Uitvallen alleen op LPG - 2.5l Volvo 960 - 308.000 km

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2017 11:32 #1106562 door V700 register
Beste allemaal,

Ik zit met mijn handen in het haar en hopelijk dat hier iemand mij kan helpen of een oplossing weet.

Ik rij sinds 5 maanden in een Volvo 960. Mijn droom kwam uit en na een aankoopkeuring heb ik de Volvo 960 uit 1995 gekocht. Al gauw ging het injectie storingslampje branden en viel de motor sporadisch uit. Na heel wat te hebben uit geprobeerd ben ik er inmiddels achter dat de motor alleen uitvalt als ik op LPG rijd. De motor valt alleen uit als ik met een hoge snelheid (bv 120km/h) gas moet minderen en op lagere snelheid een bocht maak (onder de 60 km/h)/ stil sta voor een verkeerslicht/ file/ enzovoorts. Als ik dus een constante snelheid rijd dan werkt alles prachtig. De motor kan overigens bij zowel het gasminderen als bij vanuit stilstaan gas geven uit vallen.

Afgelopen periode heb ik daarom het volgende gedaan:

- Bij 2 verschilleden LPG specialisten mijn LPG systeem laten nakijken. Beiden geven aan dat alle afstellingen/waarden goed zijn. Kortom geen opvallendheden

Na de controles en bovengenoemde uitleg, gaf zowel de LPG specialist (DMI) als de Volvo dealer aan dat er mogelijk iets mis kon zijn met de stationaire omloop motor. Deze zou schoon gemaakt moeten worden en mogelijk dat dit zou helpen. Dit heb ik vervolgens laten doen. De omloop motor was redelijk vies en zat wat los. We dachten de oplossing gevonden te hebben. Waarop ik met volle moet de weg op ging. Nog geen 50 kilometer later kwam de storing er weer in.

De volgende storingscodes kwamen bij het uitlezen naarvoren: 1-1-3 en 1-1-5.

Wie zou mij kunnen adviseren/kunnen helpen. Zoals het er nu uit ziet moet ik wellicht mijn Volvo verkopen waar ik niet op zit te wachten.

Ik hoor graag van jullie.
mvg
Pim - VOLVO 960

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-04-2017 12:18 #1435874 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Ik weet er niks van
Maar verkopen lijkt mij een te emotionele reaktie. Dit soort dingen komen voor bij alle auto's. Koop een nieuwe Renault en na drie jaar is het heel normaal. Koop een nieuwe Ford en het kan meteen beginnen. Straks heb je/iemand het gevonden (het is gewoon iets in/aan/bij de LPG toevoer) en ben je weer helemaal happy met je auto? Goed door redeneren en wellicht iets te veel vervangen, maar als het dan weer werkt, wat een zalige auto! En per km (veel) goedkoper dan een nieuwe Renault of Ford. Afschrijving van zo'n ding loopt in de duizenden per jaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2017 14:00 #1435879 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hallo Pim,
Hallo Pim,

Ik denk dat een slecht contact in de bedrading of een slecht massacontact de meest waarschijnlijke oorzaak is.

1-1-3 en 1-1-5 worden gegenereerd als de ECU een storing detecteert van de brandstofinjectoren van groep 1 respectievelijk groep 2. De brandstofinjectoren zijn natuurlijk door het LPG systeem uitgeschakeld dus het probleem kan ook in de LPG bedrading zitten. Maar omdat de motor helemaal uitvalt is het niet een probleem met één cylinder maar met de hele LPG voorziening.

Ik zou beginnen om bij stationair op LPG draaiende motor te rommelen met de bedrading en kijken of je het probleem op kan wekken. Beetje duwen, trekken en buigen van de bedrading, vooral bij connectoren en aardverbindingen.

Ook de zekeringen en connectoren van de LPG computer niet vergeten en een paar tikken op de computer geven, misschien is het een slecht contact/printbreuk in de computer.

Als het een Vialle LPI installatie is zou het onderbreekrelais ook verdacht kunnen zijn. Het handigst is om dit even uit te wisselen en te kijken of het probleem dan weg is. Ik heb er wel een liggen die je kunt lenen.

Waar staat de auto?

Piet


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2017 17:10 #1435881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Piet bedankt voor je snelle
Piet bedankt voor je snelle reactie.
Mijn auto staat in Groningen. Ik denk overigens niet dat het een elektrische storing is omdat mijn auto wel op het contact blijft staan als de auto uit valt. Het is een brC systeem uit 2011

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2017 13:15 #1435921 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG systeem
Verkopen lijkt mij nog niet aan de orde. Het probleem zit alleen in het LPG systeem, dus je komt er onderweg niet mee stil te staan. Dat het contact aan blijft, betekent absoluut niet dat het geen electrische storing kan zijn.
Het probleem met gasboeren is vaak dat ze geen specifieke kennis van een Volvo hebben. Het probleem met Volvo dealers is dat ze vaak geen specifieke kennis van gasinstallaties hebben. Als ze dan naar elkaar gaan wijzen wordt jij van het kastje naar de muur gestuurd. Met de verzamelde kennis op dit forum moet je toch een heel eind kunnen komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2017 15:09 #1436405 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zou maar eens beginnen met
Ik zou maar eens beginnen met de achilleshiel van de zescilinder te controleren: de bedrading onder het bobinedeksel. Je zou niet de eerste zijn die bij een gasauto volkomen blootgelegde aders aantreft: de isolatie verkruimelt erg gemakkelijk.

Verder: als het probleem optreedt, wat doet de auto dan precies? Valt de motor per direct helemaal uit, alle cilinders tegelijk? Loopt hij eerst op die cilinders en valt hij daarna uit?
In het laatste geval zijn ook de vonkversterkers (twee stuks, op het inlaatspruitstuk) verdacht.

En: bij welke LPG-'specialist' ben je geweest? Heeft die enig benul van moderne installaties, of kan hij net de installatiehandleiding lezen, zoals 90% van de gasboeren? Heb je zelf bijvoorbeeld mee mogen kijken hoe de kenvelden zijn ingesteld?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2017 12:58 #1439481 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Willem en anderen
Beste Willem en anderen

Fijn dat jullie zo meedenken.

Wat doet mijn auto precies:

Voordat de auto uitvalt stottert de auto heel kort.

Soms is ook het volgende aan de hand: ik rijd ongeveer 50 km/h en dan voel ik aan het gestotter dat de auto uit wilt vallen op het moment ik dan de auto overschakel naar benzine dan blijft de auto rijden, maar het lukt dan niet om gas te geven, kortom de snelheid van de auto wordt dan wel behouden.

Wie zou mij concreet advies kunnen geven: wat zou je dus eerst doen? en naar welke specialist zouden jullie gaan? Ik hoor het graag.

mvg
Pim

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2017 17:52 #1439925 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic beste pim
beste pim

ik had net hetzelfde probleem met mijn 960,als de computer te weinig stroom door de injectoren meet(foutcode 113 en 115) worden ze uitgeschakeld en werken ze weer na een herstart.
Ik heb dit opgelost door parellel aan de injectorgroepen 2 weerstanden van 15ohm 1watt te zetten die via een relais samen met de gasklep 12v krijgt.Deze zijn aangesloten op de motor kabelboom op het linkerspatbord.Hierdoor meet de computer genoeg stroom door het circuit en is gelukkig.

Marc

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD