- Berichten: 1
Goed bandenbedrijf zeldzaam
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2024 22:09 #1112138
door ADRIAANB234FT
Goed bandenbedrijf zeldzaam is gemaakt door ADRIAANB234FT
In de ruim 46 jaar dat ik Volvo rijd, waren in een ver verleden bandenbedrijven die echt goed werk leverden op de vingers van één hand te tellen. Ik herinner me er welgeteld slechts twee. Lichtelijk pessimistisch weliswaar, maar mijn ervaring is dat het er inmiddels niet beter op is geworden. Veel particuliere bandenfirma’s zijn overgenomen door ketens. Goed personeel wordt bovendien steeds schaarser. En tijdschema’s resulteren noodgedwongen vaak in minder nauwkeurig werken. Er moet omzet gemaakt worden. Dus trek ik na aanschaf van nieuwe banden thuis zelf met een momentsleutel de moeren nog even na. Toen tijdens mijn laatste bandenwissel bij het balanceren één band/velg niet direct het gewenste resultaat opleverde, werd mij geadviseerd dat wiel dan maar als reserve te gebruiken. Voorzichtig protesteren had weinig zin. Dat corrigeren - door de band iets over de velg te verschuiven en dan opnieuw balanceren - kostte te veel tijd en werd geweigerd. Allemaal heel begrijpelijk, maar niet fijn. Ook het bij de auto blijven tijdens de montage wordt steeds vaker niet toegestaan. Heel begrijpelijk, arbo-voorschriften en dergelijke. Maar voor velen onder ons is onze Volvo meer dan een vervoermiddel. Veel, vooral jongere monteurs zien alleen een - weliswaar keurig onderhouden - ’ouwe bak’.
Dus vraag ik me af, ben ik benieuwd naar wat zoal jullie ervaringen zijn. En of er nog bandenfirma’s bestaan die ’ouderwets’ goed werk leveren. Bijvoorbeeld in de omgeving van Utrecht, Den Bosch of in Noord-Holland.
Adriaan
Dus vraag ik me af, ben ik benieuwd naar wat zoal jullie ervaringen zijn. En of er nog bandenfirma’s bestaan die ’ouderwets’ goed werk leveren. Bijvoorbeeld in de omgeving van Utrecht, Den Bosch of in Noord-Holland.
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Blauw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2024 23:25 #1476010
door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Ik bestel zelf banden
en laat ze door mijn vaste garage monteren.
Die heeft daar geen problemen mee.
Je moet uiteraard wel weten welke banden voor jou en jouw auto geschikt zijn.
En binnenkort is het weer zover.
De laatste twee keer waren dat:
Kleber Quadraxer 2 185/65R15 92 T XL en die bevallen goed.
Die heeft daar geen problemen mee.
Je moet uiteraard wel weten welke banden voor jou en jouw auto geschikt zijn.
En binnenkort is het weer zover.
De laatste twee keer waren dat:
Kleber Quadraxer 2 185/65R15 92 T XL en die bevallen goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
15-10-2024 00:46 #1476011
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Karaktertrek
Hallo Volvisti
Het ligt niet alleen aan "mag niet te lang duren". Hier in de buurt ligt een wat grotere, zelfstandige bandenspecialist. Die kregen het klaar om bedrijfswagens op drie krikken te zetten bij de wissel van zomer naar winterbanden of vice versa. Bij een andere bandenspecialist, ook zelfstandig, kreeg ik van de bazin te horen dat je dat soort gedrag er bij de monteurs niet uit kreeg. het bedrijf waar ik tegenwoordig kom, aangesloten bij Profile, zet de auto netjes op de brug.
Na een tijdje Vredestrein Quatrac 3's gereden te hebben ben ik inmiddels weer terug bij Nokians. Nu type Seasonproof. Vierseizoenenband. Laatst twee banden vervangen vanwege schuin afgesleten door verkeerde uitlijning, na 57.000 km. De andere twee zitten er inmiddels al zo'n dik 60.000 km op. De receptionist had het over een defensieve rijstijl, maar ik hou het eerder op een erg goeie band.
groetjes
Mathy
Het ligt niet alleen aan "mag niet te lang duren". Hier in de buurt ligt een wat grotere, zelfstandige bandenspecialist. Die kregen het klaar om bedrijfswagens op drie krikken te zetten bij de wissel van zomer naar winterbanden of vice versa. Bij een andere bandenspecialist, ook zelfstandig, kreeg ik van de bazin te horen dat je dat soort gedrag er bij de monteurs niet uit kreeg. het bedrijf waar ik tegenwoordig kom, aangesloten bij Profile, zet de auto netjes op de brug.
Na een tijdje Vredestrein Quatrac 3's gereden te hebben ben ik inmiddels weer terug bij Nokians. Nu type Seasonproof. Vierseizoenenband. Laatst twee banden vervangen vanwege schuin afgesleten door verkeerde uitlijning, na 57.000 km. De andere twee zitten er inmiddels al zo'n dik 60.000 km op. De receptionist had het over een defensieve rijstijl, maar ik hou het eerder op een erg goeie band.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
15-10-2024 12:04 #1476013
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic goed adres
Toevallig belandde ik bij een bandenbedrijf in Wychen bij Nijmegen. Tot mijn stomme verbazing ontdekte ik dat heir ook formule 1 wagens onder handen worden genomen.
Dus bleef ik er in de werkplaats bij alwaar een uitlijnrapport werd gemaakt en de wagen werd uitgelijnd zoals het hoort. Met daarin de wielvlucht, de sporing van de achteras, de meetkundige rijas, de wielvlucht, de askanteling vooras, De k.p.i., de verschilhoek in spoorbreedte voor/achter, de sporing, het wielverzet, de maximumwieluitslag stuurwiel links en rechts. Met een afwijking van de doelgegevens van maximaal 0 graden en 30 minuten. De technicus was er ruim 20 minuten mee bezig. Kosten waren € 47,50.
Na afloop stuurde de 940 als een jonge god. Op mijn vraag aan Kees of dit gebruikelijk was bij oude wagens kreeg ik als antwoord: Een wagen moet goed sturen, en zelfs bij een oude brik is rijgenot belangrijk. De irritante lichte trilling in het stuur die verschillende bedrijven er niet uit hadden kunnen halen ('Ach, dat is normaal bij een oude wagen') was helemaal verdwenen.
Een echt bedrijf dus, waar ik altijd sindsdien naartoe ben gegaan voor uitlijnklussen. Mijn broer heeft gewerkt bij Kwik Fit, daar is hij vrij snel weg gegaan omdat hij daar van de werkplaatschef zijn klussen niet naar behoren mocht afmaken. Hij vertelde dat er met werkstudenten zondere ervaring werd gewerkt. Er was er een die een uitlaat onder een wagen moest plakken. Om te controleren was hij met een keukentrap op de brug geklommen en had de motor gestart. Die stond nog in de versnelling en dook de brug af en landde op een plek voor een werkbank waar een jongen nog geen minuut daarvoor aan het werk was geweest. De student werd er onmiddellijk uitgetrapt, Hij had aan de smak niets opgelopen omdat hij een airbag in zijn gezicht had gekregen. Leg dat maar eens aan een klant uit. Ook liet ik in een noodgeval bij Kwikshit een wiel band op een wiel leggen. Na twee dagen hoorde ik een getik achter dat ophield wanneer ik snelheid maakte. Wieldop er af en ja hoor, drie afgebroken tapbouten. Na controle bleken alle wielmoeren te strak aangehaald met de slagsleutel. Ik wil niet zeggen dat het overal zo is, maar er lopen een hoop prutsers op deze aardkloot rond, zoals ik van een van mijn beste vrienden, destijds werkzaam als cursusleider en ontwerper bij Innovam in Rijswijk. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Het bedrijf waar ik het over had, aanrader:
Kees van Gent, Nieuweweg 160 - 6603 BT WIJCHEN - Tel: 024-6413108 - E-mail: info@keesvangent.nl
Dus bleef ik er in de werkplaats bij alwaar een uitlijnrapport werd gemaakt en de wagen werd uitgelijnd zoals het hoort. Met daarin de wielvlucht, de sporing van de achteras, de meetkundige rijas, de wielvlucht, de askanteling vooras, De k.p.i., de verschilhoek in spoorbreedte voor/achter, de sporing, het wielverzet, de maximumwieluitslag stuurwiel links en rechts. Met een afwijking van de doelgegevens van maximaal 0 graden en 30 minuten. De technicus was er ruim 20 minuten mee bezig. Kosten waren € 47,50.
Na afloop stuurde de 940 als een jonge god. Op mijn vraag aan Kees of dit gebruikelijk was bij oude wagens kreeg ik als antwoord: Een wagen moet goed sturen, en zelfs bij een oude brik is rijgenot belangrijk. De irritante lichte trilling in het stuur die verschillende bedrijven er niet uit hadden kunnen halen ('Ach, dat is normaal bij een oude wagen') was helemaal verdwenen.
Een echt bedrijf dus, waar ik altijd sindsdien naartoe ben gegaan voor uitlijnklussen. Mijn broer heeft gewerkt bij Kwik Fit, daar is hij vrij snel weg gegaan omdat hij daar van de werkplaatschef zijn klussen niet naar behoren mocht afmaken. Hij vertelde dat er met werkstudenten zondere ervaring werd gewerkt. Er was er een die een uitlaat onder een wagen moest plakken. Om te controleren was hij met een keukentrap op de brug geklommen en had de motor gestart. Die stond nog in de versnelling en dook de brug af en landde op een plek voor een werkbank waar een jongen nog geen minuut daarvoor aan het werk was geweest. De student werd er onmiddellijk uitgetrapt, Hij had aan de smak niets opgelopen omdat hij een airbag in zijn gezicht had gekregen. Leg dat maar eens aan een klant uit. Ook liet ik in een noodgeval bij Kwikshit een wiel band op een wiel leggen. Na twee dagen hoorde ik een getik achter dat ophield wanneer ik snelheid maakte. Wieldop er af en ja hoor, drie afgebroken tapbouten. Na controle bleken alle wielmoeren te strak aangehaald met de slagsleutel. Ik wil niet zeggen dat het overal zo is, maar er lopen een hoop prutsers op deze aardkloot rond, zoals ik van een van mijn beste vrienden, destijds werkzaam als cursusleider en ontwerper bij Innovam in Rijswijk. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Het bedrijf waar ik het over had, aanrader:
Kees van Gent, Nieuweweg 160 - 6603 BT WIJCHEN - Tel: 024-6413108 - E-mail: info@keesvangent.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2024 19:09 #1476018
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hier in Lelystad zit een
Hier in Lelystad zit een grote vrachtwagenbandenspecialist, die autobanden 'erbij' doet: Robeo. Ze kunnen zelf nieuw leveren, maar zijn ook afleverpartner van Autobandenmarkt.
De twee vaste medewerkers van de autobandenhoek leveren goed tot zeer goed werk, dus nieuwe banden die ietwat kritisch zijn (lage wang) laat ik daar monteren en balanceren.
Voor banden met hogere wang hebben we zelf de apparatuur om ze te wisselen en te balanceren in Woerden.
De twee vaste medewerkers van de autobandenhoek leveren goed tot zeer goed werk, dus nieuwe banden die ietwat kritisch zijn (lage wang) laat ik daar monteren en balanceren.
Voor banden met hogere wang hebben we zelf de apparatuur om ze te wisselen en te balanceren in Woerden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2024 20:58 #1476043
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Als je een goed
bandenbedrijf zoekt, ga dan naar Van Essen in Emst.
www.van-essen.nl/vestigingen/emst/dscn6307/
www.van-essen.nl/vestigingen/emst/dscn6307/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam