Motor sputtert/stottert sommige dagen (met koude motor)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2022 09:19 #1111273
door V700 register
Motor sputtert/stottert sommige dagen (met koude motor) is gemaakt door V700 register
Goedemorgen ervaringsdeskundigen,
Mijn Volvo 740 GL sedan uit 1984 (LPG/benzine, b230k) sputtert/stottert sinds een paar maanden af en toe met wegrijden (ene dag wel, andere niet). Hiermee bedoel ik dat de motor niet voldoende brandstof toevoer krijgt, is zowel met LPG als benzine zo maar ik rijdt voornamelijk op LPG. Met gasgeven wordt dan ingehouden en heel soms valt de motor uit. Overigens hoe minder gas ik geef hoe ‘beter’ de auto het doet als het probleem zich voordoet. Het is alleen met een koude motor (eerste 5 a 10 min van de rit) en komt vaker voor nadat de auto enkele dagen stil heeft gestaan. Het is een automaat, het probleem is weg al staat de auto in de P-stand staat (waarschijnlijk dan ook in ze neutraal). Dan kan ik gewoon op het gaspedaal drukken en geeft dit geen problemen.
Ik dacht eerst de bougies, die heb ik laten vervangen maar heeft het probleem niet verholpen. Ook heb ik de motorolie + filter laten vervangen, dit heeft het probleem niet verholpen. Ik heb het oliepeil voor de automaat gecontroleerd en ook deze heeft nog ruim voldoende olie.
Voordat ik de garage het probleem laat onderzoeken vroeg ik me af of hier misschien mensen zijn die een soortgelijk probleem hebben gehad, herkennen, of een idee hebben wat het kan zijn. Mogelijk de afstelling of bobine? Met een warme motor is het probleem niet aanwezig en loopt de motor erg soepel.
Benieuwd naar jullie reacties/ervaringen. Alvast bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groet,
Max Duinmeijer
Mijn Volvo 740 GL sedan uit 1984 (LPG/benzine, b230k) sputtert/stottert sinds een paar maanden af en toe met wegrijden (ene dag wel, andere niet). Hiermee bedoel ik dat de motor niet voldoende brandstof toevoer krijgt, is zowel met LPG als benzine zo maar ik rijdt voornamelijk op LPG. Met gasgeven wordt dan ingehouden en heel soms valt de motor uit. Overigens hoe minder gas ik geef hoe ‘beter’ de auto het doet als het probleem zich voordoet. Het is alleen met een koude motor (eerste 5 a 10 min van de rit) en komt vaker voor nadat de auto enkele dagen stil heeft gestaan. Het is een automaat, het probleem is weg al staat de auto in de P-stand staat (waarschijnlijk dan ook in ze neutraal). Dan kan ik gewoon op het gaspedaal drukken en geeft dit geen problemen.
Ik dacht eerst de bougies, die heb ik laten vervangen maar heeft het probleem niet verholpen. Ook heb ik de motorolie + filter laten vervangen, dit heeft het probleem niet verholpen. Ik heb het oliepeil voor de automaat gecontroleerd en ook deze heeft nog ruim voldoende olie.
Voordat ik de garage het probleem laat onderzoeken vroeg ik me af of hier misschien mensen zijn die een soortgelijk probleem hebben gehad, herkennen, of een idee hebben wat het kan zijn. Mogelijk de afstelling of bobine? Met een warme motor is het probleem niet aanwezig en loopt de motor erg soepel.
Benieuwd naar jullie reacties/ervaringen. Alvast bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groet,
Max Duinmeijer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2022 10:40 #1470963
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic valse lucht en vacuum slangen controleren
Alle slangen van het inlaatspruitstuk controleren. Ook bv de slang van de rembekrachtiger. Alleen kijken is nie voldoende. Er afhalen.
afstellen of carb uitelkaar is pas de allerlaatste stap
afstellen of carb uitelkaar is pas de allerlaatste stap
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2022 00:08 #1470965
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Hierboven
staat goede raad. Daar wil ik nog aan toevoegen dat het voor de 'gewone' garage een opgave is. Wanneer zo'n storing hardnekkig is dan zijn paniekacties zoals motorolie vervangen of nieuwe bougies net zo effectief als het inkorten van de bougiekabels omdat de vonk er dan eerder is. Om te beginnen de wagen uitlezen met het ingebouwde diagnosekastje. Niet dat je daarmee het probleem tackelt maar het kan een indicatie zijn in welke richting je het moet zoeken. Haal de luchtslangen maar eens los en maak de boel inwendig schoon, met name de gasklep en het inlaatspruitstuk mogen aan e schoonmaakbeurt deelnemen. De vacuüm leidingen controleren op lekkage of scheurtjes, klepspeling controleren. Afstellen van de gasrol en de gaskabel, en dan volgens het groene boek. Brandstofdruk. Het gegeven dat het gebakje op LPG en benzine stottert is ook een aanwijzing. zit. En zo zijn er vele varianten te ontdekken. Dat maakt het zo spannend. Maar met vlijt en verstandig nadenken kom je er wel uit Maar ook Timen Smit zou je kunnen consulteren.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2022 02:16 #1471115
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic 84 er 740 met b230k
en een uitleeskastje ?
Uitleeskastje was pas bij de latere injectiesystemen beschikbaar.
Dus daarmee beginnen helpt je helaas niet. Jur geeft goede adviezen alleen niet van toepassing bij deze auto.
Brandstof druk speelt ook niet, want geen injectie motor maar carb versie.
B230K heeft een partij vacuümslangetjes waar je stil van wordt als je er al naar kijkt.
Volg het advies van Rob Hiemstra lijkt me.
Uitleeskastje was pas bij de latere injectiesystemen beschikbaar.
Dus daarmee beginnen helpt je helaas niet. Jur geeft goede adviezen alleen niet van toepassing bij deze auto.
Brandstof druk speelt ook niet, want geen injectie motor maar carb versie.
B230K heeft een partij vacuümslangetjes waar je stil van wordt als je er al naar kijkt.
Volg het advies van Rob Hiemstra lijkt me.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2022 13:17 #1471304
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij garage geweest
Goedemiddag,
Gister mijn auto bij de garage opgehaald. Het was iets te technisch om voor mijzelf uit te zoeken. Gister de auto opgehaald bij de garage. Het probleem was: het verdeelstuk zat wat los waardoor daaronder vocht kon komen en dus ook kwam als het regende of nat/koud was. Dat verklaart ook waarom het probleem na dag(en) stilstaan of koudere (natte) nachten zich voordeed.
Bedankt nog voor de reacties.
Gister mijn auto bij de garage opgehaald. Het was iets te technisch om voor mijzelf uit te zoeken. Gister de auto opgehaald bij de garage. Het probleem was: het verdeelstuk zat wat los waardoor daaronder vocht kon komen en dus ook kwam als het regende of nat/koud was. Dat verklaart ook waarom het probleem na dag(en) stilstaan of koudere (natte) nachten zich voordeed.
Bedankt nog voor de reacties.
Moderators: Jerry Stam