roetmeting APK afgeschaft?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2007 10:30 #1061698 door V700 register
roetmeting APK afgeschaft? is gemaakt door V700 register
Gisteren ging ik bij een kameraad ex-monteur langs, die beweerde dat de roetmeting voor diesels niet meer noodzakelijk is bij de APK, omdat er te weinig 'oude' diesels rondrijden. Is dat correct?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2007 10:54 #1177401 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic regels veranderd

De regels voor de procedure van de roetmeting zijn veranderd per 1 januari jl om de roetmeting minder belastend voor de motor te maken.

Afgeschaft is de roetmeting volgens mij niet. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2007 11:47 #1177404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt niet. Nieuwe regel

Klopt niet. Nieuwe regel is 1x meten en valt hij dan onder de waarde is het accoord. Lukt het niet dan drie keer meten en dan ok is goed. Strookje hoeft niet bewaard te worden maar bij elke steekproef wordt de roetmeting herhaald.

Groet,

Paul

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2007 12:09 #1177405 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Oude diesels ?

Koen,

Wat versta jij onder een "oude" diesel ? De Ofilant (945 D24TIC 1995) is vorige week nog gekeurd en die heeft de roetmeting gehad. Het is inderdaad zo dat het strookje niet bewaard hoeft te worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2007 10:50 #1177483 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ofilant = oude diesel

Ik las al jouw verhaal: proficiat!!

Met 'oude diesels' bedoelde die kameraad 'pre-common rail diesels'. Daar valt mijn huidige diesel ook onder :(((

Ik beginn te vermoeden dat hij een APK-station kent alwaar ze sjoemelen met die roetmeting. Ik heb hem ooit zo eens een verhaal horen vertellen, nl. dat ze een andere diesel gebruikten, toen de strookjes wel nog moesten bewaard worden. Vermoedelijk doet dat station nu die meting helemaal niet meer.

Allen bedankt voor jullie reacties!

Koen

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2007 16:54 #1177513 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic 2x meten
Naar ik heb begrepen (stond bij de uitleg door een steekproefkeurmeester) is het nu 2x meten, geen strookje bewaren en de norm is +- 3x de oude norm. Tevens is het niet meer accelereren naar max toerental dat is vastgelegd, maar toeren ongeacht hoe naar rode gebied en dan kijken/meten. (dus als acceleratie een pluimpje oplevert, in 1 maal plank gas om dat te voorkomen)

Het apk station waar ik de keuringen laat doen heeft daardoor de stelling ingenomen dat er geen roetmeting nodig is als de wagen niet zichtbaar roet als je rijdt. (geen flauw idee of dat terecht is)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2007 08:22 #1177568 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is niet terecht Jan

Dat is niet terecht Jan want bij de steekproef wordt de roetmeting opnieuw gedaan. Is de uitstoot te hoog dan krijgt de keurmeester strafpunten................

Ik heb dit zelf enkele weken terug meegemaakt, bracht een busje voor de keuring, even gas en kijken of er veel rook uitkwam, neen dus afmelden, steekproef, meten en uitstoot te hoog......

Keurmeester baalde behoorlijk.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC