Wie kent dit verschijnsel

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2015 19:58 #1103278 door V700 register
Wie kent dit verschijnsel is gemaakt door V700 register
Voordat ik ga zoeken slaat iemand misschien aan op dit euvel. Terug rijdend vanuit Friesland merkte ik opeens dat de motor niet mee goed trok na het nemen van een afslag. Een gevoel van te weinig vermogen en op 3 pitten rijden. Een wat rauw geluid. Overgeschakeld op benzine en dat ging goed. na een poosje nog eens terug naar lpg en weer hetzelfde euvel. Vervolgens een stop bij een benzinestation van 5 minuten en daarna weer verder gereden op benzine en na een km weer op lpg. Probleem heeft zich daarna niet meer voor gedaan. Ook vandaag gewoon op lpg kunnen rijden. Ik vertrouw het echter niet meer (had ik toch al niet in dit G3 systeem...). Wie weet waar dit de voorbode van is?
O, ja. Het gaat om het Vialle G3 systeem in een 940 uit 1998.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • M.O.D. Bauer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2015 20:08 #1415961 door M.O.D. Bauer
Beantwoord door M.O.D. Bauer in topic Ik heb ook een G3 van Vialle
Ik heb ook een G3 van Vialle in een 940 LPT 1998. Enkele keren per jaar gaat ie bij mij ook slecht lopen zoals je beschrijft. Komt vooral voor als ik een langer stuk uitrij met gas los of in het buitenland bij een langere afdaling waarbij ook lang geen gas wordt gegeven. ook wel eens bij afritten, wederom met wat langer gas los.
Overschakelen naar benzine voor 1 of twee minuten en dan weer terug op gas lost het op. Ik heb het met deze sinds ik hem heb, zo'n 3 jaar. Had het ook met de vorige LPT die was van 1997. Heb er nooit echt wat aan gedaan.
Mogelijk heb jij hetzelfde?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2015 10:24 #1415975 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pomp, onderbeekrelais
Ik vind het een prima systeem, LPi / G3, maar helaas is de levensduur korter dan dat van een Volvo... Na een ton of 3 begonnen de eerste problemen: het welbekende relais om de benzineinjectie te onderbreken en later nog eens de pomp in de tank. Ik ben inmiddels aan de derde pomp en het vierde relais bezig.
Beide geven de symptomen zoals jij beschrijft.
Slechter lopen na uitrollen zonder gasgeven heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt en lijkt ook moeilijk te verklaren. Bevriezen van een nadruppelende injector of zo?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2015 19:51 #1415991 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic haperend lopen met gas los
Is bij mij ook een aantal keren voor gekomen,940 1998 LPT vialle G3.
Gevraagd aan de Vialle specialist Fa Olijve in Assen, is daar ook ingebouwd,
Is te verhelpen door de afdichtingen van de injectoren te vervangen kosten ca
200 euro heb dat nog niet gedaan laatste maanden geen last van gehad.
Kan op zich geen kwaad is alleen hinderlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2015 21:19 #1415996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afwachten
Dank voor jullie reacties tot nu toe. Op dit moment op de kortere stukken geen problemen gehad.
Laat ik maar even afwachten wat er verder gaat gebeuren. Ik heb geen zin om weer bij een lpg specialist aan te kloppen die dan de zaak doormeet, niets kan vinden en de rekening presenteert. Of misschien toch stiekem kijken of ik een mooie oudere 940 kan vinden met een gewone verdamper om gelijk van alle lpi problemen verlost te zijn. Uiteindelijk is mij dit tot nu toe niet geweldig bevallen. Belastingvoordeel G3 valt weg tegen het benzine verbruik en de extra kosten zoals dure relais (inmiddels vervangen), loszittende injectoren of misschien nu wel de intank pomp. Als ik nu weer zou moeten kiezen zeker geen G3 meer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2015 21:51 #1416000 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Martin
@Martin: Waren het de afdichtingen (het grote en kleine O-ringetje per injector) of de zittingen van de injectoren?

@Lutra: Mijn vorige 940 had ook LPi, ik heb ook loszittende injectoren + het onderbreekrelais gehad. Ik zou nu voor een nieuwe inbouw ook niet voor LPi gaan. Wel voor dampgasinjectie, icm een LPT.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2015 10:04 #1416007 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Troost je, de
Troost je, de drooggassystemen kennen na zo´n 200.000 km ook wel de problemen.
De drooggasinjectoren geven er ook de brui aan, bovendien zetten veel gasinbouwers de injectoren boven het kleppendeksel. Leuk heb je je mooie klankkast! De gascomputers houden het ook niet vol. Zo zijn er talrijke nadelen ook van deze systemen op te noemen. Een voordeel heeft een drooggas-systeem wel . De tank is een stuk groter, maar laat je de auto niet wegen dan zit je vaak weer een belastingklasse hoger. (slimme gasinbouwers melden dan eerst af met een klein tankje!)
De ellende met alle gassystemen is dat wij veel langer dan kan met onze Volvo (op LPG) willen rijden. Een voorbeeld. Aan de cilinderkop moet na 200.000 km echt wel wat aan gebeuren.
Voor de Vialle-rijders.
Romio geeft op de gaspomp 250.000 km garantie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2015 10:31 #1416009 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afdichtingen
Even hardop denken:
Bij afremmen op de motor ontstaat een hoog vacuüm in het inlaatspruitstuk en wordt er geen brandstof ingespoten. Als lekkende injectorzittingen het probleem zijn, dan zou je denken daar dan extra lucht langs aangezogen wordt, meer dan de ECU verwacht. Als je dan de koppeling intrapt zonder gas te geven, moet er direct weer brandstof worden ingespoten. Maar omdat er meer lucht is dan verwacht, wordt er te weinig brandstof ingespoten en slaat de motor af. Datzelfde probleem zou je ook op benzine moeten merken.
Als je bij afremmen op de motor onder een bepaald toerental komt (ik meen 1300 tpm of zo), dan wordt er wel weer brandstof ingespoten. Als je de koppeling pas intrapt nadat er weer brandstof wordt ingespoten, dan zou de motor niet afslaan. Dus zo laat mogelijk ontkoppelen (of is het een automaat?).
De ECU zou een bijna afslaan van de motor willen compenseren door de CIS klep open te zetten, maar dan moet dat wel snel gebeuren. Misschien is er in de afstelling van de gasklep schakelaar en schoonmaken van gasklephuis + CIS-klep nog wat verbetering te halen?
Ik heb er zelf tijdens de 5 ton die ik nu op gas rij nog nooit bewust iets van gemerkt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2015 17:48 #1416024 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vind al dat commentaar op
Ik vind al dat commentaar op de LPi een beetje vreemd. We hebben het over systemen die meer dan 250.000 km meegaan, en dat is langer dan de gemiddelde auto. Ik heb heeel veel kilometers met Vialle Lpi G3 gereden en neem meteen weer een nieuwe. Ook terwijl ik een keer een nieuwe pomp moest kopen. Het rijdt super en je hebt er geen omkijken naar. Maar met een nieuwe auto gaan we naar de garage en met onze auto's gaan we blijkbaar naar beun de haas of proberen we het ( net als ik in Frankrijk...) zelf op te lossen. En da's niet altijd de sneltse oplossing, waardoor het probleem groter lijkt dan het is!! Mijn specialisten in NL losten de paar probleempjes keurig op: AGIT in Rijssen en natuurlijk Timen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2015 20:54 #1416036 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inhouden G3
Dat is mij niet verteld wat er vervangen moet worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD