Prins VSI schakelt naar benzine bij vermogensvraag (en weer terug daarna)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2021 20:31 #1110929
door V700 register
Prins VSI schakelt naar benzine bij vermogensvraag (en weer terug daarna) is gemaakt door V700 register
H!
Ik heb een beetje een raar LPG probleem met de V90 maar misschien heeft iemand het ook meegemaakt?
Sinds kort schakelt LPG zichzelf uit als ik wat meer vermogen vraag en (vrij snel) weer in als ik weer rustiger rijd. En met vermogen bedoel ik een normale versnelling bij een inhaalactie of een oprit acceleratie. Geen wild gedoe.
Het vreemde is dat bij eerdere (andere) storingen de installatie op benzine ging lopen en een piep-error-melding gaf en ik dus handmatig hem uit en aan moest zetten om hem weer op lpg te krijgen. Nu doet hij dat niet en rijdt hij als je niet oplet ongemerkt op benzine en schakelt dus weer terug op lpg als er weinig belasting is.
Meestal is dit enkel op de heenweg en vrijwel nooit op de terugweg. Accu en dynamo hebben goede waardes. Koeling is dik op orde. Verdamper is redelijk recent. Lamba kijkt de LPG-computer niet naar. Airco aan of uit maakt geen verschil.
Het lijkt wel of de stroom er even afgaat en dan weer erop (maar dat is wat lastig te meten).
Enig idee?
Ik heb een beetje een raar LPG probleem met de V90 maar misschien heeft iemand het ook meegemaakt?
Sinds kort schakelt LPG zichzelf uit als ik wat meer vermogen vraag en (vrij snel) weer in als ik weer rustiger rijd. En met vermogen bedoel ik een normale versnelling bij een inhaalactie of een oprit acceleratie. Geen wild gedoe.
Het vreemde is dat bij eerdere (andere) storingen de installatie op benzine ging lopen en een piep-error-melding gaf en ik dus handmatig hem uit en aan moest zetten om hem weer op lpg te krijgen. Nu doet hij dat niet en rijdt hij als je niet oplet ongemerkt op benzine en schakelt dus weer terug op lpg als er weinig belasting is.
Meestal is dit enkel op de heenweg en vrijwel nooit op de terugweg. Accu en dynamo hebben goede waardes. Koeling is dik op orde. Verdamper is redelijk recent. Lamba kijkt de LPG-computer niet naar. Airco aan of uit maakt geen verschil.
Het lijkt wel of de stroom er even afgaat en dan weer erop (maar dat is wat lastig te meten).
Enig idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 32
07-10-2021 09:34 #1468555
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Welke Prins installatie heb
Welke Prins installatie heb je?
Nog een oude met vierkante knop op het dashboard, of een ronde?
Ik heb ook wel eens storing gehad, of simpelweg de tank leeggereden, en dat gaat zoals je al zegt eigenlijk altijd gepaard met een bombarie aan gepiep en knipperende lampjes.
Volgens mij heeft de Prins installatie altijd een eigen koelvloeistof-temperatuursensor waarmee deze mede bepaald om over te schakelen. Misschien dat deze wat gammel aan het worden is, smorgens is het wat kouder dan smiddags, dat dan de waardes wat schommelen. Falende temperatuursensoren voor het dashboard zie je ook weleens grote sprongen in temperatuur maken. Maar de link met vermogensvraag kan ik hiermee niet zo snel bedenken.
Misschien de Prins unit eens (laten) uitlezen?
Nog een oude met vierkante knop op het dashboard, of een ronde?
Ik heb ook wel eens storing gehad, of simpelweg de tank leeggereden, en dat gaat zoals je al zegt eigenlijk altijd gepaard met een bombarie aan gepiep en knipperende lampjes.
Volgens mij heeft de Prins installatie altijd een eigen koelvloeistof-temperatuursensor waarmee deze mede bepaald om over te schakelen. Misschien dat deze wat gammel aan het worden is, smorgens is het wat kouder dan smiddags, dat dan de waardes wat schommelen. Falende temperatuursensoren voor het dashboard zie je ook weleens grote sprongen in temperatuur maken. Maar de link met vermogensvraag kan ik hiermee niet zo snel bedenken.
Misschien de Prins unit eens (laten) uitlezen?
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
07-10-2021 09:43 #1468556
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Combinatie vermogens vraag
Inhaken op het verhaal van Noppen, komt het vermogen vragen dan niet omdat de waterpomp sneller gaat draaien en dus ook mogelijk koudere kvs langs de temperatuur sensor.
Heb verder geen ervaring met Prins dus kan verder niet helpen.
Heb verder geen ervaring met Prins dus kan verder niet helpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 32
07-10-2021 11:38 #1468558
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ohja... en een Prins
Ohja... en een Prins installatie kijkt wel degelijk naar het lambda signaal.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 32
07-10-2021 15:34 #1468565
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Het gaat ook niet zo zeer om
Het gaat ook niet zo zeer om wat de werkelijke temperatuur van het koelwater is, maar een haperend/defecte temp sensor van de Prins installatie zelf (en dus niet uit te lezen met de OBD) Deze zit op de verdamper geschroeft.
Je kan eventueel ook zelf zo'n diagnose kabeltje voor de Prins installatie aanschaffen.
Ik heb er geen ervaring mee, dus weet ook niet exact wat je mee kan zien.
Je kan eventueel ook zelf zo'n diagnose kabeltje voor de Prins installatie aanschaffen.
Ik heb er geen ervaring mee, dus weet ook niet exact wat je mee kan zien.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2021 15:57 #1468564
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de reacties!
Dank voor de reacties!
Het is de installatie met de vierkante unit, 1 knopje met 5 lampjes.
De communicatie met Lamba is uitgezet omdat dat eerder voor problemen zorgde (schijnt vaker te gebeuren). Dat was overigens toen hij vorig jaar hetzelfde probleem had maar toen wel ging piepen en niet meer zelf terugsprong op gas (was ik helemaal vergeten! Zal dus wel verband houden). Dat was overigens toen ook in de zomer in een heet land. Ik lees zelf de via odb2 de temperatuur uit maar die schommelt alleen even als ik de file induik totdat de koelvin aanslaat.
Toch maar uit laten lezen bij een specialist dan...
Het is de installatie met de vierkante unit, 1 knopje met 5 lampjes.
De communicatie met Lamba is uitgezet omdat dat eerder voor problemen zorgde (schijnt vaker te gebeuren). Dat was overigens toen hij vorig jaar hetzelfde probleem had maar toen wel ging piepen en niet meer zelf terugsprong op gas (was ik helemaal vergeten! Zal dus wel verband houden). Dat was overigens toen ook in de zomer in een heet land. Ik lees zelf de via odb2 de temperatuur uit maar die schommelt alleen even als ik de file induik totdat de koelvin aanslaat.
Toch maar uit laten lezen bij een specialist dan...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
08-10-2021 15:33 #1468579
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Los contact?
Hallo Martijn
Misschien is het wel een hele domme suggestie, maar zit er niet ergens iets los, dat, zodra je gas geeft en de motor iets kantelt, even geen contact maakt?
groetjes
Mathy
Misschien is het wel een hele domme suggestie, maar zit er niet ergens iets los, dat, zodra je gas geeft en de motor iets kantelt, even geen contact maakt?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2021 16:20 #1468580
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zou best wel eens een
Dat zou best wel eens een goede suggestie kunnen zijn want vandaag kwam ik erachter dat een flinke bocht ook tot even uit en weer aan leidde en met de airco aan (die komt best fors in) is het erger..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 32
11-10-2021 09:25 #1468599
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Vanaf de vierkante knop het
Vanaf de vierkante knop het op dashboard heeft een x-lengte aan draad, en sluit onder het dashboard met een stekker aan op de bedrading vanuit de motorruimte.
Ik heb deze stekker al eens per ongeluk losgetrokken toen ik voor iets anders onder het dashboard bezig was. Viel me toen wel op hoe makkelijk deze los kwam.
Het is een verbinding die je snel over het hoofd ziet, maar gemakkelijk te controleren is.
Ik heb deze stekker al eens per ongeluk losgetrokken toen ik voor iets anders onder het dashboard bezig was. Viel me toen wel op hoe makkelijk deze los kwam.
Het is een verbinding die je snel over het hoofd ziet, maar gemakkelijk te controleren is.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2021 11:14 #1468601
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok dank, dus schopplaat eraf
ok dank, dus schopplaat eraf en draadje volgen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam