B230FK stotteren na file rijden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2016 18:09 #1104968 door V700 register
B230FK stotteren na file rijden is gemaakt door V700 register
Beste Volvoisten,

Ik heb sinds enige tijd last van serieus haperend optrekken/doortrekken zo rond de 1800 toeren. Het probleem doet zich meestal niet voor als ik hem rustig heb ingereden het het verkeer rijdt rustig door. Maar als er veel stoplichten zijn, en vooral als er file gereden moet worden, gaat de motor serieus steken laten vallen. De oplossing leek soms om weer terug te schakelen naar benzine, dan weer even strak te rijden, en dan weer terug te gaan naar gas. Maar na een serieuze file, vaak ook aan het einde van een lange rit, dan gaat de wagen ook op benzine haperen. Trek ik door tot voorbij de 2000 toeren met voldoende gas, dan laat hij nog steeds horten en stoten voelen.

Nu heb ik het idee opgevat om de verdelerkap maar eens te gaan vervangen. Ik ben daar nog niet aan begonnen. Zijn er nog meer dingen waar ik op zou kunnen letten?

Groet
Sebastiaan

PS, er zit nog geen jaar een Vogels gas installatie in. en de wagen heeft zo'n 270.000 km op de teller.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2016 21:22 #1425449 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Haperen, horten en stoten.
Pak de standaard zaken hiervoor aan, Verdeler kap, rotor, kijk of er Olie in de Kap zit, vervang dan de 2 ringetjes. Verder Bougiekabels, Nieuwe Bougies eerst afstellen op 0,7. Wordt lid van deze mooie Vereniging en kom naar een Sleuteldag om zelf te sleutelen en adviezen te krijgen. Hoe staat het met je kleppen? De BK230FK is op LPG storing gevoeliger dan op Benzine. Volg anders een Cursus kleppenstellen incl. gereedschap bij Timen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2016 23:13 #1425462 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank! Daar kan ik zeker mee
Dank! Daar kan ik zeker mee aan de slag, en bedankt voor de uitnodiging. Ik ben nog echt een beginneling, dus zo'n cursus is dan zeker een aanrader. Dank!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2016 08:40 #1425478 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je naar een sleuteldag
Als je naar een sleuteldag komt, dan is daar altijd ook wel iemand die je een cursus kleppenstellen kan en wil geven. Is een leuke klus om zelf te doen.
Ook een aanrader! En voor kleppenstellen en dergelijk onderhoud is geen brug nodig, dus dat past altijd wel erbij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2016 09:30 #1425480 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Regen
Dit komt dus voor op zowel benzine als gas, dus zou je in eerste instantie vooral aan de ontsteking denken. Aangezien je voor de ontsteking van een LPG mengsel zo'n 20% sterkere vonk nodig hebt dan voor benzine, klopt het wel aardig dat rijden op benzine (meestal) wat beter lijkt te gaan. Komt dit bij alle weertypen voor, of alleen bij vochtig weer?
Lukraak onderdelen vervangen kan uiteindelijk kostbaar worden, maar bougiekabels vervangen kan nooit kwaad, zeker een slechte kabel tussen bobine en verdeelkap zorgt voor slecht draaien. Ook de verdeelkap is een slijtagedeel, maar demonteer die eerst maar eens en bekijk de algehele staat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2016 11:05 #1425486 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verdelerkap slijtagedeel 60.000 km
Ik heb een lekkend motorkaprubber gehad. Dat ding tussen de motorkap en de paravan. Na 60.000 km ging ie sputteren als het regende. Nu zit er een nieuw rubber op maar ik vervang de kap nog steeds standaard na 60.000 km

Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2016 11:06 #1425487 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en de rotor
vanzelfsprekend

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2016 13:58 #1425498 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic BDP sensor ..
vergeet ook niet de kabel (versleten isolatie ?) naar en het BDP (bovenste dode punt sensor na te kijken. En ik denk bij deze km's zeker vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2016 23:11 #1425529 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk eens aan een onwillig
Denk eens aan een onwillig overschakel relais (Lpg Benzine), e.e.a. heeft te maken met hitte (file) en uitzetten.
Teminste als het een Lpi installatie is, dat heb ik niet scherp.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2016 23:54 #1425535 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bougiekabels kan je prima
Bougiekabels kan je prima testen: als je 's avonds bij draaiende motor een bloemenspuit pakt en ze nat maakt, moet je geen vuurwerk zien. Denk je dat het oud-en-nieuw is, dan is vervangen zinvol. Als er bobbels op de kabels zitten ook.
Bij redelijke maar vuile kabels helpt het vaak om ze simpelweg even schoon te maken met een doekje allesreiniger.
Bougies, rotor en verdeelkap moeten vaker dan de kabels vervangen worden.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC