- Berichten: 1
Klepsmering benodigd?
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2020 11:36 #1109927
door Justin Kiers
Klepsmering benodigd? is gemaakt door Justin Kiers
Eén goeiemorgen,
Na meerdere topics te hebben gelezen ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb onlangs een Prins-VSI installatie in mijn 960 uit 1991 laten plaatsen. Ik twijfel nu enkel nog om hier een bijbehorend klepsmeersysteem aan toe te voegen.
Mijn 940 hiervoor heb ik 45.000 km bereden zonder kleppen te stellen op gûs, en hoefden maar minimaal bij gesteld te worden. Ik weet dat de B6304 hydraulische stoters heeft, maar hoe "sterk" zijn deze kleppen? Slijten ze erg hard zonder smeersysteem op gas?
Na meerdere topics te hebben gelezen ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb onlangs een Prins-VSI installatie in mijn 960 uit 1991 laten plaatsen. Ik twijfel nu enkel nog om hier een bijbehorend klepsmeersysteem aan toe te voegen.
Mijn 940 hiervoor heb ik 45.000 km bereden zonder kleppen te stellen op gûs, en hoefden maar minimaal bij gesteld te worden. Ik weet dat de B6304 hydraulische stoters heeft, maar hoe "sterk" zijn deze kleppen? Slijten ze erg hard zonder smeersysteem op gas?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2020 15:27 #1461741
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nee hoor, klepsmering is bij
Nee hoor, klepsmering is bij deze motoren volkomen overbodig.
Ik heb in mijn S90 de kop uit elkaar gehad bij 540.000 km ivm een koppakkingoperatie, en er is nog geen enkele reden om aan andere kleppen te denken. De auto heeft minimaal drie ton op LPG gelopen, maar waarschijnlijk meer. Ook de andere 960/S/V90's op gas die ik heb gehad nooit een probleem gezien. Wel maandelijks even 20-40 km op benzine rijden.
Bij de viercilinder op gas lijkt het een beetje van exemplaar tot exemplaar te verschillen hoe vaak je moet stellen: ik heb er gehad waar elke 25.000 km stellen geen overbodige luxe was, en ook eentje die zelfs met zeven ton op de originele kop nog lang niet uitgesteld is.
Bij de latere vijfcilinders (waar 2,4 op staat en geen 2.5) zijn weer vaste stoters toegepast: in die motoren is klepsmering wel een goed idee.
Ik heb in mijn S90 de kop uit elkaar gehad bij 540.000 km ivm een koppakkingoperatie, en er is nog geen enkele reden om aan andere kleppen te denken. De auto heeft minimaal drie ton op LPG gelopen, maar waarschijnlijk meer. Ook de andere 960/S/V90's op gas die ik heb gehad nooit een probleem gezien. Wel maandelijks even 20-40 km op benzine rijden.
Bij de viercilinder op gas lijkt het een beetje van exemplaar tot exemplaar te verschillen hoe vaak je moet stellen: ik heb er gehad waar elke 25.000 km stellen geen overbodige luxe was, en ook eentje die zelfs met zeven ton op de originele kop nog lang niet uitgesteld is.
Bij de latere vijfcilinders (waar 2,4 op staat en geen 2.5) zijn weer vaste stoters toegepast: in die motoren is klepsmering wel een goed idee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2020 20:13 #1461981
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn ervaringen met LPG.
6 jaar een S60 gehad. Had van fabriwkwege LPG. Geen smeersyteem.
Gekocht met 302.000 km op de teller.
Verkocht bij 376.000 km.
Gen enkel probleem vanwege LPG gehad en smeersysteem heeft er nooit opgezeten.
Heb nu een 965 met 537.000 op de teller, die niet z'n hele leven op LPG heeft gereden.
Dan bevat het bovenstaande verhaal van Willem van Strik een geruststellende hoop informatie.
Dank daarvoor.
Hans Visser
Gekocht met 302.000 km op de teller.
Verkocht bij 376.000 km.
Gen enkel probleem vanwege LPG gehad en smeersysteem heeft er nooit opgezeten.
Heb nu een 965 met 537.000 op de teller, die niet z'n hele leven op LPG heeft gereden.
Dan bevat het bovenstaande verhaal van Willem van Strik een geruststellende hoop informatie.
Dank daarvoor.
Hans Visser
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
24-07-2020 00:41 #1462078
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Toch bijzonder
dat het bij redblocks zo uiteen kan lopen of er gesteld moet worden.
Hier maar 1 x in 85000 km en dat was ook nog eens bij de montage van een andere nokkenas. Wat zorgt ervoor dat het bij de ene nou vaker moet dan bij de andere ?
Rijstijl ? merk/type olie ? tijdige vervanging vd olie ? Lange afstanden vs korte stukjes rijden ?
Mijn algehele indruk is dat met het stijgen van het aantal afgelegde km's het steeds minder vaak nodig lijkt te zijn.
Hier maar 1 x in 85000 km en dat was ook nog eens bij de montage van een andere nokkenas. Wat zorgt ervoor dat het bij de ene nou vaker moet dan bij de andere ?
Rijstijl ? merk/type olie ? tijdige vervanging vd olie ? Lange afstanden vs korte stukjes rijden ?
Mijn algehele indruk is dat met het stijgen van het aantal afgelegde km's het steeds minder vaak nodig lijkt te zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam