Aanhaalmomenten?
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2012 16:32 #1090776
door Cor Jan van Rhijn
Aanhaalmomenten? is gemaakt door Cor Jan van Rhijn
Beste wentelaars ((lat.)volvo=ik wentel?)
Zoals gezegd volvo 940 estate (het heeft ook iets van een landhuis!) 1998 b230fk.
Ik heb de auto tweedehands zonder onderhoudsgeschiedenis, nou ja wel wat... gekocht bij Nordicar en wil nu dus bougiekabels en bougies vervangen. Of het echt nodig is, daar kan je over kibbelen - dat wil ik hier niet. Volgorde van ontsteking is mij bekend, dat heb ik op de moeilijke manier ontdekt bij mijn altootje uit 1990.
Wat ik wel wil weten is het volgende. Bij mijn alto uit 1990 zeiden ze over het aanhaalmoment van de bougies... geen momentsleutel - geen probleem. Je draait ze vast en vast is vast. Niet extra aandraaien gewoon vast is vast. Nu heb ik geen momentsleutel en wil er op zich best een aanschaffen, maar als ook hier geldt, je kunt ze best aandraaien, maar dan met hetzelfde advies vast is vast... dan wil ik dat ook wel proberen. Wat is uw advies? Toch maar een momentsleutel of op de alto-manier kan ook.
Van Rhijn, Amstelveen.
Zoals gezegd volvo 940 estate (het heeft ook iets van een landhuis!) 1998 b230fk.
Ik heb de auto tweedehands zonder onderhoudsgeschiedenis, nou ja wel wat... gekocht bij Nordicar en wil nu dus bougiekabels en bougies vervangen. Of het echt nodig is, daar kan je over kibbelen - dat wil ik hier niet. Volgorde van ontsteking is mij bekend, dat heb ik op de moeilijke manier ontdekt bij mijn altootje uit 1990.
Wat ik wel wil weten is het volgende. Bij mijn alto uit 1990 zeiden ze over het aanhaalmoment van de bougies... geen momentsleutel - geen probleem. Je draait ze vast en vast is vast. Niet extra aandraaien gewoon vast is vast. Nu heb ik geen momentsleutel en wil er op zich best een aanschaffen, maar als ook hier geldt, je kunt ze best aandraaien, maar dan met hetzelfde advies vast is vast... dan wil ik dat ook wel proberen. Wat is uw advies? Toch maar een momentsleutel of op de alto-manier kan ook.
Van Rhijn, Amstelveen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2012 17:06 #1342671
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je je krachten kent is "vast is vast" volgens mij prima hoor.
Houd er rekening mee dat het moment voor vastzetten van bougies laag is (dacht 25 Nm) en dat dat vaak de ondergrens is van het instelbereik van veelgebruikte momentsleutels bij auto's (20-120 Nm oid). De ingestelde waarden aan de randen van het bereik zijn, naar ik me heb laten vertellen, meestal minder nauwkeurig, mij lijkt dan vooral aan de onderkant. Om dat te vermijden kun je een klein momentsleuteltje kopen (iets van 5-50 Nm, ik nog maar wat) maar ja, dan heb je voor de grotere momenten (wielmoeren, 90 Nm) weer een extra, grotere nodig.Dus nee, ik heb zelf niet tig momentsleutels getest om te bepalen wat de afwijkingen zijn en of die lineair zijn over het hele bereik (en daarbuiten). Ik herhaal alleen wat ik gehoord heb, aan jou wat je ermee doet.
Houd er rekening mee dat het moment voor vastzetten van bougies laag is (dacht 25 Nm) en dat dat vaak de ondergrens is van het instelbereik van veelgebruikte momentsleutels bij auto's (20-120 Nm oid). De ingestelde waarden aan de randen van het bereik zijn, naar ik me heb laten vertellen, meestal minder nauwkeurig, mij lijkt dan vooral aan de onderkant. Om dat te vermijden kun je een klein momentsleuteltje kopen (iets van 5-50 Nm, ik nog maar wat) maar ja, dan heb je voor de grotere momenten (wielmoeren, 90 Nm) weer een extra, grotere nodig.Dus nee, ik heb zelf niet tig momentsleutels getest om te bepalen wat de afwijkingen zijn en of die lineair zijn over het hele bereik (en daarbuiten). Ik herhaal alleen wat ik gehoord heb, aan jou wat je ermee doet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2012 17:09 #1342672
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 25 Nm
Volvo schrijft voor de bougies een aanhaalmoment van 25 Nm voor.
Als je zelf vindt dat je voldoende gevoel hebt voor vast=vast, dan zal dat ook wel lukken.
Als er ergens een aanhaalmoment staat voorgeschreven dan gebruik ik ook altijd een momentsleutel,1 omdat ik dan zeker weet dat het goed zit,2 omdat ik er één heb en het leuk vind om hem dan te gebruiken ook.Daarnaast sta ik bekend als een... (ja precies)
Als je zelf vindt dat je voldoende gevoel hebt voor vast=vast, dan zal dat ook wel lukken.
Als er ergens een aanhaalmoment staat voorgeschreven dan gebruik ik ook altijd een momentsleutel,1 omdat ik dan zeker weet dat het goed zit,2 omdat ik er één heb en het leuk vind om hem dan te gebruiken ook.Daarnaast sta ik bekend als een... (ja precies)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2012 17:26 #1342674
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe bougies is kwartslag vast, toch?
Wat ik heb geleerd is een nieuwe bougie erin draaien (eerste paar slagen met dehand om zeker te weten dat ie de schroefdraad goed pakt) totdat ie niet verder wil. En dan een kwartslag verder. Werkt alleen met nieuwe boegies omdat daarvan de onderlegring nog niet is platgeknepen. Gebruikte bougies inderdaad op het gevoel of met een momentsleutel. Het schijnt maar zelden te gebeuren dat een bougie zo los zit dat ie er spontaan uit trilt. Andersom dat je ze te vast draait en de schroefdraad molt als het ding er weer uit moet komt helaas veel vaker voor....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2012 17:46 #1342679
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moment krachten
er wordt vaak moeilijk gedaan over momenten en krachten.
Gewoon goed nadenken. Bougie is 25 nm.
Dat is dus ongeveer 2,5 kg op een meter.
Oftewel 2,5 zak suiker op een lengte van 1 meter en is te meten zonder momentsleutel en na vaak doen, goed te voelen.
Alleen bij kritische zaken als kopbouten is een moment sleutel verstandig.
Chris
Gewoon goed nadenken. Bougie is 25 nm.
Dat is dus ongeveer 2,5 kg op een meter.
Oftewel 2,5 zak suiker op een lengte van 1 meter en is te meten zonder momentsleutel en na vaak doen, goed te voelen.
Alleen bij kritische zaken als kopbouten is een moment sleutel verstandig.
Chris
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2012 23:25 #1342726
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Precies.
Bedankt voor alle input weer. Hmm... ik voel me ook wel een beetje een pietje precies. Bij mijn Altootje had ik eigenlijk al zoiets van toch liever een momentsleutel, maar ja toen was ik platzak student en vader van onze eerste. Aanraders voor goede momentsleutels. Ratels en dop heb ik van Stahlwille. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2012 23:34 #1342728
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Aanhaal momenten
De fabrikant geeft dit aan om te voorkomen dat elke boerenl*l met z'n volle gewicht aan elk boutje moertje gaat hangen of niet niet vast genoeg aan draait.
Je gevoel zegt alles.
Maar dit moet je wel hebben.
Zoals geschreven, bij cil kop bouten, vliegwielen ed is een goede momentsleutel nodig.
NB; Onze hond heeft ook een aanhaalmoment.
Je gevoel zegt alles.
Maar dit moet je wel hebben.
Zoals geschreven, bij cil kop bouten, vliegwielen ed is een goede momentsleutel nodig.
NB; Onze hond heeft ook een aanhaalmoment.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2012 01:33 #1342734
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Of deze...
Moderators: Jerry Stam