Volvo 940 met LPG probleem
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2016 13:44 #1105728
door V700 register
Volvo 940 met LPG probleem is gemaakt door V700 register
Hallo,
Hoewel ik inmiddels al ruim 4 jaar rondrijd in mijn mooie Volvo 940 (1996), ben ik nog nooit op dit forum geweest. Goed teken: nauwelijks problemen gehad. Nu wel dus.. Maar alleen bij rijden op Lpg. Probleem bestond al langer, maar het ging steeds snel vanzelf weer over. Nu is het hardnekkig geworden. Motor loopt duidelijk nog maar op 3 (of 2?)cilinders na overschakeling op Lpg. Heb de bougies al gecontroleerd, die lijken in orde. Hoewel er kleurverschil is: buitenste twee zijn mooi grijs-wit; binnenste twee ook mooi, maar veeleer hertebruin resp. Bruin-wit. Ik verdenk de gasinjector (en).
Nu heb ik gelezen dat er spul bestaat (IC12) waarmee je die kunt reinigen. Is dat een goed idee? En zo ja, hoe moet dat? Ik heb op internet wel een filmpje bekeken, maar in mijn Volvo ziet alles er toch heel anders uit? Waar moet ik het spul precies inspuiten?
Gas installatie is van het merk Vialle. Kan iemand mij zo een goede tip geven? Of moet ik foto's toevoegen?
Bij voorbaat hartelijk dank!
Groeten,
Paul Driessen
Hoewel ik inmiddels al ruim 4 jaar rondrijd in mijn mooie Volvo 940 (1996), ben ik nog nooit op dit forum geweest. Goed teken: nauwelijks problemen gehad. Nu wel dus.. Maar alleen bij rijden op Lpg. Probleem bestond al langer, maar het ging steeds snel vanzelf weer over. Nu is het hardnekkig geworden. Motor loopt duidelijk nog maar op 3 (of 2?)cilinders na overschakeling op Lpg. Heb de bougies al gecontroleerd, die lijken in orde. Hoewel er kleurverschil is: buitenste twee zijn mooi grijs-wit; binnenste twee ook mooi, maar veeleer hertebruin resp. Bruin-wit. Ik verdenk de gasinjector (en).
Nu heb ik gelezen dat er spul bestaat (IC12) waarmee je die kunt reinigen. Is dat een goed idee? En zo ja, hoe moet dat? Ik heb op internet wel een filmpje bekeken, maar in mijn Volvo ziet alles er toch heel anders uit? Waar moet ik het spul precies inspuiten?
Gas installatie is van het merk Vialle. Kan iemand mij zo een goede tip geven? Of moet ik foto's toevoegen?
Bij voorbaat hartelijk dank!
Groeten,
Paul Driessen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2016 16:29 #1429789
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzineverbreekrelais
Als de motor op LPG draait en je trekt van één van de benzineinjectoren de connector los, merk je dan iets aan het staionaire toerental? Probeer ook een andere benzineinjector want ze worden per paar afgeschakeld. Als het verbreekrelais niet goed meer werkt, dan wordt er LPG én benzine ingespoten. Trek je in dat geval een benzineconnector los, dan hoor je het toerental reageren. Is het relais in orde, dan merk je geen reactie van het toerental.
Ik heb ook even naar de website van dat IC12 spul gekeken. Het is een Engelse firma en daar is een vloeibaar LPG injectiesysteem van Vialle niet zo gangbaar. Als ik het zo snel bekijk, zijn dit injectoren voor dampvormig gas op lage druk en dat is wat anders dan vloeibaar gasinjectie op 5 bar. Ik verwacht er dus niet zoveel van. Maar een andere injector kost toch ook niet de wereld?
Ik heb ook even naar de website van dat IC12 spul gekeken. Het is een Engelse firma en daar is een vloeibaar LPG injectiesysteem van Vialle niet zo gangbaar. Als ik het zo snel bekijk, zijn dit injectoren voor dampvormig gas op lage druk en dat is wat anders dan vloeibaar gasinjectie op 5 bar. Ik verwacht er dus niet zoveel van. Maar een andere injector kost toch ook niet de wereld?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2016 17:56 #1429792
door V700 register
Rob bedankt! Ga ik proberen. En maar ff de prijs opvragen van die injectoren dus.. grts, Paul
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2016 18:40 #1429793
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vialle LPI injectoren
De Vialle LPI injectoren raken niet verstopt. Wat ze wel gaan doen is lekken, daar heb je als de motor eenmaal loopt geen last van. Een lekkende injector kan er voor zorgen dat de motor slecht start doordat het spruitstuk vol zit met LPG. Wanneer de motor wat onregelmatig loopt zou ik als eerste controleren of deze geheel of gedeeltelijk op twee brandstoffen loopt
- Paul Goossens (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 14:26 #1429805
door Paul Goossens (GAST)
Beantwoord door Paul Goossens (GAST) in topic ik had ook iets
ik had ook iets vergelijkbaars. bleek later dat inderdaad de benzineonderbreker kapot was. was een relatief kleinigheidje om te fiksen, kostte 80e. loopt weer als een zonnetje.
die man ging met zo'n soort stethoscoop luisteren aan de benzineinjectoren of deze iets dezen als de auto op gas stond. liep dus op 2 brandstoffen tegelijk.
die man ging met zo'n soort stethoscoop luisteren aan de benzineinjectoren of deze iets dezen als de auto op gas stond. liep dus op 2 brandstoffen tegelijk.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 14:56 #1429808
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Timen
Zie post Timen. Eerste verdachte is het onderbreekrelais!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 19:56 #1429816
door V700 register
Bedankt allen,
Voor jullie hulpvaardige reacties. Maar het heeft allemaal nog geen soelaas gebracht..
Het benzineverbreekrelais heb ik getest (door het los te halen tijdens stationair draaien), maar dat gaf geen verschil. Heb ze alle 4 geprobeerd.
Daarna heb ik ook nog alle bougies vervangen door nieuwe; ook geen enkel verschil.
Om helemaal zeker te zijn heb ik toen, tijdens stationair draaien, om de beurt de bougie kabels losgetrokken van de bougie. Gaf wel enkle schokjes, maar daarna wist ik wel veel meer.
Het is - wat ik al langer vermoedde- steeds 1 cilinder die uitvalt, en wel steeds dezelfde (de 3de van voren gerekend). En ik hoorde de vonk knetteren tegende carosserie; dus aan de verdelerkap kan het ook niet liggen. Moet dus toch de gasinjector zijn, lijkt me. Maar als die niet verstopt kan raken, wat kan er dan aan kapot? Ook een relais? Zeer vervelend dat dat nu juist de lastigste is om bij te komen; midden onder tegen het spruitstuk.
Iemand toch nog andere ideeen over de oorzaak?
En hoe kom ik het gemakkelijkste bij die injector? Moet het spruitstuk los?
Bij voorbaat hartelijk dank weer.
Groeten, Paul
Voor jullie hulpvaardige reacties. Maar het heeft allemaal nog geen soelaas gebracht..
Het benzineverbreekrelais heb ik getest (door het los te halen tijdens stationair draaien), maar dat gaf geen verschil. Heb ze alle 4 geprobeerd.
Daarna heb ik ook nog alle bougies vervangen door nieuwe; ook geen enkel verschil.
Om helemaal zeker te zijn heb ik toen, tijdens stationair draaien, om de beurt de bougie kabels losgetrokken van de bougie. Gaf wel enkle schokjes, maar daarna wist ik wel veel meer.
Het is - wat ik al langer vermoedde- steeds 1 cilinder die uitvalt, en wel steeds dezelfde (de 3de van voren gerekend). En ik hoorde de vonk knetteren tegende carosserie; dus aan de verdelerkap kan het ook niet liggen. Moet dus toch de gasinjector zijn, lijkt me. Maar als die niet verstopt kan raken, wat kan er dan aan kapot? Ook een relais? Zeer vervelend dat dat nu juist de lastigste is om bij te komen; midden onder tegen het spruitstuk.
Iemand toch nog andere ideeen over de oorzaak?
En hoe kom ik het gemakkelijkste bij die injector? Moet het spruitstuk los?
Bij voorbaat hartelijk dank weer.
Groeten, Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 21:21 #1429823
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk dat je iets verkeerd
Denk dat je iets verkeerd begrijpt, je onderbreekrelais kun je niet loshalen (ja duhuh natuurlijk wel).
M.a.w. dat kun je niet testen met lopende motor, wat je zou kunnen doen is het onderbreekrelais
demonteren en controleren op breuk in de solderingen. Beter nog is een nieuwe bestellen,
heb je meteen het nieuwste type. Een zeker bedrijf in Vaassen heeft ze op voorraad, dit relais is bijna zeker het probleem.
M.a.w. dat kun je niet testen met lopende motor, wat je zou kunnen doen is het onderbreekrelais
demonteren en controleren op breuk in de solderingen. Beter nog is een nieuwe bestellen,
heb je meteen het nieuwste type. Een zeker bedrijf in Vaassen heeft ze op voorraad, dit relais is bijna zeker het probleem.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 21:25 #1429826
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic P.s. als bougies zeker voor
P.s. als bougies zeker voor Lpg gebruik je als beste NGK bougies type BPR6ES en zet ze op 0.35 mm
Je zal zeker verschil merken in het oppakken en de smeuigheid van de motor.
Probeer het maar eens, voor het geld hoef je het niet te laten.
Je zal zeker verschil merken in het oppakken en de smeuigheid van de motor.
Probeer het maar eens, voor het geld hoef je het niet te laten.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 21:27 #1429827
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Inspuitpijpje
Het inspuitpijpje wil nog wel eens verstopt zitten. Wil je de injectoren verwijderen dan is het wel raadzaam om het inlaatspruit te demoteren. Vooral van cil. 3 de injector verwijderen is haast niet te doen zonder zonder het uitlaatspruitstuk te demonteren. Wanneer je de lPI injectoren losmaakt let dan wel goed op dat de lpg-leidingen aan de injector drukvrij zijn.
Voordat je begint kun je ook nog even controleren of de injector bekrachtigd wordt.
Voordat je begint kun je ook nog even controleren of de injector bekrachtigd wordt.
Moderators: Jerry Stam