Hogedrukreiniger vs. motorblok
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2008 15:49 #1065508
door Miquel Engelen (GAST)
Hogedrukreiniger vs. motorblok is gemaakt door Miquel Engelen (GAST)
Beste mede Volvoisten,

Nu het lijkt alsof de zomer ons landje bereikt heeft wordt het bijna leuk om de auto te wassen...... nu heb ik gemerkt dat de hogedrukreiniger daar een goede hand bij kan helpen, maar...... kan ik deze ook ónder de motorkap ter hand nemen? Ik ben al bezig geweest met zgn. 'shipclean' een werkelijk fantastisch middel om vette onderdelen schoon te krijgen, maar dat moet natuurlijk ook afgespoeld worden..... en kan ik daar zonder gevaar de hogedrukreiniger op zetten?

Ik hoop dat iemand met ervaring mij daar een zinnig antwoord op kan geven!

Gulle Groet,

Nu het lijkt alsof de zomer ons landje bereikt heeft wordt het bijna leuk om de auto te wassen...... nu heb ik gemerkt dat de hogedrukreiniger daar een goede hand bij kan helpen, maar...... kan ik deze ook ónder de motorkap ter hand nemen? Ik ben al bezig geweest met zgn. 'shipclean' een werkelijk fantastisch middel om vette onderdelen schoon te krijgen, maar dat moet natuurlijk ook afgespoeld worden..... en kan ik daar zonder gevaar de hogedrukreiniger op zetten?

Ik hoop dat iemand met ervaring mij daar een zinnig antwoord op kan geven!

Gulle Groet,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2008 15:57 #1202594
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gezond verstand
Ervaring heb ik niet, met gezond verstand kom ik wel een eind op weg denk ik:
Bedenk dat vettigheid ook een zekere mate van bescherming biedt. Met name electrische contacten zijn er niet bij gebaat om volledig ontdaan te worden van vettigheid, omdat stekkertjes dan kunnen gaan roesten. Electriciteit en water (zeker onder hoge druk) combineren volgens mij sowieso niet zo geweldig.
Beperk je het gebruik van de hogedrukreiniger tot puur het metalen gedeelte van het blok, dan lijkt me dat niet bezwaarlijk. Wel zou ik dan preventief sommige onderdelen (lmm, dynamo, bobine etc) verwijderen en alles waar stroom op staat ontzien. Naderhand goed laten drogen en stekkerverbindingen en aardverbindingen e.d. in de vaseline zetten voor bescherming.
Bedenk dat vettigheid ook een zekere mate van bescherming biedt. Met name electrische contacten zijn er niet bij gebaat om volledig ontdaan te worden van vettigheid, omdat stekkertjes dan kunnen gaan roesten. Electriciteit en water (zeker onder hoge druk) combineren volgens mij sowieso niet zo geweldig.
Beperk je het gebruik van de hogedrukreiniger tot puur het metalen gedeelte van het blok, dan lijkt me dat niet bezwaarlijk. Wel zou ik dan preventief sommige onderdelen (lmm, dynamo, bobine etc) verwijderen en alles waar stroom op staat ontzien. Naderhand goed laten drogen en stekkerverbindingen en aardverbindingen e.d. in de vaseline zetten voor bescherming.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2008 16:08 #1202595
door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Gezond verstand...
Hoi Wouter,

Dat electra en water niet zo goed samen gaan had ik inmiddels ook wel bedacht ... maar ik dacht dat als ik inderdaad de dynamo ed. zou afschermen ik de spuit er wel op kon zetten.... aangezien Volvo verder alles zo netjes heeft ingepakt, maar uit jou mailtje begrijp ik dat ik beter wat voorzichter te werk kan gaan...

Gulle Groet,

Dat electra en water niet zo goed samen gaan had ik inmiddels ook wel bedacht ... maar ik dacht dat als ik inderdaad de dynamo ed. zou afschermen ik de spuit er wel op kon zetten.... aangezien Volvo verder alles zo netjes heeft ingepakt, maar uit jou mailtje begrijp ik dat ik beter wat voorzichter te werk kan gaan...

Gulle Groet,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2008 16:22 #1202598
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mijhij...
Volgens mij doen de poetsers van auto's die met zulke nette motorruimtes worden afegeleverd ook niets anders dan de HD-Spuit er op zetten... Maar ik kan het mis hebben.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2008 17:04 #1202601
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zomerschoonmaak
Ik was de motoren in mijn auto's regelmatig met hoge druk. Daar staat tegenover dat ik het motorblok elke twee/drie weken grondig met poetsdoek in een speciale olie zet. Voordeel: niets roest en na een hd-spuit is alles weer ''spic en span'' zonder stof en zand. Die ''oliebeurten'' voorkomen niet alleen roest, maar ook problemen met verbindingen etc.
Ik gebruik uiteraard geen ontvetters of iets dergelijks. Gewoon eerst hoge druk met sop en daarna met alleen water.
Wart
Ik gebruik uiteraard geen ontvetters of iets dergelijks. Gewoon eerst hoge druk met sop en daarna met alleen water.
Wart
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2008 21:55 #1202636
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen probleem
Hoi Wart,
Volgens mij moet een motorblok, inclusief verbindingen, waterdicht zijn. De ruimtes waar lucht naar binnen moet, doen dat met de opening naar beneden en op een lager punt dan de plaats van "gebruik". Dus
Het verwijderen van vet van bewegende delen (bv Gasrol) is niet verstandig maar als er na het drogen op de juiste plaatsen gesmeerd word is dat een te overkomen probleem. Zelf heb ik een spuitbus met Petromark (PM) Engine Shine voor de bescherming achteraf.
Oudere bedrading kan wel een probleem opleveren, bij de eerste 700's kan de isolatie van de draad worden gespoten.
Bij de laatste PRV motor is het tevens de ideale controle of je de juiste bougiekabels hebt. Zijn ze niet voorzien van een sluitende kap dan kan het starten bijzondere effecten geven.
Met een beetje beleid kan een hogedruk reiniger onder de kap geen kwaad.
Bert
Volgens mij moet een motorblok, inclusief verbindingen, waterdicht zijn. De ruimtes waar lucht naar binnen moet, doen dat met de opening naar beneden en op een lager punt dan de plaats van "gebruik". Dus
Het verwijderen van vet van bewegende delen (bv Gasrol) is niet verstandig maar als er na het drogen op de juiste plaatsen gesmeerd word is dat een te overkomen probleem. Zelf heb ik een spuitbus met Petromark (PM) Engine Shine voor de bescherming achteraf.
Oudere bedrading kan wel een probleem opleveren, bij de eerste 700's kan de isolatie van de draad worden gespoten.
Bij de laatste PRV motor is het tevens de ideale controle of je de juiste bougiekabels hebt. Zijn ze niet voorzien van een sluitende kap dan kan het starten bijzondere effecten geven.
Met een beetje beleid kan een hogedruk reiniger onder de kap geen kwaad.
Bert
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2008 00:49 #1202674
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic opknappen
Hoe je het ook doet, het lijkt er aardig van van op te knappen, maar vroeg of laat krijg je er de rekening van gepresenteerd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2008 08:12 #1202808
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tijd
Dag Andre
Het kan zijn. Maar ik wacht dan wel al meer dan dertig jaar.
Wart
Het kan zijn. Maar ik wacht dan wel al meer dan dertig jaar.
Wart
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2008 21:49 #1202907
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Wachten
Ik schreef dan ook; vroeg of laat...............
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2008 22:52 #1202928
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic que?
Welke rekening precies? Van het waterleidingbedrijf?
Moderators: Jerry Stam