Engine Flush

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2014 14:03 #1102049 door Cor Jan van Rhijn
Engine Flush is gemaakt door Cor Jan van Rhijn
Ieder half jaar vervang ik de olie van mijn baksteen, omdat ik nogal regelmatig korte stukjes rijdt. Niet ideaal, maar 't is niet anders. Ieder half jaar is de olie best wel donker. Niet iets waar ik echt over inzit, maar wel iets waardoor ik wel eens wat flush-achtigs overweeg. Een tijdje terug was er een heuze engineflush mogelijk. Daar werd hier op het forum ook een beetje reclame voor gemaakt. Dat durfde ik niet zo goed met een 16 straks 17 jaar oud blok. Maar <a href=" millersoils.nl/oldtimers/additieven.html...-ff21fd44e7-56965933 ">dit van Dr. Miller wil ik wel eens overwegen. Je voegt het aan de motorolie toe en laat het blok 15-20 minuten draaien (net een ritje naar mijn verversplaatsje in Ouderkerk) en daarna ververs je de olie. Iemand ervaringen ermee?
Cor-Jan Amstelveen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2014 14:25 #1410134 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet
Ik zou t niet doen als t niet nodig is. Donkere olie is niet abnormaal, niet alle afdichtingen zijn even goed meer. Daar verbeter je niets aan met dit spul, je nieuwe olie blijft dus donker worden. Als je een auto hebt gekocht van iemand die nooit ververste dan zou zou je zoiets kunnen proberen als extra en eenmalige schoonmaakactie. Als je al een tijdje regelmatig ververst en goede olie gebruikt lijkt mij de toegevoegde waarde nihil.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2014 16:59 #1410137 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Als je geen klachten heb...............
Niks aan doen, gewoon zoals je nu al doet; elk half jaar verversen.
Pas bij extreem olie verbruik zou ik fluschen oid.
De kans is groot dat je bij een schoonmaak aktie juist allerlei lek problemen op je nek haald.....................

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2014 20:21 #1410141 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad
Inderdaad. Helemaal mee eens. Niet doen. Alles is op elkaar ingelopen en laat dat maar lekker zitten. Kans op lekkage is groot. Gewoon eenmalig 2 of 3 keer in een jaar olie verversen en daar laat je het dan bij. Is alles schoon en proper in het blok. 10W40 (halfsynteet) of 15W40 (mineraal) volstaat. Beslist geen 5W30.
Groet,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2014 20:43 #1410142 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 5W30
Over het flushen zijn de adviezen eensgezind. Over welke olie wel/niet kunnen we uren doorgaan (5W30 gaat hier prima hoor) maar dat is een andere discussie. Laten we die verder niet oprakelen.

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2014 20:43 #1410143 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic in me zak
Dank voor jullie reacties. Ik houd me 10,- in me zak. Bij een echte flush was ik ook al bang voor allerlei lekkage, waardoor ik dat heb laten zitten. Nu heb ik een behoorlijk droge onderkant. Dat wil ik graag zo houden.
Cor-Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2014 09:09 #1410153 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -
Wat ik wel eens gelezen heb is dat mensen bij het verversen eerst een goedkope olie erin doen en het blok daarna een uur laten lopen en dan meteen weer verversen voor goeie olie. Schijnt dat er dan ook al aardig wat vuil meekomt :)
De reden dat ze goedkopere olie gebruiken is omdat die na een uurtje weer eruit gaat dus. Als je je er prettiger bij voelt kun je ook de duurdere olie gebruiken die je normaal in je blok doet ;)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2014 23:27 #1410194 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olieeee

Wat ik altijd doe is 's avonds de olie plug en het filter er af.
De hele nacht laten druppen.
En dan de volgende dag pas weer vullen op die manier wissel je bijna 1/2 liter extra.
volgens mij vind je motor dat ook wel lekker

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2014 14:45 #1410210 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Warmrijden
Ik doe het als volgt: eerst warmrijden (minstens 20 km) en daarna gelijk de bak eronder en de carterplug eruit. Dat laat ik een half tot ene heel uurtje nadruppen, dan is 'ie heel behoorlijk leeg.
Daarna filter eraf (heb je een grote of tweede oliebak, dan kan dat meteen) en vervolgens het spul weer dicht, filter erin en olie erin.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC