onregelmatig op gas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2015 21:20 #1103381 door V700 register
onregelmatig op gas is gemaakt door V700 register
Volvisten, goedendag,

Mijn 965 en ik, wij houden niet van filerijden..

Ik niet omdat het niet opschiet, de auto niet omdat wanneer het wat langer duurt, steeds meer gaan hikken, lijkt het wel..Je voelt hem onregelmatig stationair lopen, terwijl je dat nauwelijks aan de toerenteller ziet..
Dit is me een aantal maanden geleden al eens gebeurd, eerst op gas, daarna ook op benzine..
Temperatuurmeter loopt niet veel op. Fan gaat aan als de meter op dashboard op half staat...
Na verloop van tijd, als het allemaal niet zo opschiet, wil hij dan toch eens afslaan. Starten is meteen weer lopen en vaak daarna ook niet meer; gewoon blijven lopen.
Als gezegd, maanden geen last vast gehad, tot van de week..

Bij afgelopen sleuteldag Nordicar, na het plaatsen van nieuwe radiator en bougies, systeem afgevuld en toen viel het me op dat de motor, leek het, soms even op 5 poten liep. Op benzine, overigens...
Is er een verband tussen een verhoogde temperatuur, bij het file rijden en het soms gebrekkig stationair lopen?
Op benzine loopt de motor prima. Start goed, koud allemaal geen probleem, mooi op tijd overschakelen op gas..
Ook op snelheid is er op gas geen enkel probleem, loopt prima verder.
Heeft iemand een idee waar ik zoeken moet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2015 23:21 #1416375 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gokje
Het is een gok, maar misschien de bobines? Zonder rijwind worden die wel wat warmer dan normaal.

De titel van de discussie vind ik verwarrend. Komt het nu ALLEEN voor op LPG of ook op benzine zoals je in de tekst schrijft? Kan voor het startpunt van foutzoeken nogal uitmaken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2015 22:00 #1416395 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic re: gokje
Henk, het doet zich, in feite, alleen voor op gas.
Helaas dus niet altijd, had het zoeken wellicht wat eenvoudiger gemaakt.
Voorheen gebeurde het ook wel eens op benzine en ook alleen dan slechts bij tijd en wijle.
Wel is het zo dat, als het aan de orde is, het bij een, volgens de watertemperatuurmeter, wat warmere motor is. En dat gold voor zowel benzine als op gas.
Ik heb begrepen dat bobines het op gas wat 'zwaarder' hebben?
Nieuwe bougies zitten er inmiddels al in. Vreemde is dat de auto, na wat gesputter in het begin, uiteindelijk gewoon goed liep, ook stationair. Zowel op gas als op benzine. Nu, paar weken verder, begint het dus weer...alleen op gas.

Voordat ik er even 6 bobines erin ga draaien... valt er wat te meten? Andersoortig te testen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2015 23:12 #1416398 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maar toch
Vooral op gas, maar toch ook op benzine begrijp ik. De meeste mensen met een LPG installatie rijden ook het meest op LPG en soms te weinig op benzine rijden om met zekerheid te kunnen zeggen dat het echt niet op benzine voorkomt. Maar goed, vooral op LPG dus.

Als een storing alleen op LPG voorkomt, en zeker weten niet op benzine, kun je het benzine systeem en ontsteking in eerste instantie laten voor wat het is en je concentreren op het LPG systeem. Bij de moderne LPG systemen, die de signaal van het benzine systeem als input gebruiken voor de dosering van de LPG gaat dit wat minder sterk op. Een niet helemaal juist signaal op benzine heeft ook gevolgen voor de motorloop op LPG. Dan is het devies "eerst op benzine 100% goed, dan kijken of het op LPG goed is en indien nodig repararen".

Bobines hebben het (zelf) niet echt zwaarder op LPG. LPG heeft geloof ik een hogere spanning (in volts) nodig om het lucht/LPG mengsel goed te kunnen ontsteken. Een minder wordende bobine brengt een lagere spanning voort waardoor het mengsel minder goed ontsteekt en de motor minder lekker loopt.

Die bobines zijn een beetje duur om alleen voor het proberen te vervangen. Misschien kun je iemand vinden waar je een reserve set van kunt lenen om te proberen? Misschien zijn ze ook niet allemaal (even) slecht.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2015 14:23 #1416409 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic De connectoren naar de
De connectoren naar de bobines zijn een bekend zwak punt van de 960. Het kunststof binnenwerk is meestal vergaan waardoor goed elektrisch contact niet gegarandeerd is. Ook de twee ontstekingsversterkers die ieder drie bobines aansturen kunnen wel eens een slecht soldeercontact hebben. Ze zitten aan weerszijden van het inlaatspruitstuk gemonteerd.

Ik zou de zwarte kunststof afdekplaat verwijderen en gaan rijden. De eerstvolgende keer dat het probleem optreedt de auto parkeren met draaiende motor en aan de 6 connectoren van de bobines trekken en duwen. Kijken of het probleem dan minder of juist erger wordt. Ook aan de connector die onder aan iedere ontstekingsversterker zit een beetje wringen en op dezelfde manier kijken of het probleem minder of juist erger wordt.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2015 23:24 #1416499 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk en Piet
Bedank voor de tips!
Ik ga inderdaad maar eens de afdekplaat eraf halen. Rijden. Wordt weer warmer op de dag en heb het vermoeden dat het door hogere buitentemperatuur ook eerder zal gaan optreden. Ik zou zo even niemand weten die een setje 'reserve' bobines heeft. Maar eerst eens de connectoren bekijken en zo nodig deze uit kunnen sluiten zou al helpen. Zal worden vervolgd!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2015 20:05 #1416521 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er
Er staat nu een setje bij de advertenties hier op de site. Er zijn meerdere onderdeelnummers, wel even checken of ze geschikt zijn.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC