carter ventilatie

  • Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2012 11:14 #1091922 door Wim de Jong
carter ventilatie is gemaakt door Wim de Jong
Heb hierover veel gehoord, maar omdat ik hiervan te weinig afweet, heb ik het altijd maar voor me uit geschoven. Verder doe ik (bijna) alles zelf, en net met een km stand van 470.000 met mijn 965 uit 1995 (B6254 motor) een behoorlijke beurt uitgevoerd: distributieriem, plus span- en looprollen, waterpomp, en alle filters, bougies etc etc. Ook de rem blokjes rondom was aan de beurt.
Maar carter ventilatie....hmmm....wat valt er te controleren? Moet daar ook wat periodiek vervangen worden? Ik heb me wat ingelezen via de zoekfunctie, en weet nu dat eea best wel belangrijk is. De motor loopt echterals een zonnetje, geen onrustige loop, de oliedop ligt ercht stil, en olieverbruik is na 3000 km niet meetbaar, hoewel hij wel een beetje zweet bij het vliegwiel.  Maar ja, wat is 3000 km voor deze conclusie?
Wat kan ik zelf doen, en wat valt er te controleren.........moet dan echt het inlaat eraf (die grote pot, met 6 bandjes, en onderop ook een bout?) Ik weet nu dat het toch wel belangrijk is!
ik hoor het graag van de specialisten!  bij voorbaat dank.
wim.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2012 11:44 #1351861 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Flame-trap
Ik zou eerst de flame trap controleren, daar kun je zo bij. Zie <a href="/node/31344">hier</a>.
Als die schoon is en ook de slangen naar de carterventilatie en je hebt verder geen klachten dan zou ik lekker in het zonnetje gaan zitten.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2012 17:14 #1351882 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
volvo 5 en 6 cilinders vervuilen zichzelf. Bij een 5 cilinder moet je gewoon eens in de zoveel tijd de carterventilatie compleet vervangen dus ik neem aan dat dat met de 6 cilinders hetzelfde (is ook hetzelfde blok - 1 cilinder).
Reinigen van de carterventilatie is onzin want er valt niets te reingen en de oiltrap zit 9 van de 10 keer gewoon dicht, net zoals de uitlaten van deze oiltrap op het blok. Peuter met een schroevendraaier al die derrie weg en kijk mbv een lasdraadje wat je er net in kunt krijgen ivm de haakse bocht, off de zooi ook daadwerkelijk weg is.
Bij de 850's komt het nog wel eens voor dat ik het carter eronderuit kan halen omdat alles verstopt zit.
Grootste nadeel van een verstopte carterventilatie is dat je keerringen het allemaal niet echt lang meer volhouden en gaan lekken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD