Niet overschakelen naar lpg

• Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-10-2015 14:07 #1104554 door Ruud Reniers
Niet overschakelen naar lpg is gemaakt door Ruud Reniers
Tijdens rijden op LPG viel de 940 stil. Opnieuw starten en tijdens overschakelen naar LPG weer stilvallen. Tank is vol. De 4 blauwe zekeringen heel. Pomp draait hoorbaar gedurende een aantal seconden.
Betreft een 940 98 lpt met dealer ingebouwde viaille installatie. Wie weet waar ik niet zoeken?

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2015 17:10 #1422781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekeringen
Als de motor nu helemaal niet meer wil draaien op LPG (wel op benzine), dan moet de oorzaak toch tamelijk eenvoudig te vinden zijn.
Klinkt misschien dom, maar weet je heel zeker dat de tank vol is (uit de categorie: "zit de stekker er wel in?")?
Zekeringen: ze zijn misschien wel heel, maar maken ze nog wel goed contact? Die standaard open zekeringhouders is een bekende storingsbron. Trek ze maar eens uit de houders en maak de pootjes schoon.
Injectoren: Je hebt vier LPG injectoren, dus moet je zoeken naar een gemeenschappelijke factor. Individuele injectoren hoef je niet naar te kijken.
LPi-pomp: Is het wel de LPG pomp die je hoort draaien? Even op de tank zelf luisteren. Kijk anders eens naar het pomprelais, dat is een zwart, standaard relaisblokje in een houder ergens aan de linker voorwielpoot. Uitwisselen of testen.
Brandstofpomprelais: Als de motor tijdens het rijden op lpg stilvalt en je schakelt direct over op benzine (zonder intrappen van de koppeling), pakt de motor dan wel weer direct op? Zo ja, dan kun je het brandstofpomprelais (achter de asbak) als oorzaak (voorlopig) wel uitsluiten. Ook als de motor direct weer te starten is op benzine, is het relais minder waarschijnlijk.
Benzineonderbreekrelais: Als dit relais niet goed meer werkt, krijgt de motor zowel benzine als gas. In mijn geval ging de motor alleen beroerder draaien, maar heb ook wel gehoord dat die helemaal afslaat. Wel een bekende storingsbron, zeker de eerste versies die niet waterdicht zijn. Zit ergens bij de bobine.
Magneetafsluiter: Ik heb nog nooit gehoord dat dit een probleem gaf, maar behalve op de tank zit er nog een tweede magneetafsluiter in de drukregelaar. Je vindt dit ding laag tegen de veerpoot van het linkervoorwiel gemonteerd, onder het inlaatspruitstuk. Je zou de stekkerverbinding eens kunnen bekijken en schoonmaken. Of even met een 12V voeding luisteren of je hem hoort klikken.
LPi-computer: de computer kan natuurlijk ook zijn overleden. De multiconnector blijft volgens mij wel redelijk schoon, maar checken kan geen kwaad.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2015 21:29 #1422792 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omschakelrelais
Bij mij gebeurde dit net nadat er een nieuw Omschakelrelais was ingebouwd. Er was een stekkertje losgeschoten en toen deed ie precies dit. Toen het stekkertje weer vast zat schakelde hij weer goed over.

• Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-10-2015 09:31 #1422810 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic Tank vol: check
Tank vol: check
Zekeringen: check
LPI pomp: check
Brandstofpomprelais: check
Benzinepomprelais: past niet bij de storing
Magneet afsluiter: niet getest
LPI computer: niet getest

Pomprelais: verdacht. Na een paar uur op een parkeerplaats bij terugkeer bovenstaande punten doorgenomen en zonder dat het contact aanstond klikte het relais toen ik er wat mee rommelde. Sindsdien alweer zonder problemen 300 km op LPG gereden.

Bedankt voor hulp!

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2015 11:04 #1422815 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Welk relais bedoel je met brandstofpomp relais? Dat normale rechthoekige relais in een relaisvoet, meestal op de veerpoot aan bestuurderszijde?

Benzinepomprelais kan bij afvallen ook de LPG uit laten schakelen, dit is bedoeld als veiligheid dat bij wegvallen van de ontsteking ook de benzine- en LPG-pomp uit worden gezet.

• Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-10-2015 19:24 #1422829 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic Het zwarte relais op een
Het zwarte relais op een liggend verstevigingsbalkje (soort brugje) aan de bestuurderszijde.

Fluidfilm!

• Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-10-2015 20:00 #1422830 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic Bericht wijzigen lukt niet...
Bericht wijzigen lukt niet... de foto is van het relais dat Rversteeg beschreef als pomprelais en dat dus klikte toen ik er wat aan morrelde zonder dat er een sleutel in het contact zat.

Fluidfilm!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2015 09:41 #1422845 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pomprelais
Dat is inderdaad het relais waarmee de LPi-pomp van voeding wordt voorzien. Het relais krijgt 12V vanuit de LPi computer als die moet schakelen. Lijkt mij niet de bedoeling dat dit relais klikt als er geen sleutel in het contact zit. Weet je zeker dat je dit relais hoorde en niet iets anders? Kan natuurlijk zijn dat het relais is blijven plakken en je het hoorde afvallen. Probeer eens een ander relais. Dit is een standaard relais dat je overal makkelijk kunt kopen.
Een andere mogelijkheid is de electronica op de tank: ik heb hier een storing in gehad waardoor de LPi-pomp onder het rijden af en toe stopte met draaien. Ik kwam er achter door met een neergeklapte achterbank en geopend luik te rijden, waardoor ik hoorde dat steeds als de motor inhield de pomp stopte met draaien. Om het verdere LPi-systeem uit te sluiten nog even gecheckt of de pomp wel met een directe 12V voeding vanaf de sigarettenaansteker bleef draaien, maar ook dat bleek niet zo te zijn. Oplossing was het uitwisselen van het electronicablok op de appendagekast van de tank (zit in een aluminium cilinder ca. 60 x rond 100 mm). Kan geen kwaad om de electrische aansluitingen in de appendagekast nog even te controleren, ik ben niet zo onder de indruk van de kwaliteit daarvan.
Succes,
Rob

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC