaatsen werden vroeger echt in het vet gezet. Of het tegenwoordig nog gebeurt cq nodig is, weet ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat ze tegenwoordig roestvast staal gebruiken en het staal vroeger gewoon van de roestende soort was. Omdat dat laatste goedkoper is.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2010 11:12 #1282126
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat neemt niet weg, dat men banden ook echt in het vet kan zetten 
Maar, ja vroeger werd spul ook echt onderhouden.
Tegenwoordig kent men dat bijna niet meer en daarom moeten er ook steeds weer nieuwe auto's gekocht worden.
Bij goed onderhoud gaat een auto 20-30 jaar mee.
Bij goed onderhoud gaan je bandjes ook langer mee dan 6-10 jaar.
Maak je echter veel km, dan maakt dat minder uit.
Bij weinig km, kan ik me voorstellen, dat je het 'uitdampen' van de weekmakers wil voorkomen of de verdroging door zouten end.
Zelf gebruik ik dan een siliconenvetje of talkpoeder, maar volgens mij moet een wasverzachter of plantaardig olietje ook kunnen.

Maar, ja vroeger werd spul ook echt onderhouden.
Tegenwoordig kent men dat bijna niet meer en daarom moeten er ook steeds weer nieuwe auto's gekocht worden.
Bij goed onderhoud gaat een auto 20-30 jaar mee.
Bij goed onderhoud gaan je bandjes ook langer mee dan 6-10 jaar.
Maak je echter veel km, dan maakt dat minder uit.
Bij weinig km, kan ik me voorstellen, dat je het 'uitdampen' van de weekmakers wil voorkomen of de verdroging door zouten end.
Zelf gebruik ik dan een siliconenvetje of talkpoeder, maar volgens mij moet een wasverzachter of plantaardig olietje ook kunnen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2010 13:25 #1282137
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat dus nou net NIET volgens anderen , en ook weer wel
op deze site staat dit:
www.vfroc.nl/techniek/winteropslag/winteropslag.htm
Er zijn ook allerlei fabrikanten die beschermings-chemicalien maken voor rubber (ter voorkoming van uitdrogen). Alle rubber onderdelen kunnen hier baat bij hebben. Siliconen-vet werkt ook uitstekend. Gebruik <u>niets </u>van dit alles op je banden!
maar hier staat weer iemand die het wel doet:
www.autoforum.be/archive/index.php/t-28565.html
en op het saabforum doen ze dan weer de velg en de bouten:
www.saabforum.eu/viewtopic.php?f=7&t=5483&start=0
Ik heb de vraag neergelegd bij een paar fabrikanten.
www.vfroc.nl/techniek/winteropslag/winteropslag.htm
Er zijn ook allerlei fabrikanten die beschermings-chemicalien maken voor rubber (ter voorkoming van uitdrogen). Alle rubber onderdelen kunnen hier baat bij hebben. Siliconen-vet werkt ook uitstekend. Gebruik <u>niets </u>van dit alles op je banden!
maar hier staat weer iemand die het wel doet:
www.autoforum.be/archive/index.php/t-28565.html
en op het saabforum doen ze dan weer de velg en de bouten:
www.saabforum.eu/viewtopic.php?f=7&t=5483&start=0
Ik heb de vraag neergelegd bij een paar fabrikanten.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2010 19:25 #1282153
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Vet zetten
In de tijd dat er voor het drukken nog letters gezet moesten worden, had het weer een andere betekenis.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2010 22:35 #1282173
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pirelli Zegt...
Nee:
ik citeer
Beste Jeroen,
Bij het opslagen van winterbanen(sic) is het niet nodig om deze in te vetten
Met vriendelijke groeten,
Martin
Pirelli
Waarvan Akte
ik citeer
Beste Jeroen,
Bij het opslagen van winterbanen(sic) is het niet nodig om deze in te vetten
Met vriendelijke groeten,
Martin
Pirelli
Waarvan Akte
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2010 23:29 #1282179
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Vragen
Wat zijn nou weer "opslagen" en "winterbanen"?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2010 13:01 #1282210
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Antwoorden waar je wat aan hebt:
het vorige antwoord was niet echt om naar huis te schrijven, maar deze komt van Vredestein
En die kunnen wel iets fatsoenlijks formuleren:
Geachte heer Haring,
Dit is het antwoord van ons Tyre Information Centre op uw vraag: Als de banden nog op de wielen zitten, bewaar ze dan liggend en verlaag de bandenspanning naar 1,0 bar. Als de banden van de wielen zijn afgehaald, zet ze dan staand neer of leg ze plat op elkaar (maximaal vier op elkaar). Het is raadzaam om ze schoon te maken met water om eventuele zoutresten te verwijderen. Laat ze daarna goed drogen. De banden kunnen het best bewaard worden in een koele, bij voorkeur geventileerde omgeving waar geen direct daglicht is. Ze moeten niet opgeslagen worden in de buurt van elektronische apparaten die ozon afgeven zoals lasapparatuur, transformatoren, elektromotoren etc.. Bovendien mogen ze op geen enkele wijze in aanraking komen met chemicaliën, oplosmiddelen, smeermiddelen en olieproducten. Wij hopen dat hiermee uw vraag beantwoord is. Mocht u nog meer vragen hebben, mail ze ons, wij zijn altijd bereid ze te beantwoorden. Met vriendelijke groeten, Vredestein Banden B.V. Edwin Grooters
Daar heb je nog wat aan!
Overigens vind ik het wel opvallend dat de kwaliteit van het antwoorden zo ver uit elkaar ligt.
En die kunnen wel iets fatsoenlijks formuleren:
Geachte heer Haring,
Dit is het antwoord van ons Tyre Information Centre op uw vraag: Als de banden nog op de wielen zitten, bewaar ze dan liggend en verlaag de bandenspanning naar 1,0 bar. Als de banden van de wielen zijn afgehaald, zet ze dan staand neer of leg ze plat op elkaar (maximaal vier op elkaar). Het is raadzaam om ze schoon te maken met water om eventuele zoutresten te verwijderen. Laat ze daarna goed drogen. De banden kunnen het best bewaard worden in een koele, bij voorkeur geventileerde omgeving waar geen direct daglicht is. Ze moeten niet opgeslagen worden in de buurt van elektronische apparaten die ozon afgeven zoals lasapparatuur, transformatoren, elektromotoren etc.. Bovendien mogen ze op geen enkele wijze in aanraking komen met chemicaliën, oplosmiddelen, smeermiddelen en olieproducten. Wij hopen dat hiermee uw vraag beantwoord is. Mocht u nog meer vragen hebben, mail ze ons, wij zijn altijd bereid ze te beantwoorden. Met vriendelijke groeten, Vredestein Banden B.V. Edwin Grooters
Daar heb je nog wat aan!
Overigens vind ik het wel opvallend dat de kwaliteit van het antwoorden zo ver uit elkaar ligt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2010 13:12 #1282211
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die 1 bar
Die 1.0 bar verbaast me eigenlijk wel. Overal lees je eigenlijk dat je ze op druk moet houden (controleren voor je ze opbergt). Je zou verwachten dat ze beter in de vorm blijven bij een hogere druk.
Of zouden ze langzaam scheuren/barsten ten gevolge van die druk, wat minder snel optreedt als de druk lager is ?
Of zouden ze langzaam scheuren/barsten ten gevolge van die druk, wat minder snel optreedt als de druk lager is ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2010 13:15 #1282212
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En ook Michelin..
heeft iets gestuurd
<a href=" www.mediafire.com/?jyzzmzznmyvh2zo " target="_blank">banden opslag pdf
heel netjes ook
<a href=" www.mediafire.com/?jyzzmzznmyvh2zo " target="_blank">banden opslag pdf
heel netjes ook
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2010 20:45 #1282250
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Opgepompt
Met lucht of stikstof?
Een band die stil staat/ligt opgepompt met lucht loopt leeg/wordt zachter.
Een band die stil staat/ligt opgepompt met lucht loopt leeg/wordt zachter.
Moderators: Jerry Stam