zomer/winter Volvo
- Paul Melchers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2018 22:00 #1107896
door Paul Melchers
zomer/winter Volvo is gemaakt door Paul Melchers
Heerlijk de afgelopen dagen met temperaturen boven de 25 graden maar helaas heeft mijn 940 1996 LPT LPG Vialle G3 het dan niet naar z'n zin.
Na 'n rit over de snelweg op LPG die zonder problemen verloopt onderaan de afrit bij het stoplicht wachten (stationair) begint de motor te bokken en bij het dan wegrijden lijkt het alsof de LPG toevoer niet goed werkt, na toeren opbouwen met koppeling in pakt hij het na enige tijd weer op, tijd om op te trekken.
Ook, als de temperatuurmeter ±25 graden of meer aangeeft en ik na 'n korte stop, motor uit, en weer ga rijden het overschakelen naar LPG niet goed gebeurt alsof er cilinders uitvallen!
Reeds gedaan; alle injectoren vervangen, verdeelkap rotor vervangen, bougies + kabels vervangen, grote zwarte LPG/benzine relais en ook de twee kleine relais vervangen, stappen-motor ultrasoon laten reinigen, temperatuursensor motorblok vervangen!
Dit gebeurt niet als de motor net warm is op LPG en als ik op benzine rijdt! De buitentemperatuur vanaf ± 25 graden en meer, gelezen van de temperatuurmeter in de tellerbak dus niet betrouwbaar maar indicatief, is wel constant het begin van dit probleem.
Wellicht heeft iemand 'n suggestie, ikzelf denk aan het luchttemperatuur-meten, de luchtmassa-meter????
Jammer, want het is de ultieme vakantie-auto naar oa het zuiden!
Groet Paul Melchers
Na 'n rit over de snelweg op LPG die zonder problemen verloopt onderaan de afrit bij het stoplicht wachten (stationair) begint de motor te bokken en bij het dan wegrijden lijkt het alsof de LPG toevoer niet goed werkt, na toeren opbouwen met koppeling in pakt hij het na enige tijd weer op, tijd om op te trekken.
Ook, als de temperatuurmeter ±25 graden of meer aangeeft en ik na 'n korte stop, motor uit, en weer ga rijden het overschakelen naar LPG niet goed gebeurt alsof er cilinders uitvallen!
Reeds gedaan; alle injectoren vervangen, verdeelkap rotor vervangen, bougies + kabels vervangen, grote zwarte LPG/benzine relais en ook de twee kleine relais vervangen, stappen-motor ultrasoon laten reinigen, temperatuursensor motorblok vervangen!
Dit gebeurt niet als de motor net warm is op LPG en als ik op benzine rijdt! De buitentemperatuur vanaf ± 25 graden en meer, gelezen van de temperatuurmeter in de tellerbak dus niet betrouwbaar maar indicatief, is wel constant het begin van dit probleem.
Wellicht heeft iemand 'n suggestie, ikzelf denk aan het luchttemperatuur-meten, de luchtmassa-meter????
Jammer, want het is de ultieme vakantie-auto naar oa het zuiden!
Groet Paul Melchers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2018 22:33 #1446069
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Ongeveer hetzelfde gehad
Heb ongeveer hetzelfde gehad qua stotteren alleen was het bij mij niet temperatuur afhankelijk. Bij mij waren het de inspuitpijpjes die slecht waren. Heb je de injectorzittingen al nagelopen op nog vast zitten?
Neem anders even contact op met Timen. Heb bij hem mijn hele spruitstuk vervangen omdat er een zitting los zat en daarmee ook de inspuitpijpjes.
Neem anders even contact op met Timen. Heb bij hem mijn hele spruitstuk vervangen omdat er een zitting los zat en daarmee ook de inspuitpijpjes.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2018 09:21 #1446074
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Is al eens eerder ter sprake
Is al eens eerder ter sprake geweest.
Geloof dat het omschakel-relais toen de boosdoener was.
Zal kijken of ik er nog iets van terug kan vinden
Geloof dat het omschakel-relais toen de boosdoener was.
Zal kijken of ik er nog iets van terug kan vinden
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2018 09:32 #1446075
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Zie link hieronder met exact
Zie link hieronder met exact dezelfde problemen.
Zal vast opgelost zijn, maar staat volgens mij geen direct antwoord in.
Je zou Martin940 een PB kunnen sturen.
volvo700vereniging.nl/node/32412
Voel eens aan je verdamper wanneer hij begint te bokken.
Wellicht door laag toerental komt er niet genoeg warme kvs doorheen.
Zal vast opgelost zijn, maar staat volgens mij geen direct antwoord in.
Je zou Martin940 een PB kunnen sturen.
volvo700vereniging.nl/node/32412
Voel eens aan je verdamper wanneer hij begint te bokken.
Wellicht door laag toerental komt er niet genoeg warme kvs doorheen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2018 10:33 #1446076
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzineonderbreekrelais
Ik neem aan Vialle LPI, dan hoef je niet naar een verdamper te zoeken: die zit er niet in. LPG wordt vloeibaar ingespoten.
Ik denk toch ook het eerst aan het relais dat de benzine-injectie onderbreekt. In zo'n relais zitten meerdere contacten. Meestal onderbreekt één contact twee benzine-injectoren door er een 100 Ohm weerstand mee in serie te schakelen. Er worden dus maar twee contacten in het relais gebruikt (het oude relais heeft er ook maar twee, de nieuwste zes). Als het relais niet wordt bekrachtigd, dan is zijn de 100 Ohm weerstanden kortgesloten en spuiten de benzine-injectoren allemaal in. Het relais krijgt een constante 12V voeding en wordt massa-geschakeld, rechtstreeks door de gascomputer.
De simpelste controle van het relais is om als de de motor weer eens beroerd loopt een stekker van een benzine-injector los te trekken. Dat mag geen invloed hebben op het toerental. Omdat ze per paar geschakeld zijn, kan het best zijn dat er twee maar twee injectoren inspuiten, dus probeer er minimaal drie.
Je hebt het relais al vervangen, maar controleer ook eens de voeding naar het relais en massa van de gascomputer. Ook de 4 zekeringen van de gasinstallatie (zwevend ergens bij de accu) willen nog wel eens vervuilen.
De gascomputer meet wel de buitenluchttemperatuur, maar volgens mij alleen om het omschakelmoment te bepalen.
Het is niet helemaal duidelijk in je verhaal of je bij rijden op benzine geen probleem hebt. Als er dan geen probleem is, dan denk ik niet direct aan de luchtmassameter of temperatuurmeting. Je zou dan ook een probleem op benzine verwachten. Het LPi systeem volgt namelijk als een slaafje het benzinesysteem. Het originele signaal voor de benzine-injectoren wordt afgetapt, een klein beetje bewerkt door de LPG computer en vervolgens naar de gasinjectoren gestuurd.
Ik denk toch ook het eerst aan het relais dat de benzine-injectie onderbreekt. In zo'n relais zitten meerdere contacten. Meestal onderbreekt één contact twee benzine-injectoren door er een 100 Ohm weerstand mee in serie te schakelen. Er worden dus maar twee contacten in het relais gebruikt (het oude relais heeft er ook maar twee, de nieuwste zes). Als het relais niet wordt bekrachtigd, dan is zijn de 100 Ohm weerstanden kortgesloten en spuiten de benzine-injectoren allemaal in. Het relais krijgt een constante 12V voeding en wordt massa-geschakeld, rechtstreeks door de gascomputer.
De simpelste controle van het relais is om als de de motor weer eens beroerd loopt een stekker van een benzine-injector los te trekken. Dat mag geen invloed hebben op het toerental. Omdat ze per paar geschakeld zijn, kan het best zijn dat er twee maar twee injectoren inspuiten, dus probeer er minimaal drie.
Je hebt het relais al vervangen, maar controleer ook eens de voeding naar het relais en massa van de gascomputer. Ook de 4 zekeringen van de gasinstallatie (zwevend ergens bij de accu) willen nog wel eens vervuilen.
De gascomputer meet wel de buitenluchttemperatuur, maar volgens mij alleen om het omschakelmoment te bepalen.
Het is niet helemaal duidelijk in je verhaal of je bij rijden op benzine geen probleem hebt. Als er dan geen probleem is, dan denk ik niet direct aan de luchtmassameter of temperatuurmeting. Je zou dan ook een probleem op benzine verwachten. Het LPi systeem volgt namelijk als een slaafje het benzinesysteem. Het originele signaal voor de benzine-injectoren wordt afgetapt, een klein beetje bewerkt door de LPG computer en vervolgens naar de gasinjectoren gestuurd.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-05-2018 13:18 #1446079
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Ik weet niet hoe je een link maakt
Maar hieronder het einde van een soortgelijk probleem, na een hele lange tijd zoeken: De klep in het luchtfilterhuis? Verbranding op LPG is iets heter? dus kritieser?
Heren,
Na een retourtje Swalmen vandaag is er een hoop duidelijk geworden. Ten eerste: Als je een motorisch probleem hebt met je Volvo: GA NAAR MARTIJN IN SWALMEN!!! Dat had me een hoop tijd en geld kunnen besparen!
De datalog bevestigde dat mijn Volvo arm liep, en na een logische deductie van mogelijkheden had Martijn het idee dat de regelklep voor warme en koude lucht in het luchtfilter weleens vast kon zitten in de verkeerde stand. Inderdaad. De klep stond vast op een zodanige manier dat het blokje alleen maar warme lucht gevoerd werd. Daarna had ik een heel andere Volvo, veel pittiger. Maar dat was niet de volledige oorzaak van het probleem. Op de pulsenstroom van de LMM waren af en toe vreemde spikes waar te nemen. Alsof en luchtstroom door de LMM verstoord wered. En na een inspectie met de boroscoop bleek dat alle cilinderwanden een roestplekje hadden wat tot over de zuigerveren liep. Het blokje heeft een keer lang stilgestaan en is op de een of andere manier gaan oxideren. Als de cilinderwanden er al zou uit zien vrees ik voor de kleppen....
Tot zo ver het mysterie van Suske en Wiske en de hikkende Volvo.
Heren enorm bedankt voor alle hulp, ik ga mij beraden wat te doen.
Heren,
Na een retourtje Swalmen vandaag is er een hoop duidelijk geworden. Ten eerste: Als je een motorisch probleem hebt met je Volvo: GA NAAR MARTIJN IN SWALMEN!!! Dat had me een hoop tijd en geld kunnen besparen!
De datalog bevestigde dat mijn Volvo arm liep, en na een logische deductie van mogelijkheden had Martijn het idee dat de regelklep voor warme en koude lucht in het luchtfilter weleens vast kon zitten in de verkeerde stand. Inderdaad. De klep stond vast op een zodanige manier dat het blokje alleen maar warme lucht gevoerd werd. Daarna had ik een heel andere Volvo, veel pittiger. Maar dat was niet de volledige oorzaak van het probleem. Op de pulsenstroom van de LMM waren af en toe vreemde spikes waar te nemen. Alsof en luchtstroom door de LMM verstoord wered. En na een inspectie met de boroscoop bleek dat alle cilinderwanden een roestplekje hadden wat tot over de zuigerveren liep. Het blokje heeft een keer lang stilgestaan en is op de een of andere manier gaan oxideren. Als de cilinderwanden er al zou uit zien vrees ik voor de kleppen....
Tot zo ver het mysterie van Suske en Wiske en de hikkende Volvo.
Heren enorm bedankt voor alle hulp, ik ga mij beraden wat te doen.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2018 14:02 #1446082
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Bij een LPI gaat dat laatste
Bij een LPI gaat dat laatste verhaal inderdaad niet op, maar anders wel makkelijk te controleren. Kon niet terugvinden om wat voor lpg installatie het gaat (behalve Vialle)
Overigens heeft een '96 LPT die regelklep volgens mij niet.
Overigens heeft een '96 LPT die regelklep volgens mij niet.
- Paul Melchers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2018 21:15 #1446094
door Paul Melchers
Beantwoord door Paul Melchers in topic Bij reden op benzine heb ik
Bij reden op benzine heb ik dit probleem niet!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2018 14:33 #1446111
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aansturing
Bedenk dat het onderbreekrelais actief moet worden aangestuurd om de benzine-injectie te onderbreken. Elke storing in de voeding of massa van dit relais resulteert in benzine-inspuiting. Vergelijk het met spoorbomen, die worden niet gesloten maar juist opengehouden.
Ik zou (na elkaar):
1. stekkers van benzineinjectoren losnemen als de motor slecht draait.
2. tijdelijke 12V hulpvoeding naar het benzineonderbreek-relais
3. tijdelijke extra massa naar bob-relais zodra de motor op LPG draait
Sowieso:
1. multistekker LPi computer bekijken / schoonmaken
2. 4x zwevende zekering bekijken / schoonmaken
Ik zou (na elkaar):
1. stekkers van benzineinjectoren losnemen als de motor slecht draait.
2. tijdelijke 12V hulpvoeding naar het benzineonderbreek-relais
3. tijdelijke extra massa naar bob-relais zodra de motor op LPG draait
Sowieso:
1. multistekker LPi computer bekijken / schoonmaken
2. 4x zwevende zekering bekijken / schoonmaken
Moderators: Jerry Stam