LPG valt uit na ongeveer 20km

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2021 00:01 #1110802 door V700 register
LPG valt uit na ongeveer 20km is gemaakt door V700 register
Beste forumleden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb het forum al afgezocht, maar niks vergelijkbaars kunnen vinden. het volgende>

Mijn Volvo 940 met B230FK motor uit 1997 begon begin dit jaar slecht te lopen/stotteren op LPG (Vialle LPI installatie). Ik heb de auto naar een LPG garage gebracht, en daar hebben ze allerlei testen gedaan. De conclusie was dat de pomp defect was.
Nou heb ik die oude dubbele tank (maar 2 jaar geproduceerd). Waar de pomp dus niet meer van gemaakt kan worden. En hun mij dus ook niet meer verder konden helpen.
Maar nou had ik in het verleden ook wel eens iets bij Romio/Diana LPG service wat laten maken. Ik had hem opgebeld of hij nog zo'n tank had liggen. Die had hij wel, maar gaf me 2 keuzes. Of de tank omwisselen a (€260,-), of een nieuwere ringtank erin, en het systeem upgraden a (€450,-). Ik dacht we wisselen de oude tank gewoon om.

Hierna liep de auto weer goed. Echter na een maand of 2 begon de auto weer kuren te vertonen op lpg. Maar nu andere problemen dan eerst. Het valt me op dat tussen de 15 en 25km de lpg installatie ermee ophoud. Dit is elke keer hetzelfde. In het begin gaat het goed, en rijdt hij perfect op LPG, maar na die 15 a 25km begint de auto abrupt te stotteren, en gaat hij ook niet meer goed lopen op LPG. Schakel ik over op benzine, dan loopt de auto weer perfect. Als ik direct terug schakel, dan stottert hij nog steeds. Doe ik dit na 5 minuten, dan pakt de lpg wel weer goed op, alleen wordt de interval steeds korten qua kilometers wat ik ermee kan rijden.

Wat heb ik zelf al gedaan:
- alle bekabeling en connectoren gecheckt. Zowel motorruimte als bij de tank. Nieuwe zekeringen geplaatst.
- Bij de drukregelaar was een afsluitventiel gescheurd. Deze is vervangen.
- LPG filter bij tank schoon gemaakt
- Nieuwe Lambda geplaatst.

Wat kan ik zelf nog doen:
- Originele Volvo bougies vervangen door Bosch bougies. Maakte volgens de LPG specialisten veel uit.

Wat ik zelf denk dat het kan zijn:
- De ECU van de auto en LPG ECU zijn gekoppeld. Misschien verkeerde waarde van bijv een temp sensor?
- Onderbreekrelais defect?
- lekkage bij LPG injectoren (bevriezen)?
- LPG ECU defect?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2021 11:05 #1467719 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic LPI-houders
zitten die goed vast in het inlaatspruitstuk?
Inspuiting LPI-injector controleren spuiten ze allemaal evenveel in.
Pijpje injector misschien gebroken.
@
- Onderbreekrelais defect? testen door omwisselen.
- lekkage bij LPG injectoren (bevriezen)?
- LPG ECU defect? testen door omwisselen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2021 20:17 #1467842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook meegemaakt.
Ik heb iets dergelijks meegemaakt. Steeds na ongeveer 30 km inhouden en slecht draaien op LPG. Dat is net de afstand naar mijn werk, dus die vaste afstand viel op.
Ik heb de electronica op de tank gewisseld (onder de plastic kap naast de appendagekap) en daarmee was het probleem opgelost. Ik kwam bij het wisselen wel een loszittende massa-moertje tegen in de appendagekast. Het zou ook kunnen dat dit de oorzaak is geweest, maar omdat ik de electronica al bijna had uitgewisseld, heb ik dat niet verder onderzocht.
Mijn theorie is dat de electronica op de tank langzaam te warm werd.

De LPG ECU volgt de benzine ECU als een slaaf (sorry, tot slaaf gemaakte) en kijkt verder niet naar andere sensoren. In de LPG ECU zelf zit aleen nog een sensor die de buitenluchttemperatuur meet om het omschakelmoment te bepalen, maar dat kan deze storing niet veroorzaken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2021 15:30 #1467854 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor je reactie. De
Bedankt voor je reactie. De afstand is idd constant gelijk. Ik heb alle bedrading al gecontroleerd, en massa punten schoon gemaakt of vernieuwd. Vandaag had ik gelukkig de mogelijkheid om te kunnen stoppen toen de storing weer opkwam. Wel een half uur bezig geweest. Injectoren gecheckt of ze bevroren waren, maar was niet zo. Divers stekkers lostrekken, of aan wiebelen. Zodra de motor overgaat op lpg slaat ie zowat direct af. Wel maakt de pomp veel
Lawaai. Wellicht dat deze vastloopt/af is? Bij de tank zelf zit niet veel electronica, alleen aansluiting pomp, sensor van hoe vol de tank zit, en een elektronische klep. Dus wat ik zelf nu denk wat het kan zijn.

- pomp versleten en slaat vast na een tijdje draaien
- iets met te hoge temperaturen.
- relais defect

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2021 15:54 #1467855 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tevens als ik de connectoren
Tevens als ik de connectoren van de benzine injectoren loshaal gebeurd er niks.
Ik heb hier 2 linkjes van 2 filmpjes die ik heb gemaakt. De eerste link is van het langzaam afslaan van de motor op LPG. En de 2de film is het geluid die de pomp maakt voor hij overschakelt. Daarna is hij stiller.



Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2021 13:49 #1467878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Electronica
Bij de tank zit de electronica onder die zwarte plastic kap, rechts van de appendagekast. Als ik het mij goed herinner zit de electronica in een messing behuizing (vanwege de warmteafvoer) die met een grote wartelmoer aan de appendagekast vast is gemaakt. Maar veel meer dan de draaistroommotor van de pomp op gelijkstroom laten draaien doet die electronica dacht ik niet. Dus zolang je de pomp hoort draaien, zal daar het probleem niet zitten.
Hoor je de pomp nog steeds draaien als de motor afslaat? Even controleren door te rijden met omgeklapte achterbank en opgeklapte laadvloer.
Ik hoor overigens weinig bijzonders aan het geluid van de pomp zelf, de ene tank maakt wat meer geluid dan de andere, vol of leeg maakt ook nog verschil. Het is normaal dat de pomp net na het overschakelen (en na starten) even op hoog toerental draait, daarna schakelt die terug naar laag. Tijdens rijden doet die dat ook, bij veel gasgeven gaat de pomp naar het hogere toerental.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2021 17:52 #1467883 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Uitlezen of
verder zoeken
pomprelais uitwisselen.
Kan de LPI installatie wel uitlezen van belang lijkt mij de pompdruk maar wellicht zit je wat ver uit de buurt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2021 22:07 #1467888 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Uitlezen
Zou inderdaad eens beginnen met uitlezen. Staan soms vage storingen in.
Zo had ik storing/foutmelding dat de pompdruk mogelijk te laag zou zijn maar te gelijker tijd een storing/foutmelding dat de boordspanning te laag zou zijn. Maar dit merkte ik aan niks anders maar na de dynamo weer schone massa punten te geven was dit ook opgelost.

Mocht je in de buurt van het gooi wonen kan ik je hiermee wel helpen. Heb namelijk zo’n kabel liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD