Klusproject: 940 Estate uit '97

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2021 15:17 #1464994 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het verwijderen van de
Het verwijderen van de carterpan is inderdaad de optie als al het andere faalt. Maar dat is inderdaad een flinke klus. Ook het aanbod van het maken van een "scheve" ring neem ik in overweging!

Tot op heden is het helemaal droog onder de motor. Natuurlijk is de olie op dit moment koel, dus wellicht begint het wel te druppelen bij een warme motor. Maar tot op heden blijkt de plug dus af te dichten. Hij is ook niet heel erg scheef, ik schat dat het een 3/4 dikte van een carterring scheelt.

Wel maak ik me iets zorgen over de metaal-vijlsels. Ik denk dat ik een paar flessen goedkope olie koop bij de action en daar de motor maar eens goed mee doorspoel. Ook overweeg ik om een magnetische plug te kopen. Blijkbaar zijn die voor BSP 1/2 <a href=" www.hydrauliek24.nl/magneetblindplug-1-2-bsp ">prima verkrijgbaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2021 19:00 #1464999 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Carterpan verwijderen
Dit inmiddels twee keer gedaan en ondanks ervaring is het zeker een halve dag werk. Ik heb de motor opgetakeld en niet de as laten zakken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2021 00:15 #1465230 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals eerder gezegd is de
Zoals eerder gezegd is de cilinderkop er inmiddels af. Het verwijderen van de inlaat en de kop zelf was een eitje. Maar zoals verwacht was de turbo-kant een flinke klus. Alle bouten van de turbo en het spruitstuk zaten enorm vast. Uiteindelijk heb ik ze allemaal, zonder iets te breken, los gekregen. Maar het heeft me wel een paar schrammen en blauwe plekjes opgeleverd.

De o-ringen voor de carter-ventilatie zijn binnen. En met wat remmenreiniger en gepoets heb ik het gebied rond de carter-pot aardig schoon gekregen. Het was flink smerig rond de carter-ventilatie-pot, dus ik hoop dat er niet al te veel vuil in het carter gevallen is. De pot zelf was gelukkig nog in prima staat, dus die gaat gewoon weer terug.

Ik heb eens goed gekeken naar de vervangende cilinderkop. En kwam er achter dat deze een stuk minder "schoon" is van binnen dan de oude kop die van de motor af kwam. Er zit een zwart/bruine korrelige aanslag op verschillende plekken in de kop. Ook het "gat" waar de verdeler in terug geplaatst moet worden was aardig vuil. Ik heb gepoogd zo veel mogelijk vuil weg te halen met wat keukenpapier en remmenreiniger. Iemand enig idee of dit gebruikelijk / een probleem is? Mijn plan is in iedergeval om de motor na de eerste paar 100 km een extra olie- en filterwissel te geven.

Na een tip van een <a href="
">Youtube kanaal (23:50), heb ik twee cilinderkop bouten van hun zeskant ontdaan en er een sleuf in geslepen. Deze kan ik dan met de hand in het onderblok draaien, en vervolgens de pakking en de kop eroverheen laten zakken. Dit zou er voor moeten zorgen dat de kop en pakking direct op de goede plek terecht komen. Wanneer de kop dan goed op z'n plek zit, kan ik met een platte schroevendraaier de bouten er weer uitdraaien. Geen idee of het echt nodig is, maar het leek me wel aardig om uit te proberen.

De volgende klus wordt het schoonmaken van het pakking oppervlak op het onderblok. Hebben jullie nog tips hoe ik dit het beste kan doen? Ik heb een plastic schraper om eventuele pakkingresten weg te halen. Kan ik het oppervlak "oppoetsen" met scotch-brite of is dat te agressief? Ook zit er wat koolstof aanslag op de zuigers en bovenste rand van de cilinders. Is het verstandig om dat weg te halen? (En zo ja, hoe?)

Bijgevoegd uiteraard weer wat foto's!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2021 19:19 #1465244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed verhaal
Ik lees met grote interesse met je mee.
Mijn '97 940 heeft ook een vervangende kop klaarstaan, of eigenlijk een compleet motorblok met lekke koppakking.

Behalve het standaard pakking set, nog tips om zaken gelijk te vervangen? Ik lees O-ringen cartervent?

Zou een scheermesje dat je ook gebruikt voor ruiten werken voor je onderblok, of beschadig je hem dan te snel?

Benieuwd hoe de boutentruc bevalt!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2021 21:41 #1465257 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik pak meteen de distributie,
Ik pak meteen de distributie, alle keerringen en de waterpomp mee. Carterventilatie moet je idd zeker doen. Vooral met vialle LPG zit er zo veel in de weg, dat het zelfs op deze manier nog enorm pielen was.

Verder zou ik de o-ringen van de verdeler naar de nokkenas vervangen. Kost een paar euro en je kan er erg mooi bij zo.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC