Koelvloeistof via verdamper?

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2025 13:55 #1479529 door Vincent van der Spek
Koelvloeistof via verdamper? is gemaakt door Vincent van der Spek
Medeliefhebbers
Mijn 740 rijdt voor een klein deel op water. Zeker bij de huidige lage temperaturen is er een fikse pluim achter de auto als ie koud is. Elke 500 km kan er wel weer wat koelvloeistof bij. Je ruikt het ook een beetje bij de uitlaat. Nu is er 2 jaar geleden een nieuwe koppakking (+ vlakken) bij Timen opgekomen. Ook wordt er geen druk opgebouwd. Dus daar vermoed ik geen probleem. De vraag is nu waar dan wel. Zelf zat ik te denken aan de LPG verdamper. Er zit een simpel venturie LPG systeem in met een Vialle d4/f4 verdamper. Dat werkt al 14 jaar prima. Maar kan er daar via een lek koelvloeistof bij de brandstof komen? En zo ja, is dat met een revisiesetje makkelijk te verhelpen?
Of toch misschien ergens anders. De matten binnen zijn droog en daar gaat ie niet van pluimen.

groeten Vincent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tien
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2025 14:42 #1479538 door Tien
Beantwoord door Tien in topic Koelvloeistof via verdamper?
De verdamper kan de veroorzaker zijn, maar er zijn natuurlijk meer mogelijke boosdoeners.
Een pluim met koude motor en dit weer, kijk ik sowieso niet van op.
Je zou verwachten dat je ook wat LPG lucht waarneemt hier en daar en eigenlijk zou je ook moeten merken dat de motor minder lekker loopt.
Om de verdamper (toch) uit te sluiten, zou je natuurlijk een tank op benzine kunnen gaan rijden...
Als het probleem op benzine ook is, dan kan je het systeem op druk zetten om het lek te vinden oid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC