LPG zekeringen eruit en loopt-ie dan op benzine??

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2014 10:48 #1102574 door V700 register
In de handleiding van de LPI Vialle installatie staat dat je het LPG systeem kunt uitschakelen door de 4 zekeringen bij de accu te verwijderen. Betekent dat dat hij dan op benzine zou lopen of zie ik dat verkeerd?
henk 940LPT schrijft ook in de documentatie: "Als de LPE niet meer goed functioneert en daardoor rijden op benzine onmogelijk is geworden kunnen de 4 extra zekeringen bij de LPE weggenomen worden. De beide relais worden dan niet meer bediend en de signalen van ECU naar benzine injectoren worden doorgeschakeld."
 
Weet iemand of dat klopt, want zoals misschien bekend start mijn 940 niet nadat hij gewoon is komen aangereden. Inmiddels is de ontsteking nagekeken en is prima (met startpilot loopt hij even) en ik dacht dat het nokkenastandwiel was verdraaid, maar die is slechts een tandje versprongen.... Bij contact loopt de benzinepomp 2 seconden, dus dat lijkt ook goed. Het benzinerelais is vervangen door een relais die het in de 780 doet..
Ik heb de zekeringen eruit gehaald, maar hij loopt niet!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2014 11:05 #1412941 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Tja, het heeft denk ik weinig zin als ik het nogmaals bevestig denk ik :) Ook uit eigen ervaring kan ik het bevestigen en staat in de handleiding van "Volvo LPi" die ik gescand en op de site heb gezet. Zonder die zekeringen moet hij gewoon op benzine lopen.De motor krijgt dus geen brandstof begrijp ik? Heb je een spanningstester die ook 6 volt aan kan? Zo'n ding met 2 handvaten met een metalen puntje en een draadje ertussen? Dan zou je een stekker van de benzine injectoren los kunnen halen en kijken of die begint te flikkeren als iemand probeert te starten. Die 6 volt is belangrijk, bij een LPT hebben de injectoren voorschakelweerstanden en staat er geen 12 maar 6 volt over de injectoren. Een tester voor 12 volt zal denk ik niet gaan branden/knipperen als het wel goed zit.Alternatief is een schroevendraaier tegen de injectoren houden en je oor op het handvat leggen om te horen of de injectoren tikken. Misschien in jouw situatie minder gemakkelijk, bij een rustig lopend blok heb je minder kans op een blauw oor dan bij een wilder bewegend blok tijdens starten.Als hij de injectoren niet bekrachtigd worden dan zou je de soldeerverbindingen tussen het onderbreekberelais en ECU (de ene kant op) en tussen onderbreekrelais en injectoren (de andere kant op) nog goed zijn. Die zitten normaal gesproken bij het stekkerblok dat onder de steun van veerpoot naar schutbord aan passagierszijde (onder de bobine, die moet je even loshalen).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2014 11:33 #1412942 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daak Henk!
Hoi Henk, ik dacht echt wel dat je wist wat je had geschreven, maar ik zit met een blok dat niet loopt en het ook niet doet zonder de zekeringen hè? Ik hoopte een beetje op hulp zoals jij nu biedt!
Ik ga eens kijken of ik iets kan met je suggesties! Zeer bedankt en een prettige zondag gewenst!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2014 12:06 #1412944 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Denk het niet

henk 940LPT schreef : Zonder die zekeringen moet hij gewoon op benzine lopen.
Het omschakelrelais wil wel eens roet in het eten gooien. Vescheidene malen al meegemaakt. De laatste keer  was de auto  van iemand die in Zuid-Frankrijk strandde. Hij heeft het probleem hier op de site ook wel omschreven. Ik kan het echter met de zoekfunctie niet vinden. Ik heb  ook niet lang gezocht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2014 12:09 #1412945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Deze?
Ik denk dat je mij bedoelt...
volvo700vereniging.nl/node/53314
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2014 12:23 #1412946 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ja en vooral onderstaande opmerking

Rversteeg schreef : Ik denk dat je mij bedoelt...
Ja en vooral deze opmerking
Uiteindelijk bleek het onderbreekrelais de 12V voedingsspanning intern door te geven naar sommige andere contacten. Vandaar dat de motor met de gaszekeringen gemonteerd (relais is massagestuurd, met constant 12V voeding)  ook niet goed meer op benzine wilde draaien: de aansturing van de benzine-injectoren (naar massa) werd hierdoor verstoord.
volvo700vereniging.nl/node/53314
Rob

Wil je zeker uitsluitend op benzine rijden moet je de omschakelrelais bedrading verwijderen (lossolderen) en de oorspronkelijke verbinding van de  ECU naar de benzine-injectoren herstellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2014 13:26 #1412949 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic YUP!
Hoi Timen! Je had me die raad via de telefoon al gegeven, maar ik ben een beetje huiverig om de boel los te snijden als electra-analfabeet....
Ik krijg van de week een ander omschakel-relais, samen met wat andere reservedelen (drukregelaar, computers etc.) via Bas, dus ik wacht die nog even af. Als ik het relais wissel en hij doet het nog niet? Dan kom ik weer terug voor nog meer raad, maar ga dan waarschijnlijk toch opzoek naar de dikke grijze draad om door te solderen!
 
Ik hoop dat achteraf bij mijn probleem ook alles logisch blijkt te zijn!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2014 14:32 #1412950 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Connector doorverbinden
Je kunt ook beginnen met de connector van het onderbreekrelais los te maken en de juiste pinnetjes tijdelijk door te verbinden. Als het probleem dan in het onderbreekrelais zit, sluit je dat in ieder geval uit. Als het probleem verderop in de bedrading zit natuurlijk niet. Een ruilonderbeekrelais kan natuurlijk ook, maar er zijn meerdere types met verschillende aansluitschema's.
In mijn geval begon zonder de gaszekeringen het (massagestuurde) onderbreekrelais zelfs te schakelen (klapperen) op het signaal naar de benzine injectoren, want die zijn ook massagestuurd. Ik meen dat het onderbreekrelais 12V voeding krijgt via het benzinebrandstofrelais, dus niet via de gaszekeringen. Ik kon pas weer op benzine rijden nadat ik de 12V voeding draad naar de connector had losgenomen.
Je zou ook de multistrekker van de LPi computer eens los kunnen nemen en dan kijken of de motor wel op benzine draait. De 12V onderbreekrelais voeding loopt namelijk wel via die connector. Je hebt alleen even geen benzinemeter meer.
Achteraf is alles vaak logisch te verklaren hoor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD