G12+ en reinigend vermogen

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 19:53 #1090881 door Chris Boessenkool
G12+ en reinigend vermogen is gemaakt door Chris Boessenkool
Afgelopen week een ervaring opgedaan met G12+ koelvloeistof die ik wil delen met jullie:
Bij aanschaf van mijn 945 twee jaar geleden heb ik de koelvloeistof vervangen door G12+ (van de Action). Destijds meteen ook de thermostaat, de kvs slangen bij het oliefilter en de kachelradiateur vervangen. Voor de wissel heb ik destijds eerst het blok goed doorgespoeld omdat wat eruit kwam eerder leek op slootwater, de vorige eigenaar had namelijk van die lekstoptroep erin gemikt omdat de kachelradiateur lekte.
Nu viel mij de afgelopen tijd op dat het wat langer duurde voordat het blok goed op temperatuur was en dat de kachelkraan niet altijd goed reageerde. Samen met het feit dat de kvs slangen bij het oliefilter ook alweer 2 jaar oud waren ervoor gekozen om de boel even te legen en na te lopen om te zien wat eraan het handje was.
Bleek dus dat er flink wat rommel rondzweefde (gruis/ketelsteen) in de kvs en dat verhinderde waarschijnlijk een goede werking van de thermostaat en de kachelkraan. Nu die twee en de genoemde slangen vervangen en na goed doorspoelen meteen nieuwe G12+ erin gedaan. Nu werkt alles weer als vanouds.
Ik had al gelezen dat G12+ een sterk reinigende werking zou hebben en dat is nu in de werkelijkheid ook gebleken! Bij oudere blokken kun je deze situatie dus tegenkomen als je overstapt. De reden dat ik voor G12+ kies is omdat deze een langere levensduur heeft. Deze kvs kun je 5 jaar of 250.000km laten zitten zonder er naar om te kijken en het heeft (volgens de beschrijvingen) betere/sterkere conserverende eigenschappen. Tel dat op bij het feit dat de G12+ bij de Action spotgoedkoop is... Het enige nadeel van de Action kvs is dat de vorstbestendigheid niet op peil is. Dat heb ik opgelost door het te mengen met G12+ van de AMH met een vorstbestendigheid tot -70C.
Er gaan overigens nogal wat fabeltjes rond over G12+. Dat je dit niet kunt mengen en dat het bepaalde metalen aantast en dat bepaalde kleuren kvs niet te mengen zijn. Dat is dus niet zo.
Wat wel opgaat is dat er onderscheid is tussen G12 en G12+. De G12 is niet mengbaar met andere soorten, alleen G12+ is mengbaar. Doordat G12(+) meestal roze van kleur is, is wellicht het verhaal van het niet mengen van kleuren in de wereld gekomen. Ook tast G12(+) lichtmetaal niet aan, integendeel, het is er juist voor ontworpen om lichtmetaal en kunststof te conserveren.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan!
groeten,

Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 20:20 #1343404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmmm
Die G12+ zou dus ook wel wat voor mijn Knikker bak zijn Hmmmm, daar gaan we eens na vraag naar doen want moet toch binnen kort mijn waterpomp vervangen.

Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 20:58 #1343412 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G12 / G12+
Door wat ik bij mijn onderblok heb gezien kan ik alleen maar adviseren om goed na te denken wat je in je baksteen knikkert. Bij mijn baksteen (B230FK) kwam ook rode / roze koelvloeistof tevoorschijn bij het aftappen (tbv vervanging kop en koppakking). Toen was toch duidelijk te zien dat menig koelwaterkanaal aardig was dichtgekoekt met materie dat echt behoorlijk hard was (leek wel verroest staal). Ook waren enkele koelwatergaten 'uitgevreten'. Het is daardoor nog maar de vraag hoe lang de nieuw geplaatste koppakking het precies gaat uithouden, aangezien het koelwater al vrij snel tegen de afdichtende 'ringen' van de cilinders zit. Ik heb de oude koelvloeistof teruggedaan (uiteraard gefilterd), met als belangrijkste voordeel dat het niet meer zo agressief is als verse koelvloeistof. Toch zet ik er nu ook mijn vraagtekens bij of het nou echt wel zo is dat roze vloeistof onze blokken minder zou aantasten...
Overigens vraag ik me af of het wel een voordeel is dat koelvloeistof een reinigende werking heeft, als de auto al tonnen lang met andere koelvloeistof heeft gelopen. Die reinigende werking is vast een langdurig proces (een jaar?) en de kans lijkt me groot dat die losgekomen vervuiling zich na verloop van tijd in je radiateur gaat nestelen en daar de boel langzaam maar zeker laat verstoppen. Bovendien vraag ik me af of en hoe rubbers / afdichtingen bestand zijn tegen zo'n moderne koelvloeistof.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 21:38 #1343417 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Plus of geen plus
Hoi Wouter,
Destijds heb ik er ook een "studie" aan gewaagd. Wat ik me herinner is dat het inderdaad zo is dat de "normale" G12 niet in elk blok kan ivm aantasten van bepaalde kunststoffen/elastomeren. Daardoor en ook door het niet kunnen mengen met andere soorten bij G12 is G12+ ontwikkeld welke wel mengbaar is en ook alle materialen heel zou laten.
Misschien dat iemand anders van het forum met wat meer kennis op dit vlak dit verhaal kan aanvullen, de specificatiebladen die ik er destijds op nageslagen heb kan ik helaas niet meer vinden. Deze informatie stond toen namelijk heel duidelijk omschreven in de specificatiebladen van de vloeistoffen.
G12+ zou dus "veilig" moeten zijn, G12 niet.
Groeten, Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2012 00:04 #1343446 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het ligt niet aan het
het ligt niet aan het koelwater wouter, g12 vreet de kop niet aan. Het zal langzamerhand wel tijd worden voor een ander blokje..

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC