slijtage remschijven en blokken
- Eric Quak
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-03-2012 10:25 #1092067
door Eric Quak
slijtage remschijven en blokken is gemaakt door Eric Quak
Hallo,
Ik heb gisteren de remschijven voor vervangen. Deze hebben er ongeveer 140d.km opgezeten. Is niet slecht dacht ik. Nu zag ik dat de remblokken aan één kant (links) veel meer zijn gesleten dan de rechter kant. Ene kant was versleten en de ander kant minder dan de helft op. Hoe kan dat nou? Is dat gangbaarheid van de remzuiger misschien?
Aan de achterkant waren de remschijven nog 9mm dik terwijl nieuw 10 mm is. Deze zijn dus nauwelijks gesleten in de afgelopen 150/160d. km (deze schijven zaten er al op toen ik de auto kocht. Als de slijtage zo weinig is heb ik de indruk dat de achterkant niet tot nauwelijks mee remt. Is dat normaal zo weinig slijtage. Blokken achter heb ik er nu 40d. km opzitten en daarvoor na 70d. km vervangen.
Hoor graag jullie ervaringen.
groet,
Eric
Ik heb gisteren de remschijven voor vervangen. Deze hebben er ongeveer 140d.km opgezeten. Is niet slecht dacht ik. Nu zag ik dat de remblokken aan één kant (links) veel meer zijn gesleten dan de rechter kant. Ene kant was versleten en de ander kant minder dan de helft op. Hoe kan dat nou? Is dat gangbaarheid van de remzuiger misschien?
Aan de achterkant waren de remschijven nog 9mm dik terwijl nieuw 10 mm is. Deze zijn dus nauwelijks gesleten in de afgelopen 150/160d. km (deze schijven zaten er al op toen ik de auto kocht. Als de slijtage zo weinig is heb ik de indruk dat de achterkant niet tot nauwelijks mee remt. Is dat normaal zo weinig slijtage. Blokken achter heb ik er nu 40d. km opzitten en daarvoor na 70d. km vervangen.
Hoor graag jullie ervaringen.
groet,
Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wim de Jong
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-03-2012 11:36 #1353049
door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic snel !
Ik vind beide getallen erg snel, voor schijven na 140.000 km.
Mijn laatste 945 polar heb ik gekocht op 110.000 km, fabrieksschijven. De eerste wissel van de voor schijven was op 265.000, en de tweede wissel voorschijven op 635.000 km. Uiteindelijk de auto weggedaan met een stand van 780.000 km.
Wel moet ik eerlijk zijn......ik reed heel veel snelweg, ongeveer 90 - 110.000 km / jaar. Heel veer heen en weer Rome, Portugal, Moskou en Noorwegen. De blokken voor gingen ongeveer rond de 60000 km. Achterschijven 1 keer vervangen, zaten nog af-fabriek op tot ongeveer 530.0000 km.
Maar (dat is een totaal andere auto met totaal andere eigenschappen) mijn V70 diesel staat met zijn 275000 km ook nog op de originele voorschijven, al ga ik deze wel vervangen zodra mijn blokken op zijn, ik denk voor de vakantie.
Als er zoveel verschil is tussen rechts en links met blokken slijtage, zou ik de remklauw eens goed bekijken of deze niet wat vast zit !
Mijn laatste 945 polar heb ik gekocht op 110.000 km, fabrieksschijven. De eerste wissel van de voor schijven was op 265.000, en de tweede wissel voorschijven op 635.000 km. Uiteindelijk de auto weggedaan met een stand van 780.000 km.
Wel moet ik eerlijk zijn......ik reed heel veel snelweg, ongeveer 90 - 110.000 km / jaar. Heel veer heen en weer Rome, Portugal, Moskou en Noorwegen. De blokken voor gingen ongeveer rond de 60000 km. Achterschijven 1 keer vervangen, zaten nog af-fabriek op tot ongeveer 530.0000 km.
Maar (dat is een totaal andere auto met totaal andere eigenschappen) mijn V70 diesel staat met zijn 275000 km ook nog op de originele voorschijven, al ga ik deze wel vervangen zodra mijn blokken op zijn, ik denk voor de vakantie.
Als er zoveel verschil is tussen rechts en links met blokken slijtage, zou ik de remklauw eens goed bekijken of deze niet wat vast zit !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-03-2012 12:45 #1353063
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Pennen
De geleiding van de klauw is niet gangbaar, de klauw kan zich niet centreren op de schijf.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2012 18:19 #1353436
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ringetje bij bendix klauwen
Bij mij was bij de linker rem voor, het buitenste (wielkant) blok veel meer versleten dan het binnenste (zuigerkant) blok. Bij de Bendix klauw zit aan het eind van de bovenste geleidepen een ringetje om de pen. 1 kant is recht de andere scheef. Bij mij zat het ringetje verkeerd om. De schuine kant aan de wielkant. Het binnenste blok komt dan wel los omdat de zuigers een beetje terug gaan. Het buitenste blok wordt dan vastgetrokken. Als ik de auto parkeerde dan kon ik de auto rollen. Na een uur of wat zat de klauw vast.
Het is maar een prutsringetje maar het moet goed omzitten. Er zat wel 3 mm verschil tussen beide blokken.
De onderste pen zat nog goed in het vet maar de bovenste was helemaal droog. Het kan denk ik geen kwaad om 1 keer per jaar? de boel eens los te halen en in te vetten.
Rob
Het is maar een prutsringetje maar het moet goed omzitten. Er zat wel 3 mm verschil tussen beide blokken.
De onderste pen zat nog goed in het vet maar de bovenste was helemaal droog. Het kan denk ik geen kwaad om 1 keer per jaar? de boel eens los te halen en in te vetten.
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Quak
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2012 21:44 #1353462
door Eric Quak
Beantwoord door Eric Quak in topic Geleiding is idd belangrijk.
Geleiding is idd belangrijk. Bij de linkerkant was het metaal van de zuiger (de ring) ook roestig. Zal allemaal wel iets minder gangbaar zijn geworden. Overigens voor de km; ik heb een automaat, dat zal ook wel iets meer slijtage geven dan een schakelbak, omdat alle vertraging door de remmen is. Ipv op de motor.
Eric
Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2012 01:27 #1362310
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic remblokken voor vervangen
ik heb een volvo 760 tdic uit 84 en was ik al es ff op pad geweest om remschijven en blokken,
bij de volvo dealer waren ze niet meer te leveren (heb schijven met daaraan ook meteen de wielnaaf) wist al wel dat de boel enige tijd aan vervanging toe was maar ja je weet hoe dat gaat. ik afgelopen zaterdag diverse dealers en andere autoonderdelen leveranciers gevraagd maar was allemaal moeilijk.
was nog wel via via te krijgen was et antwoord als ik de afmetingen maar ff had (rem blokken hadden ze wel nog bij de dealer).
ik gister avond maar es de stoute schoenen aangetrokken om ff et voorwieltje te demonteren en de rem klauw om ff de boel op te meten. vond et zelf ook al wel tijd worden want et was links voor al enige tijd ijzer op ijzer.
nu was ik eerder deze avond met onze trekker (case international 845xl) bezig geweest om zn achteras trompeten te demonteren om er wat nieuwe keerringen en lagers in te stoppen. de trekker stond wat smallig op bokjes onder zn achterbrug. (dus wat gammel)
ik die ouwe 760 nog ff savonds laat aangeslingerd om em ff in de werkplaats te rijden en de boel op te meten, je weet zelf wel als je zon ouwe trouwe diesel aanslingerd en em de sporen geeft dat ie aardig snelheid kan maken, ik jaag dus met gematigde snelheid de werkplaats in richting de 845xl op zn bokjes, trap de rem in en hij remt maar hoor tergelijkertijd ook geklingel en merk dat de rem weg valt gooi et stuur om en kan nog net de 845xl ontwijken (et hele gevaarte schommelde heen en weer deoor de grote lucht verplaatsing en dacht tegelijkertijd is ook zo zonde dat die mooie zwarte lak van de heflatten van de 845xl word vermengd met de grijze lak van de 760, kan de 845xl weer naar de spuiterij) maar kon gelukkig met de handrem optijd voor de muur tot stilstand komen.
maar goed nu dus nog ff over de remmen, ik wou dus ff de boel op meten en dus ook ff de remblokken vergelijken met de nieuwe, kwa vorm, afmeting en slijtage.
ik linksvoor et wiel eraf en toen de remklauw. klauw eraf en ik dus druk zoeken naar die remblokken om ze te vergelijken met de nieuwe die al tijden lagen te spartelen in et doosje om gemonteerd te worden. maarja nergens een remblok te zien, ik dus rondje werkplaats om te zien wat dat geklingel kon zijn geweest! en weldra daar lagen ze hoor 2 mooi glade stalen stripjes die duidelijk de vorm hadden van mn nieuwe remblokjes alleen dan wat platter
heeft iemand dat wel es eerder gehad dat ze spontaan eruit vallen? vind et maar vreemd
groeten hans
bij de volvo dealer waren ze niet meer te leveren (heb schijven met daaraan ook meteen de wielnaaf) wist al wel dat de boel enige tijd aan vervanging toe was maar ja je weet hoe dat gaat. ik afgelopen zaterdag diverse dealers en andere autoonderdelen leveranciers gevraagd maar was allemaal moeilijk.
was nog wel via via te krijgen was et antwoord als ik de afmetingen maar ff had (rem blokken hadden ze wel nog bij de dealer).
ik gister avond maar es de stoute schoenen aangetrokken om ff et voorwieltje te demonteren en de rem klauw om ff de boel op te meten. vond et zelf ook al wel tijd worden want et was links voor al enige tijd ijzer op ijzer.
nu was ik eerder deze avond met onze trekker (case international 845xl) bezig geweest om zn achteras trompeten te demonteren om er wat nieuwe keerringen en lagers in te stoppen. de trekker stond wat smallig op bokjes onder zn achterbrug. (dus wat gammel)
ik die ouwe 760 nog ff savonds laat aangeslingerd om em ff in de werkplaats te rijden en de boel op te meten, je weet zelf wel als je zon ouwe trouwe diesel aanslingerd en em de sporen geeft dat ie aardig snelheid kan maken, ik jaag dus met gematigde snelheid de werkplaats in richting de 845xl op zn bokjes, trap de rem in en hij remt maar hoor tergelijkertijd ook geklingel en merk dat de rem weg valt gooi et stuur om en kan nog net de 845xl ontwijken (et hele gevaarte schommelde heen en weer deoor de grote lucht verplaatsing en dacht tegelijkertijd is ook zo zonde dat die mooie zwarte lak van de heflatten van de 845xl word vermengd met de grijze lak van de 760, kan de 845xl weer naar de spuiterij) maar kon gelukkig met de handrem optijd voor de muur tot stilstand komen.
maar goed nu dus nog ff over de remmen, ik wou dus ff de boel op meten en dus ook ff de remblokken vergelijken met de nieuwe, kwa vorm, afmeting en slijtage.
ik linksvoor et wiel eraf en toen de remklauw. klauw eraf en ik dus druk zoeken naar die remblokken om ze te vergelijken met de nieuwe die al tijden lagen te spartelen in et doosje om gemonteerd te worden. maarja nergens een remblok te zien, ik dus rondje werkplaats om te zien wat dat geklingel kon zijn geweest! en weldra daar lagen ze hoor 2 mooi glade stalen stripjes die duidelijk de vorm hadden van mn nieuwe remblokjes alleen dan wat platter
heeft iemand dat wel es eerder gehad dat ze spontaan eruit vallen? vind et maar vreemd
groeten hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam