LPG/Benzine meter

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2017 19:01 #1107048 door Yannic Nuijt
LPG/Benzine meter is gemaakt door Yannic Nuijt
Om maar direct in huis te vallen; Wat is de correcte stand van de benzine meter als die op LPG staat?

Deze vraag omdat ik nu een ander wagen heb waarbij het zo is dat als ik de LPG tank vol heb zitten de meter helemaal naar rechts staat dus vol. En deze loopt natuurlijk gewoon terug naarmate de inhoud van de tank minder wordt.
So far so good. Alleen komt die nooit zo ver terug dat het lampje van bijna lege tank aan gaat. Hierbij moet ik ook zeggen dat ik de meter zeer wispelturig vind met aangeven. De het ene moment op 3/4 andere momenten 1/2 en daarna weer 3/4.

Nou was het zo bij m'n andere wagen dat de meter bij een volle tank op ongeveer 3/4 stond maar als deze bijna leeg was ging het lampje wel aan. Wel zo veilig voor de pomp lijkt mij want anders is eigenlijk de enige indicatie dat die leeg is dat de motor gaat stotteren.

Maar wat is nou de juist indicatie van de meter en hoe zou dit aan te passen zijn?
En kennen andere ook het wispelturig gedrag van de meter?
Of zijn beide problemen te herleiden aan een kapotte niveau sensor in de tank?

Het betreft hier trouwens een 940 met Vialle LPi installatie welke uit 1997 komt en waarbij er eind 2009 een "nieuwe" tank in is gezet. De reden hiervan weet ik helaas niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-09-2017 09:13 #1440424 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Herkenbaar
Ik herken wel een deel van jouw verhaal, met name het wispelturige gedrag vd meter.
Het is ook 20 jaar oude elektrotechniek. Mijn brandstofmeter fluctueert ook wel eens. Soms scheelt een berg af/op rijden een halve tank lpg in de aangaven, na een tijd op een horizontale weg gereden te hebben trekt dit weer bij. Bij mij gaat bij het starten vd motor het "reserve" brandstof lampje kort branden (1 sec), daarna geeft de meter de benzinevoorraad aan. Als de motor een paar honderd meter later overgeschakeld is op lpg loopt de meter verder op om de lpg voorraad aan te geven (Vialle LPI). Als het gas bijna op is gaat bij mij wel het oranje lampje in de brandstofmeter branden. Bij benzine heb ik dit lampje nooit zien branden, met het gevolg dat ik de auto eens niet wilde starten. Bleek later te weinig benzine in de tank te zijn. Paar liter erbij en hij startte weer (waarschijnlijk is de vlotter in de tank niet meer zo jofel).
Wat mij ook opvalt is dat als je al rijdend op lpg de knop indrukt om naar benzine over te schakelen, de meter tergend langzaam terug kruipt om de benzine stand aan te geven. Het kan soms wel 5 km rijden duren voordat de naald vd meter zich stabiliseert en het actuele benzineniveau aangeeft. Herkent iemand dit?
Als ik handmatig van benzine op gas omschakel, loopt de naald veel vlotter op.
Conclusie: De (met name benzine)aanduiding is niet erg accuraat, ik rij daarom voornamelijk op de dagteller en ga eens in de paar maanden uit voorzorg wat benzine tanken. Werkt prima voor mij en voorkomt stilvallen onderweg.
groet,
Pascal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2017 13:33 #1440428 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic overwegingen
1 LPG niveau is onnauwkeurig
2 Ik vergat altijd na een tijdje hoeveel benzine er nog in zat.

Ik heb het teruggebouwd. De meter geeft altijd het benzine niveau aan. Geen verrassingen en op tijd naar de goedkope pomp in Vlaanderen. LPG gaat op de dagteller.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2017 14:55 #1440461 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bij mijn 960 (ook vialle LPi)
Bij mijn 960 (ook vialle LPi) is de LPG-aanduiding wel consequent. De bovenste helft van de meter loopt wel minder snel terug dan de onderste helft, maar ook dat verloopt elke tank eigenlijk hetzelfde. Daar valt prima mee te leven. Ook het oranje lampje doet mee bij weinig gas.
De aanduiding van de benzine klopt echt niet. Leeg is echt leeg, oranje lampje doet het ook daarbij, maar vol was maar 1 dag vol, en daarna zakte de aanduiding naar ongeveer een kwart tank. Ofwel is er in 1 dag ongemerkt 60 liter uitgelekt, ofwel geeft de vlotter niet goed aan. Ik vermoed het laatste...

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2017 00:13 #1440532 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Anders
Had je portemonnee wel uitsluitsel gegeven.
Die geeft naar mijn idee veel betrouwbaarder aan hoeveel brandstof er door gaat dan welke benzinemeter ook bij onze zuipschuiten.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2017 09:14 #1440539 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic LPG meter afstellen
Bij LPG wordt er meestal overgeschakeld naar een magnetische opnemer op de tank. De is gekoppeld aan een vlotter in de tank.
Het opnemer-element zit met een boutje en kikkerplaatje vast, ook zijn er nog andere bevestigingen.

Ik ben nog nooit een tankmeter tegengekomen die de inhoud exact weergeeft, wel bij benadering. Maar daar is veel aan te doen.

Afsteltruc: Rijd de tank leeg. Tank daarna vijf liter (of wanneer je het praktisch vindt meer). Los het boutje of de boutjes waarmee het opnemerelement vast zit. Start de motor. Verdraai het opnemerelement totdat het waarschuwingslampje van de meter nét gaat branden. Zet de boel daarna weer voorzichtig vast.

Gaat het lampje aan dan weet je precies wat er nog in je tank zit. Natuurlijk alleen wanneer de wagen redelijk horizontaal staat, op de Alpe d'Huez krijg je een afwijking van ongeveer een tot anderhalve liter. Bergaf is niet zo erg, bergop wel. ;-)))

Vaak zit er op het opnemerelement een soort nokje, waarmee het geval dan 'goed' zou zitten volgens de montageaanwijzingen. Niks van aantrekken, nokje eventueel slopen en de tankmeter goed maar niet te strak vastzetten.

Op de tank staat een kruis. Hiermee wordt de tank in de juiste stand gezet. Vanaf de grond gemeten moet het kruis precies op de halve hoogte van de tank staan. Daar mankeert weleens wat aan. Gevolg meestal: de vlotter staat in een iets afwijkende positie. Op zich geen probleem. Maar om nu de tank los te halen en te verdraaien is wat overdreven, de leidingen laten het vaak ook niet toe.. Vandaar de bovenstaande werkwijze, die ik al op diverse automobielen, Volvo en niet Volvo, heb gevolgd.

Tip:
Wanneer het lampje gaat branden de dagteller op nu zetten. Wanneer je de tank dan leeg rijdt weet je hoeveel kilometer je met een brandend lampje kunt gaan. Gaat dan de volgende keer het lampje branden dan zet je de dagteller op nul, zodat je bij benadering weet hoeveel kilometer je nog kunt rijden. Ja, en dat doe ik nu al járen. Ik heb bij het rijden toch niets beters te doen... ;-)))

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2017 11:16 #1440551 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan wel werken
Het kan wel werken hoor.
Als ik het contact aanzet (zonder te starten) zie ik het benzineniveau. Als dat laag is, brandt het gele lampje. Bij starten springt de meter naar de LPG stand. Is die laag, dan brandt ook het gele lampje. Als tijdens het rijden het gele lampje gaat branden, dan kan er een liter of 48 - 50 gas in, dus dat klopt aardig. Wel gaat na een kilometer of 10 - 15 rijden het lampje weer een tijdje uit, dat is dan wel weer vreemd.
De meter is inderdaad zwaar gedempt tijdens terugzakken, niet bij oplopen.
Ik ben inmiddels aan de vierde ruiltank toe en heb er maar eentje gehad waarbij de meter het niet deed. Door het opname-element te verdraaien heb ik die op maximaal gezet, omdat anders het gele lampje continu brandde.
Het niveausignaal is gebaseerd op een variabele weerstand in het opname-element. Het signaal van zowel gas als benzine wordt omgeleid via de LPG computer en van de mogelijke extra weerstand in de LPG bedrading en connector zal het niet beter worden.
Op de foto zie je de binnenkant van een LPi tank (zonder pomp). Op de bodem ligt de vlotter voor de niveaumeter.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2017 20:00 #1440569 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Kijk eens aan
Kijk daar wordt ik blij van. Moet nog ff kijken wanneer ik hem leeg rijdt maar ga hem dan afstellen.

En die wispelturige teller had ik op zo goed als vlakke snelweg. Dus waar het vandaan kwam weet ik dan niet. Zal aanstaande donderdag weer eens kijken. Heb dan weer een wat langere rit voor de boeg.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2017 18:36 #1440851 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Wispelturig
Ondertussen 2x een langere rit gemaakt en hierbij helaas weer de wispelturige meter geconstateerd.
Dit was het verschil van ongeveer een kwart tot 1/3 in een kilometer of 30.
Dus waar dit vandaan komt snap ik niet meer aangezien het eigenlijk alleen maar redelijk vlakke snelweg was.

Ga er denk ik maar mee leren leven dat dit gedrag zich bij de meter voor doet.

Helaas nog niet de tank kunnen leeg rijden dat het goed uit kwam om de vlotter af te stellen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC