Slecht starten op benzine en onregelmatige stationairloop
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-06-2019 13:47 #1108894
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Slecht starten op benzine en onregelmatige stationairloop is gemaakt door Lars Rengersen
Onze 940 start al tijden slecht. Is een auto met LPI maar die injectoren incl. zittingen zijn al vernieuwd en kort daarna is het begonnen.
Even doorstarten en dan veel gas geven helpt.
Hij stinkt dan wel enorm naar benzine.
Daarnaast loopt hij sinds kort ook onregelmatig stationair.
Lekkende LPI injector is een voor de hand liggende diagnose maar aangezien dat allemaal vervangen is (weliswaar goede gebruikte) verwacht ik dat toch niet.
Ik dacht nog even aan een slechte temperatuur sensor waardoor hij hem verzuipt tijdens het starten.
Maar nu met de slechte stationairloop verwacht ik dat ook niet.
Kan het een lekkende benzine injector zijn?
Zo ja, hoe kan ik die checken / een diagnose stellen?
Of toch een LPI injector??
Even doorstarten en dan veel gas geven helpt.
Hij stinkt dan wel enorm naar benzine.
Daarnaast loopt hij sinds kort ook onregelmatig stationair.
Lekkende LPI injector is een voor de hand liggende diagnose maar aangezien dat allemaal vervangen is (weliswaar goede gebruikte) verwacht ik dat toch niet.
Ik dacht nog even aan een slechte temperatuur sensor waardoor hij hem verzuipt tijdens het starten.
Maar nu met de slechte stationairloop verwacht ik dat ook niet.
Kan het een lekkende benzine injector zijn?
Zo ja, hoe kan ik die checken / een diagnose stellen?
Of toch een LPI injector??
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-06-2019 17:25 #1454879
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Eerst maar eens lpg geheel uitzetten.
Zorg dat ie alleen nog maar op benzine kan lopen en dat lpg leidingen echt leeg zijn.
Dan kan je vaststellen of het een lpg of benzine probleem is.
Dan kan je vaststellen of het een lpg of benzine probleem is.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2019 22:07 #1454882
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Een lekkende
LPI-injector kan zomaar.
Testen alleen op benzine. Er zijn meer mogelijkheden maar dit is er een.
De vier zekeringen verwijderen.
Op het gas verdeelblok de banjobout s.w. 14 van een leiding naar de injectoren iets losdraaien totdat alle LPG ontsnapt is. Daarna niet vergeten weer aan te draaien!
Door de zekeringen te verwijderen is o.a. de LPI-pomp uitgeschakeld en kan er geen LPG meer bij de injectoren komen mocht er eentje lekken of anderszins defect zijn.
Testen alleen op benzine. Er zijn meer mogelijkheden maar dit is er een.
De vier zekeringen verwijderen.
Op het gas verdeelblok de banjobout s.w. 14 van een leiding naar de injectoren iets losdraaien totdat alle LPG ontsnapt is. Daarna niet vergeten weer aan te draaien!
Door de zekeringen te verwijderen is o.a. de LPI-pomp uitgeschakeld en kan er geen LPG meer bij de injectoren komen mocht er eentje lekken of anderszins defect zijn.
03-06-2019 08:53 #1454890
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Toch weer LPI injector vermoedelijk
Dank, goede tips!
Gisteravond een langere rit van meer dan een uur gehad. Daarbij op benzine gereden met het idee dat als het een LPI injector was dat de LPG dan wel weg zou leggen / op zou raken.
Hij liep inderdaad veel mooier stationair. Vanmorgen startte hij echter nog steeds slecht, maar liep wel mooi stationair. Zodra ik overschakelde op gas, ging hij meteen weer onregelmatig stationair lopen nog voordat hij ook daadwerkelijk weer op LPG was overgeschakeld. Ik vermoed dat toen de leidingen naar de injectoren alweer gevuld werden en het lekken dus weer begon.
Maar eens kijken of ik kan ontdekken welke cilinder slecht meedoet (en dan hopen dat het de voorste is).
Gisteravond een langere rit van meer dan een uur gehad. Daarbij op benzine gereden met het idee dat als het een LPI injector was dat de LPG dan wel weg zou leggen / op zou raken.
Hij liep inderdaad veel mooier stationair. Vanmorgen startte hij echter nog steeds slecht, maar liep wel mooi stationair. Zodra ik overschakelde op gas, ging hij meteen weer onregelmatig stationair lopen nog voordat hij ook daadwerkelijk weer op LPG was overgeschakeld. Ik vermoed dat toen de leidingen naar de injectoren alweer gevuld werden en het lekken dus weer begon.
Maar eens kijken of ik kan ontdekken welke cilinder slecht meedoet (en dan hopen dat het de voorste is).
03-06-2019 15:18 #1454902
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Nummer 4
Het (b)lijkt de achterste, dus die is ook redelijke goed toegankelijk.
Als ik de bougiekabel van die vierde cilinder eraf trek verandert er weinig aan de stationairloop. Bij de andere 3 gaat ie dan van beroerd naar zeer beroerd
.
Als ik de bougiekabel van die vierde cilinder eraf trek verandert er weinig aan de stationairloop. Bij de andere 3 gaat ie dan van beroerd naar zeer beroerd

- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2019 02:32 #1454909
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Injectorpijpje met zooi erin?
Injectorpijpje met zooi erin?
Of defectie siemems injector.
Ik vind het alleen vreemd dat ie al slecht loopt zodra je lpg inschakeld maar hij nog op benzine loopt tot dat ie daarwerkelijk omschakelt.
Sluit de 4e injector misschien niet goed af (zodat ie bij benzine ook lpg toevoegd).
Of ik lees je beschrijving fout.
Grtz Daniel
Of defectie siemems injector.
Ik vind het alleen vreemd dat ie al slecht loopt zodra je lpg inschakeld maar hij nog op benzine loopt tot dat ie daarwerkelijk omschakelt.
Sluit de 4e injector misschien niet goed af (zodat ie bij benzine ook lpg toevoegd).
Of ik lees je beschrijving fout.
Grtz Daniel
04-06-2019 10:32 #1454912
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic LPI injector 4 kapot
Even om dit rond te maken. Vanmorgen bij Timen geweest en het gefixt.
Het was inderdaad toch een lekkende LPI injector.
Bij het verwijderen van de injector uit de houder zag je het gas er gewoon uitstromen. Diagnose met zeepsop was niet nodig en niet eens mogelijk.
Na vervangen weer een mooie stationairloop en goed starten.
Het was inderdaad toch een lekkende LPI injector.
Bij het verwijderen van de injector uit de houder zag je het gas er gewoon uitstromen. Diagnose met zeepsop was niet nodig en niet eens mogelijk.
Na vervangen weer een mooie stationairloop en goed starten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2019 11:11 #1454915
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed verklaarbaar
Door een serieus lekkende LPG injector zal de toevoerleiding langzaam leeg zijn gelopen en van druk afgeraakt. De injector zal daardoor ook steeds minder hard lekken, totdat het zo weinig is geworden dat je er stationair draaiend op benzine geen last meer van hebt.
Als je LPG inschakelt, schakelt de motor nog niet direct over op LPG. Wel gaat de LPG pomp meteen draaien en pompt de toevoerleiding weer op druk. De LPG injector begint weer harder te lekken en de motor gaat (nog steeds draaiend op benzine) direct slechter lopen.
Dat de motor 's morgens nog steeds slecht aanslaat, komt waarschijnlijk doordat er ondanks de lagere druk in de toevoerleiding toch LPG in het inlaatspruitstuk is verzameld.
Als je LPG inschakelt, schakelt de motor nog niet direct over op LPG. Wel gaat de LPG pomp meteen draaien en pompt de toevoerleiding weer op druk. De LPG injector begint weer harder te lekken en de motor gaat (nog steeds draaiend op benzine) direct slechter lopen.
Dat de motor 's morgens nog steeds slecht aanslaat, komt waarschijnlijk doordat er ondanks de lagere druk in de toevoerleiding toch LPG in het inlaatspruitstuk is verzameld.
Moderators: Jerry Stam