Opeens uitvallen

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2016 20:25 #1105736 door Yannic Nuijt
Opeens uitvallen is gemaakt door Yannic Nuijt
Hallo,

Vandaag een "groot" probleem gehad met de Volvo 940.

Terug rijdend van het werk naar huis was ik bijna thuis 20 minuten gereden nog 5 minuten te gaan.
Even stoppen voor een stoplicht en daarna wegtrekken. Tenminste dat was de bedoeling. Want ik reed net weg, gaf wat meer gas maar daar hield het ook mee op. Toerental liep terug met tot gevolg dat de motor afsloeg. Maar herstarten nee hoor dat deed die de eerste 3x niet op LPG, dus omschakelen naar benzine weer proberen niks. Daarna weer terug op gas, wel starten na een paar keer maar zodra ik gas gaf sloeg die weer meteen af. Dit ook een keer of 3. Daarna weer op benzine, gelukkig wel starten en blijven draaien. Dus ik kon gelukkig weer van de weg af. In de straat weer omgeschakeld naar LPG maar sloeg bijna meteen weer af toen ik extra gas gaf om in te parkeren. Daarna op de parkeerplek motor ff stationair laten draaien op LPG en benzine. Met als zeer zichtbaar punt dat die zeer onregelmatig loopt. En op LPG soms het toerental onder de 500rpm zakt maar niet tot afslaan toe.

De handelaar gebeld waar ik hem gekocht hebt. Hij zegt dat het de bougiekabels, verdelerkap en rotor kunnen zijn vanwege de vochtigheid. Alleen klinkt mij dat wat raar in de oren vanwege het eerst wel 20 minuten prima lopen. Waarvan een deel stad en een deel snelweg/N wegen.

Wat zijn jullie bedenkingen over dit probleem?

Hopelijk weten jullie het antwoord op dit probleem.

Het betreft een 940 LTD met 2.3l LPT uit 1998 die op LPG loopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2016 20:29 #1429862 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic LPG?
Welke gasinstallatie?

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2016 20:52 #1429863 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Viale
Het betreft een Volvo Viale G3 installatie.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2016 21:39 #1429865 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Benzine
Test volgorde: Op benzine zetten, Ledje blijft rood branden.
1 Op benzine gaan rijden en wanneer de motor dan goed loopt zijn de bougies ,kabels en verdeler in orde.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2016 21:53 #1429866 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Test ritje
Bedankt voor het antwoord.

Heb vanavond nog een stukje gereden zowel LPG als benzine zonder enige problemen en goed stationair lopen.

Zal morgen alsnog de rit op benzine rijden om te testen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2016 22:07 #1429868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Start op benzine
Voor de duidelijkheid, de motor start ALTIJD op benzine, in welke stand de keuzeschakelaar ook staat. Dus of je nou LPG of benzine probeert te starten, dat maakt niets uit. Wat Timen zegt, eerst maar eens duidelijk krijgen of het probleem zich ook op benzine voordoet, dan kun je de gasinstallatie als oorzaak alvast uitsluiten. Eventueel ook de vier zekeringen van de gasinstallatie verwijderen (in apart blok bij de gascomputer, net achter/boven de accu).
Overigens heb ik ook eens zoiets gehad, bij vochtig weer / regen probleemloos starten/rijden en pas na langere tijd steeds slechter lopen tot uiteindelijk afslaan. Bij droog weer geen enkel probleem. Na twee keer te zijn afgesleept bleek uiteindelijk dat de oorzaak toch een slechte kabel, die tussen bobine en verdeler. Heel lastig te vinden omdat de kabel pas bij vocht én een goed doorgewarmde motor doorsloeg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2016 12:39 #1429877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vroeger..... !
Vroeger, een jaar of 30 / 40 terug, plachtte ik elke 3 jaar, alle hoogspanningskabels (5 stuks op een 4 cilindermotor), de verdelerkap en de rotor standaard te vervangen.
Vroegere hoogspanningskabels waren gevoelig voor microschreurtjes en bij vochtig weer, gingen opspelen. In het donker kon je vaak het bleuwe licht van de stroomlek aan de buitenkant van de kabels zien.
Met het vervangen, wat toen niet al te duur was, voorkwam ik een hoop narigheid onderweg.

Hoogspanningskabels zijn tegenwoordig een stuk beter, maar op een V70 Classic uit 1998, heb ik onlangs deze kabels toch weer eens moeten vervangen.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2016 14:25 #1429883 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Geen problemen
Vandaag op benzine gereden zonder problemen. Met als "grote" verschil dat het vandaag droog is. Heb de kabels nog even bekeken. Wat me opviel was dat de connector van de bobinekabel aan de verdeelkap zijde gesmolten was. Maar aan de brandschot/schutbord zijde.

Ik weet niet wanneer de kabels enz. voor het laatste vervangen zijn. Maar als Rob hetzelfde had bij ongeveer gelijke situatie en wat Okapi zegt. Dan lijkt mij het uiteindelijk wel possible dat de kabels enz. zijn. Deze zullen denk geen grote kosten zijn.

Zal ze denk dan maar preventief vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2016 15:23 #1429884 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gesmolten?
Een gesmolten bobinekabel? heb je daar een foto van? Geen enkele kabel hoort te smelten en dat duidt op een overgangsweerstand of vonkoverslag. Kabels kosten je de kop niet en om zeker te zijn, pak gelijk de verdeelkap en rotor mee.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2016 00:44 #1429906 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Foto's
Hierbij de foto's van het gesmolten deel.
Het betreft de connector aan de verdeelkap zijde en het gesmolten deel zat tegen het brandschot aan zoals in vorige post gemeld.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC