OMVL slaat af bij koud overschakelen op LPG

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2019 15:29 #1108856 door V700 register
OMVL slaat af bij koud overschakelen op LPG is gemaakt door V700 register
Hallo Allemaal,
na mijn avontuur met de brandstofpomp (zie andere draadje) heb ik nog een klein dingetje dat niet lekker gaat.

Mijn OMVL systeem schakelt over van benzine naar gas zodra de auto 1800 toeren maakt. Dit ging tot voor kort zowel bij koud als warme motor prima. Sinds kort slaat de motor meteen af als hij koud overschakelt. Als ik even gereden heb en de temperatuur van het koelwater is zichtbaar gestegen dan is overschakelen geen probleem.

Ik kreeg de tip van iemand om te checken of de plunjer op de verdamper niet blijft hangen. Weet iemand hoe je dat checkt en of dit een bekend euvel is?
Er is op zich wel mee te leven zoals het nu gaat, zolang ik maar op benzine start en weg rij totdat de motor warm is. Maar ik zou het graag weer hebben zoals het bedoelt is..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2019 16:07 #1454644 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dampgas toch?
Dampgas toch?
Het zou ook het (dus vervuilde) filtertje kunnen zijn (dit heb ik meegemaakt, bonken en afslaan met koude motor, bij warm lukte het wel)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2019 16:27 #1454645 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad dampgas. Waar zit
Inderdaad dampgas. Waar zit dat filtertje? Kun je daar zelf makkelijk bij?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2019 12:10 #1454651 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet niet waar hij bij jou
Weet niet waar hij bij jou zit, maar bij mij zit ie voor de verdamper en er gaat een slangetje in en een slangetje uit ;-)
De buitenkant van die van mij is ongeveer zo groot als een tennisbal. Is makkelijk zelf te vervangen en kost een paart tientjes. Moet bij mij iedere 75.000 km (Prins dampgasinjectie). Eerste keer starten slaat hij af, dus geen paniek.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-05-2019 00:14 #1454661 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Google, is zo makkelijk als je iets niet weet.

Rendering Error in layout Message/Item: Kunena\Forum\Libraries\BBCode\KunenaBBCodeLibrary::renderEbayLayout(): Argument #1 ($ItemID) must be of type int, string given, called in /var/www/vhosts/volvoklassiekervereniging.nl/domains/volvoklassiekervereniging.nl/public_html/libraries/kunena/src/BBCode/KunenaBBCode.php on line 314. Please enable debug mode for more information.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2019 20:45 #1455097 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik denk dat ik het zeker weet...
ik merkte dit weekend dat de solenoid valve/choke spoel los zat. Die kon ik een kwartslag aandraaien/vast draaien en vervolgens schakelt de verdamper zonder te morren over bij 1800 toeren. Inmiddels werkt het alweer drie dagen zonder kuren.. Dus ik begin er stiekem op te hopen dat dit het hele euvel was...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2019 16:46 #1455869 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blijft een raar geval...
Er begint zich een patroon af te tekenen. ‘S morgens koud starten, even laten draaien stationair, daarna gas geven tot 1800 toeren. Je hoort het relais klikken en meteen slaat de motor af! Daarna opnieuw starten en weer tot 1800 toeren laten opkomen en hij schakelt zonder problemen over op gas! Dit blijft dan de redt vd dag zo totdat de motor weer helemaal is afgekoeld
Ik heb eens gemeten met een koude start, maar er blijft gewoon 12V staan op de stekker vd choke spoel pas als de motor is afgeslagen valt de spanning vd spoel.
Ik twijfel nu dus of het aan de spoel ligt of dat er een ander probleem is...

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2019 00:41 #1455883 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic 1800 toeren
Probeer het eens met gewoon normaal rustig wegrijden...

Nu weet ik van OMVL totaal niets, alleen dat je een Vialle verdamper in een Vialle-installatie probleemloos kunt vervangen door een OMVL. In rpincipe is (zeker in een lambdageregelde motor, de verdamper alleen maar een ding dat verdampt. ;-) En dat moet-ie dan wel vlekkeloos doen. Tenzij het geval vervuild is of wanneer er een membraan is gescheurd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2019 16:25 #1456833 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ben er nog niet achter..
met het vervangen van de koppakking ook meteen de twee temp sensoren vervangen. Ik had een stille hoop dat hiermee ook mijn koude start issue was opgelost. Helaas...

Ik zou graag meer willen weten over de electronica van het OMVL r92/e systeem.
Ik heb sterk de indruk dat er door de LPG computer wordt ingegrepen, waardoor de motor stopt. (de gasklep blijft onder spanning en wordt pas spanningsloos als de motor is afgeslagen.) Wie weet wat de lpg computer doet ?

1. ik start op benzine
2. zodra de motor 1800 toeren maakt schakelt de computer over van benzine naar gas. (de twee spoelen worden onder spanning gezet. Spoel 1 sluit de benzine toevoer af (?) en spoel twee regelt de gastoevoer naar de motor)
3. motor valt uit
4. de twee spoelen zijn weer spanningsloos. (gasklep dicht, benzine toevoer open)
5. ik start opnieuw (motor slaat meteen aan op benzine)
6. toerental loopt op tot 1800 toeren en systeem schakelt over van benzine op LPG
7. motor draait perfect rond op LPG.

stap 1 tm3 zijn in principe het zelfde als stap 5 tm 7 Maar het resultaat is anders...
Wat kan ik nou nog meten om de oorzaak te achterhalen...

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-10-2019 20:33 #1456840 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic By-pass schroefje
Op de omvl r90e zit nog een by-pass schroefje. De omvl r92e ken ik niet. Misschien heeft deze ook een dergelijke stelschroefje en is deze niet goed ingeregeld.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC