OMVl R90/e loopt niet stationair op gas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-10-2019 21:05 #1109224
door V700 register
OMVl R90/e loopt niet stationair op gas is gemaakt door V700 register
Na mijn koppakking perikelen dacht ik wel even klaar was met de storingen en reparaties.. niets is minder waar helaas..
na een perfecte koude start slaat de motor goed aan op bezine en loopt ook mooi stationair.
Na overschakelen op bezine blijft de motor niet stationair lopen, maar slaat meteen af. Als ik gas blijf geven en de motor op 2500 toeren hou dan houd ik hem aan de praat, maar zodra ik het gas los laat (of de D inschakel) slaat de motor meteen af. Nou heb ik een tradionele gasverdamper waarbij erop de slang van de verdamper naar het spruitstuk een soort van stappenmotor zit. Op de stekker van de stappenmotor staat A, B, C, D, (vier draden )
wat heb ik al gedaan?
- ik heb de stappenmotor al eens schoongemaakt en ingespoten met WD-40. (weinig vervuiling kunnen zien inwendig)
- ik heb de CIF klep schoongemaakt met brakecleaner en ingespoten met WD-40
- ik heb de motor al eens gestart met de stekker losgekoppeld. Motor slaat gewoon aan maar wil nog steeds niet stationair op LPG draaien
- ik heb al een hoop gelezen op het forum over slecht stationair lopen, maar bij de meeste verhalen was dit zowel op gas als op bezine, terwijl probleem specifiek LPG lijkt te zijn.
Een paar vragen
- Hoe werkt die stappen motor en waarvoor dient dat ding?
- Hoe kan ik testen of het ding werkt?
- hoe kan ik testen of de aansturing goed is?
- op basis van welke signalen wordt dit ding aangestuurd?
na een perfecte koude start slaat de motor goed aan op bezine en loopt ook mooi stationair.
Na overschakelen op bezine blijft de motor niet stationair lopen, maar slaat meteen af. Als ik gas blijf geven en de motor op 2500 toeren hou dan houd ik hem aan de praat, maar zodra ik het gas los laat (of de D inschakel) slaat de motor meteen af. Nou heb ik een tradionele gasverdamper waarbij erop de slang van de verdamper naar het spruitstuk een soort van stappenmotor zit. Op de stekker van de stappenmotor staat A, B, C, D, (vier draden )
wat heb ik al gedaan?
- ik heb de stappenmotor al eens schoongemaakt en ingespoten met WD-40. (weinig vervuiling kunnen zien inwendig)
- ik heb de CIF klep schoongemaakt met brakecleaner en ingespoten met WD-40
- ik heb de motor al eens gestart met de stekker losgekoppeld. Motor slaat gewoon aan maar wil nog steeds niet stationair op LPG draaien
- ik heb al een hoop gelezen op het forum over slecht stationair lopen, maar bij de meeste verhalen was dit zowel op gas als op bezine, terwijl probleem specifiek LPG lijkt te zijn.
Een paar vragen
- Hoe werkt die stappen motor en waarvoor dient dat ding?
- Hoe kan ik testen of het ding werkt?
- hoe kan ik testen of de aansturing goed is?
- op basis van welke signalen wordt dit ding aangestuurd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-10-2019 08:09 #1457442
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een paar vragen terug, nog
Een paar vragen terug, nog geen antwoorden:
- Als je zegt stappenmotor, dan is dat de stappenmotor van de gasinstallatie? Als je zegt CIF klep, dan bedoel je de CISklep oftewel de stappenmotor van de motor?
- Hoorde je de klep in de CISklep heen en weer gaan, met de klep los in je hand schuddend als een sambabal? Zo niet, dan is hij nog niet schoon.
- Een OMVL R90/e heeft vogens mij een gasfiltertje: heb je dat al eens vervangen?
- Een verdamper heeft een maximale levensduur voordat zijn capaciteit afneemt (en er een kleine revisie moet gebeuren); hoeveel is er met deze verdamper al gereden?
- Als je zegt stappenmotor, dan is dat de stappenmotor van de gasinstallatie? Als je zegt CIF klep, dan bedoel je de CISklep oftewel de stappenmotor van de motor?
- Hoorde je de klep in de CISklep heen en weer gaan, met de klep los in je hand schuddend als een sambabal? Zo niet, dan is hij nog niet schoon.
- Een OMVL R90/e heeft vogens mij een gasfiltertje: heb je dat al eens vervangen?
- Een verdamper heeft een maximale levensduur voordat zijn capaciteit afneemt (en er een kleine revisie moet gebeuren); hoeveel is er met deze verdamper al gereden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-10-2019 09:26 #1457444
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goede vragen...;-)
-gaat idd om de stappenmotor van de gasinstallatie.. deze zit in de slang tussen de verdamper en de luchtinlaat.
-CIF..., ik zat al een tijdje naar het woord het kijken en wist dat er er iets niet klopte... Het gaat inderdaad om de CIS klep. Deze hoor en voel ik bewegen als ik hem heen er weer schud..ook het feit dat hij op benzine wel mooi stationair loopt, doet mij vermoeden dat de CIS klep goed werkt.
-OMVL R90e heeft geen gas filter. - verdamper is een paar jaar geleden nog gereviseerd volgens de vorige eigenaar. (totaal 350.000km meegereden), maar mocht de stappenmotor niet het probleem zijn dan ga ik een setje halen en de membramem/rubbers vervangen.
-CIF..., ik zat al een tijdje naar het woord het kijken en wist dat er er iets niet klopte... Het gaat inderdaad om de CIS klep. Deze hoor en voel ik bewegen als ik hem heen er weer schud..ook het feit dat hij op benzine wel mooi stationair loopt, doet mij vermoeden dat de CIS klep goed werkt.
-OMVL R90e heeft geen gas filter. - verdamper is een paar jaar geleden nog gereviseerd volgens de vorige eigenaar. (totaal 350.000km meegereden), maar mocht de stappenmotor niet het probleem zijn dan ga ik een setje halen en de membramem/rubbers vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 41
29-10-2019 10:41 #1457447
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Google eens.
Er is heel veel te lezen en zelfs een filmpje over troubleshooting van deze OMVL.
Het is bij een 940 een zelden gebruikt systeem dus je kunt je probleem beter elders in de week zetten.
Persoonlijk zou ik als ik het met de info van Google niet kan vinden naar een lpg specialist gaan.
Die lezen hem zo uit en kunnen het probleem zo duiden.
Omdat ie goed op benzine loopt is het immers geen "volvo" gerelateerd probleem.
Het is bij een 940 een zelden gebruikt systeem dus je kunt je probleem beter elders in de week zetten.
Persoonlijk zou ik als ik het met de info van Google niet kan vinden naar een lpg specialist gaan.
Die lezen hem zo uit en kunnen het probleem zo duiden.
Omdat ie goed op benzine loopt is het immers geen "volvo" gerelateerd probleem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-10-2019 21:00 #1457450
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Populair in Polen zo te zien....
Youtube en google gaan vooral veel over de afstelling van de verdamper.
Ik ben vooral geïnteresseerd in de werking en de aansturing van de stappenmotor.
Als ik trouwens zoek op omvl en r90e op dit forum kom ik toch best een aardig aantal hits tegen. Schijnbaar was er in die tijd groep die ging voor de vialle en een groep die ging voor de omvl. Scheelde
HFL. 1.000 in die tijd.
Ik ben vooral geïnteresseerd in de werking en de aansturing van de stappenmotor.
Als ik trouwens zoek op omvl en r90e op dit forum kom ik toch best een aardig aantal hits tegen. Schijnbaar was er in die tijd groep die ging voor de vialle en een groep die ging voor de omvl. Scheelde
HFL. 1.000 in die tijd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2019 14:16 #1457510
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe verdamper
onderzoek bij de LPG specilist heeft uitgewezen dat de stappenmotor nog steeds functioneert en dat de verdamper teveel gas doorgeeft. Keuze was of reviseren of een nieuwe verdamper erin. Reviseren kost meer tijd maar is goedkoper en nieuwe verdamper is sneller in te bouwen, maar kost wel (iets) meer.
Ik heb gekozen voor de laatste optie.
Ik heb gekozen voor de laatste optie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
10-11-2019 19:06 #1457619
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Waarmee
weer eens bewezen is dat er een omgekeerd verband zit tussen tijd en geld.
Mooi dat de oorzaak gevonden is !
Mooi dat de oorzaak gevonden is !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2019 12:37 #1457642
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hij dut ut weer...
De nieuwe verdamper net ingebouwd. (Beetje geklieder met die koelslangen)
Voor de rest een recht toe rechtaan klusje.
Afstellen volgens de instructie op de site van vogels gaat ook prima. Binnenkort even langs de lpg specialist om de Co waardes te laten checken.
Motor loopt weer mooi rond en schakelt probleemloos over van benzine naar gas en weer terug.
Ook de startproblemen met warme motor zijn nu opgelost. De oude verdamper bleef gas lekker waardoor de volgende start op een gas benzine mengsel ging...en dat smaakt toch anders zullen we maar zeggen..
Voor de rest een recht toe rechtaan klusje.
Afstellen volgens de instructie op de site van vogels gaat ook prima. Binnenkort even langs de lpg specialist om de Co waardes te laten checken.
Motor loopt weer mooi rond en schakelt probleemloos over van benzine naar gas en weer terug.
Ook de startproblemen met warme motor zijn nu opgelost. De oude verdamper bleef gas lekker waardoor de volgende start op een gas benzine mengsel ging...en dat smaakt toch anders zullen we maar zeggen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam