b230f op lpg?
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2017 12:43 #1106211
door Jerry Stam (GAST)
b230f op lpg? is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Een oud volvo monteur raadde mij af mijn b230f op lpg te laten rijden omdat de kop ( klepzittingen) van dit type daarvoor niet geschikt zouden zijn (te zacht ) , toch zie ik ze vaak met lpg aangeboden , hebben die dan de kop meestal vervangen ?
of geldt het niet voor alle B230F's ( mijne 1991)
Graag verplaatsen naar het juiste topic in dien dat bestaat
mvg bart koens
of geldt het niet voor alle B230F's ( mijne 1991)
Graag verplaatsen naar het juiste topic in dien dat bestaat
mvg bart koens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2017 13:17 #1433456
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik weet niet waar die monteur
Ik weet niet waar die monteur dat vandaan haalde. Ja, op LPG moet je je klepspeling beter in de gaten houden dan op benzine (stellen om de pakweg 40.000 km, liefst controleren om de 20K). En je mag verwachten dat je dan ongeveer 150.000 tot 200.000 km op LPG kunt rijden voordat een kop uitgesteld is. Heb je geluk, dan kan het nog veel langer: mijn B230FB is nog steeds niet uitgesteld na 4,5 ton op LPG (en 260K op benzine). Er zijn maar weinig motoren die dat verbeteren.
Wel is het zo, dat hydraulische kleppen langer meegaan: bij een 850 of 960 is zes, zeven ton geen uitzondering.
Als de kleppen uitgesteld raken, dan heb je de keuze tussen een andere kop, revisie van de huidige kop, of laten inkorten van de klepstelen (die laatste heeft niet echt mijn voorkeur, omdat ook de rand van de kleppen en de klepzittingen versleten zijn, met verhoogd risico op verbrande kleppen tot gevolg).
Wel is het zo, dat hydraulische kleppen langer meegaan: bij een 850 of 960 is zes, zeven ton geen uitzondering.
Als de kleppen uitgesteld raken, dan heb je de keuze tussen een andere kop, revisie van de huidige kop, of laten inkorten van de klepstelen (die laatste heeft niet echt mijn voorkeur, omdat ook de rand van de kleppen en de klepzittingen versleten zijn, met verhoogd risico op verbrande kleppen tot gevolg).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2017 20:18 #1433461
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een goed afgestelde
Een goed afgestelde installatie doet wonderen. Vaak lopen ze wat rijk en dan brand LPG erg langzaam, ergo uitlaatkleppen krijgen veel te verduren.
Herken het ook niet dat de B230F er slecht tegen zou kunnen.
Beste, vind ik, is wel een lpg-injectiesysteem. Geen klassieke verdamper op de B230F. Of eventueel een goed geregelde verdamper. Maar liever dampgas injectie.
Herken het ook niet dat de B230F er slecht tegen zou kunnen.
Beste, vind ik, is wel een lpg-injectiesysteem. Geen klassieke verdamper op de B230F. Of eventueel een goed geregelde verdamper. Maar liever dampgas injectie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Koens (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
02-01-2017 20:28 #1433462
door Bart Koens (GAST)
Beantwoord door Bart Koens (GAST) in topic Merci JW , heb je een hint of
Merci JW , heb je een hint of link waar ik meer over dampgas injectie vind ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2017 11:36 #1433471
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Algemene informatie over
Algemene informatie over gassystemen kan je hier vinden:
www.mvwautotechniek.nl/Motor/Autogas/autogas.htm
Goede dampgassystemen zijn bijvoorbeeld Vogels VGI, Landi VSI. Naar mijn smaak beter en zuiniger (maar ook duurder, zowel in aanschaf als onderhoud): Vialle LPi, met vloeibare LPG-injectie.
Goede dampgassystemen zijn bijvoorbeeld Vogels VGI, Landi VSI. Naar mijn smaak beter en zuiniger (maar ook duurder, zowel in aanschaf als onderhoud): Vialle LPi, met vloeibare LPG-injectie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
03-02-2017 16:18 #1434370
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic B230F op gas
Verhaal van de monteur is onzin.
De 940, ongeacht bouwjaar, kan gewoon op LPG rijden. Aardige indicatie: Wanneer-ie op E10 mag rijden dan ook op LPG.
En dat mogen ze ook allemaal.
LPi systemen zijn aardig, maar niet in te bouwen op oudere 9 serie modellen omdat het motormanagementsysteem er niet op is ingericht. Dit kan pas na bouwjaar '95. Dus voor oudere wagens alleen een g2 installatie.
De 940, ongeacht bouwjaar, kan gewoon op LPG rijden. Aardige indicatie: Wanneer-ie op E10 mag rijden dan ook op LPG.

LPi systemen zijn aardig, maar niet in te bouwen op oudere 9 serie modellen omdat het motormanagementsysteem er niet op is ingericht. Dit kan pas na bouwjaar '95. Dus voor oudere wagens alleen een g2 installatie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2017 20:30 #1434379
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je laatste opmerking is ook
Je laatste opmerking is ook weer onzin. Op elke geregelde injectie kan probleemloos een LPi of dampgas slave-injectie systeem gebouwd worden. Dat heeft niets met G2 of G3 te maken. En nee, je auto wordt niet ineens G3-erkend met zo'n installatie, dat klopt. dat kan alleen met de B230FK vanaf 1995.
Oftewel: op een amerikaanse 740 uit 1986 met B230F kan ook LPi. Op de L-jetronic injectie van een B230E of op een carburateur-auto kan het niet.
Oftewel: op een amerikaanse 740 uit 1986 met B230F kan ook LPi. Op de L-jetronic injectie van een B230E of op een carburateur-auto kan het niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2017 20:46 #1434413
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lpg in een 940 estate van februari 1997
Ik heb een B230FK en deze heeft na ongeveer 150.000 km een Vialle Lpi installatie gekregen bij de Volvo dealer (Prinsen/Svala) in Haarlem. Er heeft een cilinderkopwissel plaats gevonden na ongeveer 360.000 km, maar of dat iets met het rijden op lpg heeft te maken is mij onbekend. Huidige km stand 418.000. Verbruik 12,5 liter op 100 km. Groet uit Oegstgeest.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2017 20:25 #1434434
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Langer
Wat een onzin wordt er toch altijd verkocht over LPG, vooral door "gekwalificeerde" monteurs.
Het tegenovergestelde is waar, op LPG leven motoren juist langer door de schonere verbranding. Je hebt alleen tussendoor, pak en beet elke 3 ton, een verse koppakking en kop (ivm ingebrande kleppen) nodig. Oh, en af en toe een afstelbeurtje bij een goede LPG specialist.
Zie post van WIllem, echt slechte installaties zijn er niet echt. Wel slecht ingebouwde of slecht afgestelde. Prins VSI heeft mijn voorkeur ivm eenvoud van afstellen en de levensduur.
Het tegenovergestelde is waar, op LPG leven motoren juist langer door de schonere verbranding. Je hebt alleen tussendoor, pak en beet elke 3 ton, een verse koppakking en kop (ivm ingebrande kleppen) nodig. Oh, en af en toe een afstelbeurtje bij een goede LPG specialist.
Zie post van WIllem, echt slechte installaties zijn er niet echt. Wel slecht ingebouwde of slecht afgestelde. Prins VSI heeft mijn voorkeur ivm eenvoud van afstellen en de levensduur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2017 10:34 #1434451
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Storingen
Mijn 940 LPT is indertijd nieuw afgeleverd met een LPi installatie en heeft er nu bijna 6 ton opzitten. De eerste 180K km als lease-auto van een kennis, dus ik weet dat er ergens rond de 160K km een andere kop op is gegaan; ik neem aan vanwege een uitgestelde klepspeling (volgens de Volvo spec althans). Ik rij dus al bijna 5 ton met dezelfde kop. 80K km geleden zijn de klepstelen afgeslepen en daarmee kan ik dus nog wel even door.
Ik moet wel zeggen dat het merendeel van de storingen die ik de afgelopen 16 jaar heb gehad gerelateerd waren aan de LPG installatie. Defecte/versleten in-tank pompen, meerdere defecte benzineverbreekrelais (ook het laatste dichtgesealde type!), rotte LPG zekeringenhouder, haperende LPi electronica en dus veel sneller verlopen van de klepspeling.
De auto zelf is duidelijk van een veel hogere kwaliteit dan een Vialle LPi installatie, die blijkbaar niet zijn ontworpen om langer dan een ton of twee, drie mee te gaan. Allemaal geen probleem, omdat je ingeval van storing (bijna) altijd op benzine verder kunt rijden en je er dus niet mee stil komt te staan. Financieel gezien zou ik het zo weer doen, want het heeft mij veel bespaard. En niet alleen mijzelf, maar ook het milieu door een lagere CO2 uitstoot!
Ik moet wel zeggen dat het merendeel van de storingen die ik de afgelopen 16 jaar heb gehad gerelateerd waren aan de LPG installatie. Defecte/versleten in-tank pompen, meerdere defecte benzineverbreekrelais (ook het laatste dichtgesealde type!), rotte LPG zekeringenhouder, haperende LPi electronica en dus veel sneller verlopen van de klepspeling.
De auto zelf is duidelijk van een veel hogere kwaliteit dan een Vialle LPi installatie, die blijkbaar niet zijn ontworpen om langer dan een ton of twee, drie mee te gaan. Allemaal geen probleem, omdat je ingeval van storing (bijna) altijd op benzine verder kunt rijden en je er dus niet mee stil komt te staan. Financieel gezien zou ik het zo weer doen, want het heeft mij veel bespaard. En niet alleen mijzelf, maar ook het milieu door een lagere CO2 uitstoot!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam