ingekorte klepstelen te herkennen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2014 14:16 #1102759 door V700 register
ingekorte klepstelen te herkennen? is gemaakt door V700 register
Hoi,
Kan je een uitgestelde kop, waarvan de klepstelen zijn ingekort als zodanig herkennen?
Ik heb een 531kop gekocht met naar zeggen 326k, door laatste eigenaar gekocht op LPG. Ik ging er dus van uit dat de kop geheel of bijna uitgesteld zou zijn.
Aan mij geleverd met nokkenas maar zonder nokkenastandwiel, dus het lukte me niet om de klepspeling te meten.
Nu de nokkenas verwijderd en de klepspelingsplaatjes opgemeten. die zijn tot mijn verwondering zowel in- als uitlaat rond de 4 mm.
Ik vermoed nu dat de klepstelen zijn ingekort, geen ramp, maar kan je dat ergens opmeten? Ik neem aan dat de afstand van de bovenkant van de steel tot de bovenkant van de spie een soort referentiewaarde geeft?
NB de busjes waar de plaatjes inzitten zijn opeenvolgend genummerd (dus 1 t/m8) dat versterkt mijn vermoeden dat de kop al eens onder handen geweest is.

Jaap

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2014 10:02 #1413874 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic genummerd
Het lijkt me niet onlogisch dat die busjes ook af-fabriek genummerd zijn, tenzij het een duidelijk achteraf aangebracht nummer is.
Ingekorte klepstelen: ik heb geen ervaring, maar het lijkt me logisch dat je dan slijpsporen aan de kop van de klepsteel ziet. Alternatief: je kunt opmeten hoe lang de klepstelen zijn, en dat vergelijken met de originele waardes (die je als lid in het online werkplaatshandboek op deze site terug kunt vinden). Je moet wel nauwkeurig meten uiteraard: het inkorten zal niet met meer gebeuren dan de normale slijtage van een kop...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2014 10:38 #1413879 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lengte klepsteel meten
Hoi Willem,
Dank je voor je bijdrage.
De nummers in de busjes zijn niet gestanst of zo, maar zo te zien met een kraspen of een graveerpen handmatig aangebracht.
De lengte van de klepstlen meten is volgens mij gemakkelijker gezegd als gedaan, het lijkt me dat ik dan de kleppen moet demonteren. Bovenop de stelen kan ik geen slijpsporen ontwaren, maar ik heb geen originele kleppen om te vergelijken.
Jaap.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2014 17:28 #1413900 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je kunt denk ik beter kijken
Je kunt denk ik beter kijken aan de kleppenkant.
Hoever liggen de kleppen nog buiten de kop en dat vergelijken met een andere?
Slijtage wil zeggen dat de klep steeds verder in de kop komt te liggen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat in een verleden de kop is gereviseerd i.p.v. de klepstelen ingekort.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC