LPG zekeringen eruit en loopt-ie dan op benzine??
- V700 register
- Nieuw lid
-
henk 940LPT schrijft ook in de documentatie: "Als de LPE niet meer goed functioneert en daardoor rijden op benzine onmogelijk is geworden kunnen de 4 extra zekeringen bij de LPE weggenomen worden. De beide relais worden dan niet meer bediend en de signalen van ECU naar benzine injectoren worden doorgeschakeld."
Weet iemand of dat klopt, want zoals misschien bekend start mijn 940 niet nadat hij gewoon is komen aangereden. Inmiddels is de ontsteking nagekeken en is prima (met startpilot loopt hij even) en ik dacht dat het nokkenastandwiel was verdraaid, maar die is slechts een tandje versprongen.... Bij contact loopt de benzinepomp 2 seconden, dus dat lijkt ook goed. Het benzinerelais is vervangen door een relais die het in de 780 doet..
Ik heb de zekeringen eruit gehaald, maar hij loopt niet!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ga eens kijken of ik iets kan met je suggesties! Zeer bedankt en een prettige zondag gewenst!
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
henk 940LPT schreef : Zonder die zekeringen moet hij gewoon op benzine lopen.
Het omschakelrelais wil wel eens roet in het eten gooien. Vescheidene malen al meegemaakt. De laatste keer was de auto van iemand die in Zuid-Frankrijk strandde. Hij heeft het probleem hier op de site ook wel omschreven. Ik kan het echter met de zoekfunctie niet vinden. Ik heb ook niet lang gezocht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Wil je zeker uitsluitend op benzine rijden moet je de omschakelrelais bedrading verwijderen (lossolderen) en de oorspronkelijke verbinding van de ECU naar de benzine-injectoren herstellen.Rversteeg schreef : Ik denk dat je mij bedoelt...
Ja en vooral deze opmerking
Uiteindelijk bleek het onderbreekrelais de 12V voedingsspanning intern door te geven naar sommige andere contacten. Vandaar dat de motor met de gaszekeringen gemonteerd (relais is massagestuurd, met constant 12V voeding) ook niet goed meer op benzine wilde draaien: de aansturing van de benzine-injectoren (naar massa) werd hierdoor verstoord.
volvo700vereniging.nl/node/53314
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik krijg van de week een ander omschakel-relais, samen met wat andere reservedelen (drukregelaar, computers etc.) via Bas, dus ik wacht die nog even af. Als ik het relais wissel en hij doet het nog niet? Dan kom ik weer terug voor nog meer raad, maar ga dan waarschijnlijk toch opzoek naar de dikke grijze draad om door te solderen!
Ik hoop dat achteraf bij mijn probleem ook alles logisch blijkt te zijn!
- V700 register
- Nieuw lid
-
In mijn geval begon zonder de gaszekeringen het (massagestuurde) onderbreekrelais zelfs te schakelen (klapperen) op het signaal naar de benzine injectoren, want die zijn ook massagestuurd. Ik meen dat het onderbreekrelais 12V voeding krijgt via het benzinebrandstofrelais, dus niet via de gaszekeringen. Ik kon pas weer op benzine rijden nadat ik de 12V voeding draad naar de connector had losgenomen.
Je zou ook de multistrekker van de LPi computer eens los kunnen nemen en dan kijken of de motor wel op benzine draait. De 12V onderbreekrelais voeding loopt namelijk wel via die connector. Je hebt alleen even geen benzinemeter meer.
Achteraf is alles vaak logisch te verklaren hoor.