Kastje met "vervangende weerstanden" LPE7

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2015 11:15 #1103519 door V700 register
Kastje met "vervangende weerstanden" LPE7 is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik als niet Volvo rijder toch hier mijn vraag mag stellen.

Sinds een maand heb ik een Chevrolet Kalos met LPG Vialle problemen.
Het motorstoring lampje brandt en even later knippert. Ik ben bij de Opel dealer geweest om dit uit te laten lezen;

De codes die zijn uitgelezen zijn:
H P0300 Veelvoudig overslaan cilinder
C P0264 Lage spanning injector 2
Deze codes worden gegenereerd door de benzine computer!

Afgelopen zaterdag met de auto naar een LPG monteur in Brabant gereden. LPG elektronica uitgelezen met Vialle software.
Waardes van de injectoren waren nagenoeg gelijk, conclusie, geen verstopping en geen injector defect, aldus deze man.
Zat geen storing in de LPG elektronica, wel in de benzine elektronica P0264 en P0300. Volgende conclusie: het kastje vervangende weerstanden zou defect zijn.
Niet op voorraad, dus heb gezegd.. stuur deze maar op, die soldeer ik er zelf wel tussen. Ben tenslotte handig met een soldeerbout.

Thuis gekomen heb ik de kabel er naar toe eens voorzichtig open gesneden (hadden ze nou maar een connector gebruikt) en wat blijkt er zitten dubbele kleuren draden in deze kabelboom.
Dit zou op zich geen probleem zijn als ik zeker wist dat er alleen maar weerstanden in zouden zitten, geen relais of andere elektronica.
Met alleen weerstanden maakt het niet uit welke gele kabel aan welke gele kabel komt. Kan iemand bevestigen dat er alleen weerstanden in zitten, zie foto.

Dit is het Vialle kastje met "vervangende weerstanden".
postimg.org/image/5jte58ukv/

Dit zijn de draden in de kabelboom er naar toe
postimg.org/image/onmln88s9/

Ben benieuwd of iemand dit weet, want ik begreep dat bij de LPE 4,5,6 er wel relais in zitten.
Bij de LPE 7 ziet dit kasje er ook anders uit.

Ik hoor het graag. Ieder advies is welkom!
Gr. Arien

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2015 12:07 #1416877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kastje
Kastje is volgegoten met hars denk ik? Je kunt het eruit peuteren, is wel een flinke klus. Dan kun je zien wat er in zit. Ik heb het eens gedaan, weet echter niet precies voor welke versie. Daar zaten inderdaad ook wat relais, weerstanden en diodes in. Zag er anders uit, veel kleiner.

Maar ik denk dat de LPi installaties die in deze Volvo's ingebouwd worden veel oudere LPE's gebruiken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2015 12:31 #1416879 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPE 7 kastje weerstanden
Hallo Henk,

Bedankt voor je snelle response.
Kastje zit inderdaad volgegoten met hars.
Het is alleen het motor storingslampje wat brandt en knippert op LPG gegenereerd door de benzine computer. Auto loopt echter als een zonnetje op beiden.
Ik denk dus dat de simulatie door deze weerstanden niet meer goed is (veranderd van waarde of doorgebrand o.i.d.)
Het blijft een gok. Zodra ik het nieuwe kastje heb, zal ik de oude (nu nog in gebruik) eens los peuteren.

Ben benieuwd of iemand kan bevestigen of die weerstanden de motor storing (lampje) kan veroorzaken. Blijft een gok!?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2015 13:58 #1416880 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Tja, jouw laatste vraag gaat over de elektronica van het injectiesysteem van je Chevrolet Kalos. Ik denk dat de kans klein is dat hier daar kennis van is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2015 14:57 #1416881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPE 7
In de tijd dat in onze Volvo's LPi systemen werden ingebouwd bestond LPE-7 nog niet, dus niemand hier zal praktijkervaring hebben. Op internet circuleert wel een technische uitleg van Vialle waarin staat dat bij LPE-7 het beruchte benzine onderbreekrelais in de LPi computer zelf is ingebouwd en niet meer als een los component (of dat bedrijfszekerder is of dat je bij storing nu de hele computer moet vervangen, weet ik niet....)
De functie van dat relais is eigenlijk niet het onderbreken van de aansturing van de benzine-injector, maar het in serie schakelen met een weerstand. Als de weerstand in serie staat met de injector, wordt er niet ingespoten. Omdat er toch een (kleine) stroom door de injector loopt, meet de benzine-ECU geen draadbreuk in de injector en geeft dus geen storing aan. Wordt de weerstand overbrugd, dan staat er weer de volle spanning over de injector en spuit die in. Het laatste "onderbreek"relais wat ik heb ingebouwd, bevat 6 relais met elk een weerstand van 100 Ohm.
Ik zou niet weten of er nog extra electronica in het vervangingsweerstandkastje zit, maar dat lijkt mij niet logisch, zeker niet als er geen verschillende draadkleuren worden gebruikt. Je zou ook een kunnen meten wat de weerstanden zijn. Ik verwacht dat ook dit kastje geschikt is voor een 6 cilinder en dat er dus twee weerstanden niet worden gebruikt. Helemaal een cheapo-oplossing is dan de bedrading zodanig om te zetten dat de defecte weerstand wordt gewisseld met een weerstand die nu niet gebruikt wordt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2015 17:27 #1416884 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPE7
Hallo Rversteeg,

Goed om te lezen dat er hier mensen zijn die weten waar ze over praten :)

Ik ben even aan het meten geweest.
Over 4 paren meet 1,2 Ohm, bijna niks dus. Over de 2 overig paren (indien 6 cilinder) meet ik 120 Ohm.
Gezien de 4 paren gelijk zijn, ga ik er vanuit dat ze goed zijn. Er hangt blijkbaar iets over deze weerstanden heen, de injectoren??? Wil de draden liever niet doorknippen om te kunnen meten.
Ik heb inderdaad ook gelezen dat de relais nu in de LPi zit bij een LPE7 installatie. Geloof niet dat ik daar blij van wordt.
Als het mee zit krijg ik een andere LPi opgestuurd om te testen. Schijnt wel een standaard programma in te zitten die ik dan later weer kan laten programmeren naar mijn auto, maar ik schijn hem hiermee wel te kunnen testen.
Ik wacht even af...

Bedankt voor het meedenken hier!
Groet,
Arien

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2015 19:12 #1416895 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1.2 Ohm is de weerstand over
1.2 Ohm is de weerstand over de relaiscontacten. Als de motor uitstaat of op benzine draait, zijn die gesloten. Je weet nu wel welke draden niet aangesloten zijn en eventueel omgewisseld kunnen worden.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2015 19:50 #1416897 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt, relais is in ruststand
Klopt, relais is in ruststand NC heb ik gelezen. Als de motor loopt varieert de spanning rond de 8 volt volgens mij.
Ik denk dat er een relais in de LPi niet meer (goed) opkomt. Kan ook een schakel IC (4066) zijn overigens.
Wachten op een andere unit om te testen. Wat mag een 2e hands LPi kosten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2015 20:02 #1416898 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPE7 uitleg
Voor wie het interesseert:

Injector onderbreekunit:

De benzine-injectoren moeten worden uitgeschakeld zodra de motor overgaat van benzine naar LPG. Om de benzine-injector uit te schakelen wordt een weerstand in serie geschakeld. Door deze serieweerstand wordt de totale weerstand (weerstand spoel + schakelweerstand) groter. De stroom door de injector zal hierdoor ongeveer met een factor 10 afnemen. Door deze stroomafname zal de injector niet meer van zijn zitting worden getrokken en zal de injector geen benzine meer inspuiten. Deze weerstand is opgenomen in het onderbreekrelais en staat permanent in serie met de benzine-injector. Tijdens benzinebedrijf wordt deze weerstand overbrugd door de (NC) relaiscontacten. Op het moment dat de motor overschakelt naar LPG wordt het relais bekrachtigd en openen de relaiscontacten waardoor de serieweerstanden de stroom naar de injectorspoelen begrenzen. Hierdoor zullen de injectoren gesloten blijven. De benzine ECU constateert door deze schakeling geen onderbroken circuit en zal geen foutcode in EOBD genereren.

Vervangende weerstanden:

De LPE-7 is niet uitwisselbaar met de LPE-6 en voorgaande LPE's.
Het onderbreekrelais is bij de LPE-7 geïntegreerd in de hardware van de LPE-7 waardoor het aantal componenten van het systeem gereduceerd wordt, wat de storingsgevoeligheid ten goede komt. Tevens is de software die in de LPE geprogrammeerd kan worden dealer programmeerbaar. Zowel de mastersoftware als de merk/typespecifieke software is met de LPI Diagnostic Tool te programmeren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2015 11:44 #1417159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OPGELOST !!
OPGELOST !!

Ik ben door dhr Scholing in de gelegenheid gesteld om te testen met een andere LPE7 elektronica, waarvoor mijn hartelijke dank!
Kwam er achter dat ik met deze elektronica exact hetzelfde probleem had, dus de storing moest toch ergens anders zitten.
Het enige wat dus toch overbleef was het gegoten blokje met weerstanden.
Om de weerstanden in het blokje te kunnen testen moest ik eerst de draden doorknippen, om de juiste waarde kunnen meten.
Als ze aangesloten zitten, meet je nl. alleen de injectoren, 1,2 ohm. Nu door geknipt kwam ik er achter dat 2 van de 8 draden geen 120 ohm, maar oneindig hoog was. BAM!! dat was de boosdoener!

Kortom, 1 van de 4 weerstanden was doorgebrand! Omdat ik nog 2x 2 draden (2 weerstanden) over had (evt. 6 cilinder), heb ik 2 van de niet gebruikte aangesloten op cilinder 2, zie foto
Nu werkt alles weer helemaal goed, geen storing meer en ik een heeeeel blij mens!

s1.postimg.org/t159jes6z/20150402_172252.jpg

Alles goed dicht tapen, storing resetten en klaar !!
s14.postimg.org/vj8gvh1vh/20150402_172734.jpg

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC