Koelwaterslangen vervangen, wat nog meer gelijk doen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2014 14:44 #1102890
door V700 register
Koelwaterslangen vervangen, wat nog meer gelijk doen? is gemaakt door V700 register
Ik wil de koelwaterslangen preventief vervangen. Allereerst omdat de slangen onder de auto bij de oliekoeler nogal gummi zijn en ik niet wil dat ze klappen. Daarnaast wil ik ook gelijk de andere koelwaterslangen doen, omdat ze ook op beginnen te bollen.
Zijn er nog andere dingen die ik ook gelijk zou kunnen / moeten vervangen als ik toch het water er af heb liggen. Thermostaat heb ik vorig jaar al vervangen, dus die is niet nodig.
Zijn er nog andere dingen die ik ook gelijk zou kunnen / moeten vervangen als ik toch het water er af heb liggen. Thermostaat heb ik vorig jaar al vervangen, dus die is niet nodig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2014 00:24 #1414147
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Waterpomp?
Hallo 940Holiday
Misschien is je waterpomp aan vervanging toe? Of je kachelkraan? Standkachel/Motorverwarming inbouwen? Expansievaatje is nog goed? Misschien wil je in je tankje een vlotter/sensor inbouwen?
(da's waar ik zo 1-2-3 op kan komen)
groetjes
Mathy
Misschien is je waterpomp aan vervanging toe? Of je kachelkraan? Standkachel/Motorverwarming inbouwen? Expansievaatje is nog goed? Misschien wil je in je tankje een vlotter/sensor inbouwen?
(da's waar ik zo 1-2-3 op kan komen)
groetjes
Mathy
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2014 10:31 #1414148
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Koelwaterslangen naar de auto
Die twee die de auto ingaan/uitgaan vanaf het blok aan de bestuurderskant naar de kachelkraan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2014 19:59 #1414156
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank
Slangen naar binnen zal ik ook even meenemen. Ik twijfel toch nog even over de Kachelkraan, weer EUR 40.
Ga ik er spijt van krijgen als ik deze niet vervang, of is dit een gevalletje, als het niet kapot is, niet vervangen.
Ga ik er spijt van krijgen als ik deze niet vervang, of is dit een gevalletje, als het niet kapot is, niet vervangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2014 21:57 #1414160
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
Ik meen eens te hebben opgevangen dat je beter een originele Volvo kachelkraan kan gebruiken dan zo'n goedkope. Met zo'n goedkope ben je zo weer aan de beurt (lekt snel weer) en een leuke klus is het niet. Plus dat je van een plas koelvloeistof onder de matten ook niet blij wordt. Maar of dat echt zo is weet ik niet meer. Volgens mij had Solexpaul hier ervaring mee.
Gezien de moeite van aftappen van koelvloeistof vs de moeite van het vervangen van de kraan zou ik de kachelkraan niet doen denk ik, tenzij je m bewust preventief wilt vervangen. Als die kachelkraan echt aan de beurt is, tap je de koelvloeistof ook zo even af. Geldt eigenlijk ook voor die andere slangen. Het meest vervelende van koelvloeistof eruit is het vullen daarna, dat moet echt langzaam gebeuren zodat de lucht kan ontsnappen. Hevelen met een vrij dikke slang wil het gemakkelijkst.
Gezien de moeite van aftappen van koelvloeistof vs de moeite van het vervangen van de kraan zou ik de kachelkraan niet doen denk ik, tenzij je m bewust preventief wilt vervangen. Als die kachelkraan echt aan de beurt is, tap je de koelvloeistof ook zo even af. Geldt eigenlijk ook voor die andere slangen. Het meest vervelende van koelvloeistof eruit is het vullen daarna, dat moet echt langzaam gebeuren zodat de lucht kan ontsnappen. Hevelen met een vrij dikke slang wil het gemakkelijkst.
- Joost Ruizendaal
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2014 23:12 #1414163
door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Wat vaak vergeten wordt: de
Wat vaak vergeten wordt: de slangklemmen!
Misschien was je al van plan om ze te vernieuwen... maar gebruik bij het monteren van nieuwe koelslangen ook nieuwe slangklemmen. Scheelt je een hoop ellende.
Misschien was je al van plan om ze te vernieuwen... maar gebruik bij het monteren van nieuwe koelslangen ook nieuwe slangklemmen. Scheelt je een hoop ellende.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2014 11:38 #1414170
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niets vervangen en lampje aansluiten
Ik heb ook overwogen om slangen preventief te vervangen. Je weet alleen nooit wanneer het mis gaat. In de 744 zit nog steeds de originele radiator. 5 jaar geleden heb ik overwogen om deze preventief te vervangen. Niet gedaan en het ding is nu 30 jaar oud en lekt nog steeds niet. In de 745 lopen koelwaterslangen naar de verdamper achter het blok langs. Bij toeval zag ik eens dat een slang tegen het schuddende blok schuurde en bijna door was. Deze slang zat er nog maar 2 jaar op. Je kan dus wel bezig blijven.
Ik vervang niets preventief maar ik heb wel het tankje vervangen voor eentje met een sensor en heb het lampje aangesloten. Het koelwater niveau heb ik nu net onder het sensor niveau. Als ik de auto start blijft het lampje branden. Als het koelwater warm wordt zet het uit en komt het boven het sensor niveau en gaat het lampje uit. Zo kan ik het lampje elke keer testen.
Als het dan eens gaat branden stop ik meteen en dan zie ik wel.
En dat is ook nog nooit gebeurd
Ik vervang niets preventief maar ik heb wel het tankje vervangen voor eentje met een sensor en heb het lampje aangesloten. Het koelwater niveau heb ik nu net onder het sensor niveau. Als ik de auto start blijft het lampje branden. Als het koelwater warm wordt zet het uit en komt het boven het sensor niveau en gaat het lampje uit. Zo kan ik het lampje elke keer testen.
Als het dan eens gaat branden stop ik meteen en dan zie ik wel.
En dat is ook nog nooit gebeurd

Moderators: Jerry Stam