winterbanden, welke zijn de beste voor een 940 d24Tic

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2011 19:04 #1088305 door V700 register
Hallo Allen,
Ik heb begrepen dat het nu al tijd is om op zoek te gaan naar goede winterbanden. Er zijn vele tests gedaan, maar natuurlijk niet met de 945 D24Tic. En die van mij wordt nogal eens zwaar belast. Zij moet gewoon hard werken.
Ik rijd nu op heerlijke zomerbanden, Michelin Premacy HP 94V XL. Top banden. Goede grip, perfect weggedrag en heerlijk slijtvast.
Wat is nu de beste band voor de winter? Wie heeft er ervaring en wie kan mij helpen aan de juiste band voor mijn winterbanden. Ik heb mijn wintervelgen nu nog met versleten winterbanden in de opslag liggen met 195/65R15 91T.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
groet
Georges

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• van Kuijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2011 19:23 #1325225 door van Kuijk
Beantwoord door van Kuijk in topic Re. Winterbanden
Hallo Georges,
Welke zijn het beste, er zijn meerdere goede winterbanden te koop.Ik laat zeer waarschijnlijk Goodyear Ultragrip 7+ (of 8) monteren. (o.o.v.)Heb daar zeer goede ervaringen mee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2011 19:25 #1325226 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Let
Let even op waarom bepaalde banden als beste uit de test komen. En kijk even verder dan het oordeel, naar de prestaties onder verschillende omstandigheden. Afhankelijk van jouw gebruik hoeven de beste banden uit de test niet de beste banden te zijn voor jouw omstandigheden. Ik ga bijvoorbeeld niet op wintersport. Goed gedrag op nat wegdek is voor mij belangrijker dan de beste eigenschappen op sneeuw/ijs. Omdat ik vaker in NL in de regen rijd dan in Oostenrijk door de sneeuw.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2011 19:54 #1325232 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Georges L. la Porte

Georges L. la Porte schreef : Ik rijd nu op heerlijke zomerbanden, Michelin Premacy HP 94V XL. Top banden. Goede grip, perfect weggedrag en heerlijk slijtvast.

Ik doe zelf niet mee aan die modder en sneeuwbanden gekte, maar als je dan toch per se wil of moet omdat je de auto ook met sneeuw nodig hebt, dan denk ik dat je in NL beter kan wachten tot december. Tot die tijd heb je veel meer aan goede regen eigenschappen dan aan goede sneeuw eigenschappen.
Toen ik mijn 940 D24TIC kocht zaten er Fulda M+S banden onder, wat een drama, het leek meer een boot dan een auto ........ Ik ga lekker de winter doorrijden op mijn Falken ZIEX ZE 195/65 R15 91H (zogenaamde zomerbanden)
Mvg,
Ed

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2011 20:18 #1325235 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn mening
Mijn mening is dat je gewoon je verstand moet gebruiken als het regent/sneeuwt of op een ijsbaan rijd, ik rij het hele jaar door op michelin energy savers en heb er een hele goede ervaring mee en behoorlijk slijtvast, over 2 jaar uigesmeert heb ik er 120.000 km mee gereden in alle weer type's.
Als er sneeuw licht pas ik mij aan aan de omstandigheden, zelfde geld voor regen of als de zon schijnt.
als jij je auto beheerst berijd kun je zelfs op slicks normaal verplaatsten, kijk als jij als een bezetene je eigen verplaatst en steeds met je tanden in het stuur zit tja dan vraag ik mij af wat je nog met een rijbewijs moet want dan ben je rijp voor een of andere instelling als je het mij vraagt.
Nu heb ik een mooi voorbeeld, Zoon van de buurvrouw heeft had afgelopen winter een audi A8 hij had winterbanden onder zijn auto zitten(auto weegt duidelijk zwaarder dat de witte 740 van mij) maar de beste man kwam niet weg met zijn auto (lag een cm of 8 sneeuw) hij gleed steeds weg bijna tegen een andere auto aan, ik had nog gewoon mijn energy savers er op zitten met rondom +/- 5 mm profiel en ik kon gewoon weg rijden had nergens geen moeite mee zelfs niet op plat gereden sneeuw, de beste man heeft ook in mijn auto gereden en zij ook wat een verschil kan gewoon rijden, ik heb ook in zijn audi gereden maar zelfs ik kreeg hem niet fatsoenlijk de straat uit.
dus tja Winter banden het is dat sommige landen het verplicht hebben gesteld maar ik vind het de grootste onzin en puur op mijn ervaring, let wel ik ben niet verantwoordelijk als er wat gebeurt als jij of iemand anders achter zijn stuur zit.Maar ik ben gewoon van mening dat men eerst moet kijken hoe rij ik en dan de keuze maken volg ik de meute of blijf ik bij mijn bandjes.
Op de 760 D24T uit 83 heb ik een setje nieuwe energy savers zitten, op de brandstof bespaar je niet maar ze gaan wel lang mee.

Tom.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2011 22:22 #1325247 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Niet eens.
Ik onderschrijf je mening niet, Tom.
Ik rijd al 20 jaar in de winter op winterbanden en op een goede winterband rijdt ook een 740 en 940 een stuk beter in de winter dan op zomerbanden. De grens van gaan glijden ligt veel verder weg bij een goede winterband onder koude natte of winterse omstandigheden. Natuurlijk moet je ook met winterbanden je verstand blijven gebruiken en je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden. Mijn huidige S90 rijdt als op spoorrails in de sneeuw met de automaat in de winterstand ondanks de 204 pk op de achterwielen en laat de vele vleugellamme BMW's en Mercedessen dan ver achter zich. Die hebben last van hun achterwielconstructie, lees: geen starre achteras maar onafhankelijke draagarmen achter. Wel op droge wegen veel comfortabeler en geschikt voor sneller bochten werk, maar hopeloos onder gladde omstandigheden. Dat die Audi zo beroerd reed, verbaast me. Is toch voorwielaandrijving. Wellicht hele brede winterbanden die te weinig druk op het wegdek hadden of profiel onder de 4mm of beiden.
Zelf heb ik goede ervaringen met de Michelin Alpin en de Vredestein Snowtrack 2 en 3.
En vergeet niet dat je in landen als Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk een serieus probleem hebt als je onder winterse omstandigheden al dan niet door je eigen schuld bij een ongeval betrokken raakt en je op je zomerbanden rijdt.
Dus voor mij, en ik deed dat al lang voor de "meute" uit, in de winter zonder nadenken een goede set winterbanden. En bedenk dat winterbanden onder de 4 mm profiel ook geen zin meer hebben omdat veel (fijnmazige) lamellen in het profiel van de band dan weggesleten zijn waardoor de eigenschappen teruglopen naar het niveau van een zomerband.
En wil je winterbanden, dan 's zomers kopen. Alle merken en typen voorradig en vaak met leuke kortingen. In september begint de grote run weer.
Overigens ben ik met je eens dat je ook zonder winterbanden en je gezonde verstand een heel eind komt, maar winterbanden hebben echt een veel grotere veiligheidsmarge.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2011 22:57 #1325255 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jan
Het is je goed recht om het niet met mij eens te zijn, het is ieders eigen mening .

Het is nou eenmaal de ervaring die ik mee maak, bij mijn vorige werkgever had de renault master juist minder grip met de winter banden en zeker als het vochtig was, Dan bleef je soms gewoon staan en kon je alleen weg rijden in zijn 2, echter als je elke auto gaat bekijken en apart gaat beoordelen ja dan zie je de meest groote afwijkingen verschijnen met de zelfde band op een ander type/model auto.
Deze audi werd trouwens op alle 4 de wielen aangedreven (machtig mooie auto alleen compleet uitgebrand toen hij geparkeerd stond voor een school met de naam de branding?!?!) .
Het is ieder zijn keuze of hij of zij wel of niet met winterbanden gaat rijden(maar wel zorgen voor voldoende profiel in het rubber).Ik moet zeggen als kijkt naar de energy saver zie je heel veel streepjes, groefjes, geultjes, en ik heb een hekel aan de kou dus met plezier op wintersport gaan nee dat doe ik niet hahahaha, pak veel liever het vliegtuig naar miami ofzo in de winter, het is mij wel bekend dat zodra je in duitsland komt je de winter sloffen aan moet hebben anders loop je de kans op een groot probleem(maar daar hebben we de auto van mn schoonouders voor).

Tom.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2011 00:19 #1325272 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic A8 all-rad
De zomer zakt weer in, de discusie wel of geen winterbanden komt weer op gang..........
Ik heb ze wel, kost niks meer, rijdt beter. Maar ieder z'n eigen mening. Wel bij mij uit de buurt blijven als het glad is AUB.
A8; ik heb een jaar of wat geleden het genoegen gehad op de Good Year testbaan in Colmar-Berg (Lux.) een dagje mogen stuffen/slippen.
De Audi qwatro's zijn de meest gemakkelijke auto's wanneer ze in de slip raken, om eruit te komen.
Ik ben helemaal niet zo'n top coureur, maar ik benaderde de tijden van de fabrieks test rijders best aardig met een Audi.
Met een BMW 7 serie of een Benz-S klasse heb je echt het gevoel dat je met een vrachtwagen in de slip raakt........
Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat je met een A8 niet weg komt!! Of je kan niet rijden, of er stond een knopje verkeerd.
Zo'n ding heeft toch ABS, ESP, ASR noem maar op.
Dat zit op m'n VW Caddy ook. Als ik lekker wil dollen in de sneeuw, moet ik het uit zetten of de zekeringen trekken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2011 11:52 #1325301 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic winterbanden
Ben zelf groot voorstander van winterbanden. Woon nogal afgelegen en als er dan sneeuw valt of ijzel dan wordt hier niet gestoeid . Prima is hier ook beschermd gebied. Zonder winterbanden was ik hier ook nooit weggekomen afgelopen winters. De 740 van mijn vrouw heeft geen winterbanden ( sorry budget) en haar volvo moest ik afgelopen jaar los trekken uit de sneeuw . Maar goed qua winterbanden heb er nu vredestein onder ( oja 940 /estate/lpt/lpi/automaat). Volgende setje wordt denk ik Nokian's . Altijd wel te vreden over geweest. Hoop km's mee gedraaid onder mijn 940 diesel td. Als je gooled zijn er ook sites waar men ervaringen deelt over banden. Sucses.
Ciao Eric

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2011 12:55 #1325308 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 9 jaar geleden
ik ben 9 jaar geleden eens in een auto met winterbanden er onder gestapt en sindsdien altijd er onder gehad is geen 200% meer grip maar in de sneeuw heel zeker &00-800% meer grip en je kan heel kort zijn op zomerbanden geen grip (goden over geleverd).
en op winterbanden gewoon grip met mijn 940 op sneeuw gewoon weg trekken en vaart maken en de rest (zomerbanden) staan stil heen en weer te glibberen hehehehehehe.
ik heb michelin en nog wat andere gehad maar de laatste 4-5 jaar alleen vredestein snowtrac waanzinnige grip voor een mooie prijs.
wel nog 2 puntjes
1 opletten veel garages proberen je een zware regen of modder band als winterband aan te smeren (let op het sneeuw teken)
2 onder de 4 mm profiel word een winterband een zomerband en verliest dus zijn eigenschappen die je nodig hebt voor de winter (kun je de zomer er op door rijden .ik heb een vriend die rijd in de zomer iedereen zijn wintersetje op :} iets meer herrie maar gratis rubber)
en pas onder de 7 graden buiten temperatuur gaat die band zijn werk doen dus eerder er onder is alleen maar minder grip en veel slijtage :{
groet wil

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC