LPi installatie geeft rare problemen - Update: opgelost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2014 12:47 #1101806
door V700 register
LPi installatie geeft rare problemen - Update: opgelost is gemaakt door V700 register
Ook net terug van vakantie en ook de laatste 1000 km op benzine moeten rijden.
Halverwege de vakantie liep de 940 ineens slecht op zowel gas als benzine. Vandaar dat ik niet direct aan de gasinstallatie dacht. Aangezien ik het zelf niet zo zag zitten om er op de camping heel diep in te duiken, heb ik na een paar gebruikelijke checks maar een lokale garage opgezocht. Helaas met de Franse slag, dus na twee dagen was de diagnose slechte ontsteking, waarschijnlijk verdeelkap of bobine. Maar het kon ook de LMM wel zijn. " Gros problème" want reservedelen zijn moeilijk te krijgen. Auto weer meegenomen en Timen gevraagd per koerier de onderdelen op te laten sturen. Pakketje kwam keurig op tijd aan, maar helaas, zowel de LMM als de verdeelkap/rotor gaven geen verbetering.
Vreemd genoeg liep de motor ineens weer goed op benzine. Op gas nog steeds hommeles, waarbij ik merkte dat er zowel gas als benzine werd ingespoten. We waren er intussen wel een beetje klaar mee, dus besloten dat thuis maar uit te zoeken en verder op benzine te blijven rijden. Ging goed tot Chamonix, waar de motor ook op benzine weer slechter begon te draaien. Hoewel ik geen direct verband zag, heb ik er voor de zekerheid toen toch alle vier de gaszekeringen maar uitgetrokken. Probleem helemaal over! Keurig draaien op benzine en zo verder probleemloos thuisgekomen.
Nu het gekke: ondanks dat alle zekeringen er uit zijn, brandt af en toe het ledje van de gasschakelaar rood. Ik vermoed dus dat hier de diepere oorzaak van alle problemen zit en dat af en toe het benzineverbreekrelais staat te klapperen bij benzinebedrijf en helemaal niet werkt op gas. Zonder zekeringen blijven de bezinecontacten blijkbaar wel gesloten. Vraag is nu waar dat LEDje zijn spanning vandaan krijgt. Ideeën?
Halverwege de vakantie liep de 940 ineens slecht op zowel gas als benzine. Vandaar dat ik niet direct aan de gasinstallatie dacht. Aangezien ik het zelf niet zo zag zitten om er op de camping heel diep in te duiken, heb ik na een paar gebruikelijke checks maar een lokale garage opgezocht. Helaas met de Franse slag, dus na twee dagen was de diagnose slechte ontsteking, waarschijnlijk verdeelkap of bobine. Maar het kon ook de LMM wel zijn. " Gros problème" want reservedelen zijn moeilijk te krijgen. Auto weer meegenomen en Timen gevraagd per koerier de onderdelen op te laten sturen. Pakketje kwam keurig op tijd aan, maar helaas, zowel de LMM als de verdeelkap/rotor gaven geen verbetering.
Vreemd genoeg liep de motor ineens weer goed op benzine. Op gas nog steeds hommeles, waarbij ik merkte dat er zowel gas als benzine werd ingespoten. We waren er intussen wel een beetje klaar mee, dus besloten dat thuis maar uit te zoeken en verder op benzine te blijven rijden. Ging goed tot Chamonix, waar de motor ook op benzine weer slechter begon te draaien. Hoewel ik geen direct verband zag, heb ik er voor de zekerheid toen toch alle vier de gaszekeringen maar uitgetrokken. Probleem helemaal over! Keurig draaien op benzine en zo verder probleemloos thuisgekomen.
Nu het gekke: ondanks dat alle zekeringen er uit zijn, brandt af en toe het ledje van de gasschakelaar rood. Ik vermoed dus dat hier de diepere oorzaak van alle problemen zit en dat af en toe het benzineverbreekrelais staat te klapperen bij benzinebedrijf en helemaal niet werkt op gas. Zonder zekeringen blijven de bezinecontacten blijkbaar wel gesloten. Vraag is nu waar dat LEDje zijn spanning vandaan krijgt. Ideeën?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2014 13:16 #1408657
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uit
Uit de computer. Als je dat vierkante knoppie hebt, met LPG en GPL erop, en rood/groen LEDje werkt het volgens mij als volgt: 4 aders, 2 voor het overschekelen en 2 voor de LED. De LED heeft dacht ik twee aansluitdraadjes, de kleur verandert met ompolen.Met het schema van de site en de multimeter op diodetest moet het wel uit te vogelen zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2014 14:34 #1408659
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dacht ik ook
Ik dacht ook dat dat ledje rechtstreeks wordt gevoed vanuit de LPi computer. Maar..., met alle gaszekeringen getrokken zou die toch niet meer (af en toe) kunnen/mogen oplichten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2014 14:38 #1408660
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met
Met slechte massa's is een hoop mogelijk natuurlijk, veel stroom heeft een LED ook niet nodig om op te lichten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2014 10:12 #1409010
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost
De dichtgesealde onderbreekrelais kunnen dus blijkbaar ook kapot gaan door vocht. Voordat ik zomaar onderdelen ben gaan vervangen, ben ik aan het meten gegaan met een multimeter. Ook uit nieuwsgierigheid natuurlijk, want ik wilde weten wat er nou precies loos was.
Zonder gaszekeringen kon ik wel op benzine rijden, maar sinds afgelopen weekeinde ging dat zelfs niet meer. Zodra de motor liep, schakelde de gasafsluiter op de tank steeds in en uit en sprong de brandstofmeter om de seconde heen en weer tussen gas en benzine. Door de (naar massa schakelende) stuurdraad naar het onderbreekrelais los te nemen was dat gelukkig over. Het probleem werd dus serieuzer.
Uiteindelijk bleek het onderbreekrelais de 12V voedingsspanning intern door te geven naar sommige andere contacten. Vandaar dat de motor met de gaszekeringen gemonteerd (relais is massagestuurd, met constant 12V voeding) ook niet goed meer op benzine wilde draaien: de aansturing van de benzine-injectoren (naar massa) werd hierdoor verstoord.
Helaas bleek ook de LPi computer niet goed meer aan te sturen, ik neem aan dat dit ook door het onderbreekrelais is veroorzaakt. Bij draaien op LPG kreeg de motor gas én benzine. Om te kijken of dat in de computer of onderbreekrelais zat, heb ik de stuurdraad van het relais met een aparte draad rechtstreeks aan massa gelegd en daarna de stuurdraad van de LPi computer losgenomen. De motor liep toen keurig op alleen gas. Op de stuurdraad vanaf de computer mat ik toen 5V ipv massa. Dat kon natuurlijk onder belasting wel 0V worden, maar de computer was daarmee ook verdacht geworden.
Gisteravond Timen bezocht en daar het onderbreekrelais vervangen. Keurig draaien op benzine, niet op gas (gas+benzine). Daarna ook LPi-computer uitgewisseld en daarmee waren alle problemen opgelost!
Ik had niet verwacht dat het gassysteem ook de motorloop op benzine zo zou kunnen verstoren, en al helemaal niet met losgenomen zekeringen. Achteraf is alles logisch....
Zonder gaszekeringen kon ik wel op benzine rijden, maar sinds afgelopen weekeinde ging dat zelfs niet meer. Zodra de motor liep, schakelde de gasafsluiter op de tank steeds in en uit en sprong de brandstofmeter om de seconde heen en weer tussen gas en benzine. Door de (naar massa schakelende) stuurdraad naar het onderbreekrelais los te nemen was dat gelukkig over. Het probleem werd dus serieuzer.
Uiteindelijk bleek het onderbreekrelais de 12V voedingsspanning intern door te geven naar sommige andere contacten. Vandaar dat de motor met de gaszekeringen gemonteerd (relais is massagestuurd, met constant 12V voeding) ook niet goed meer op benzine wilde draaien: de aansturing van de benzine-injectoren (naar massa) werd hierdoor verstoord.
Helaas bleek ook de LPi computer niet goed meer aan te sturen, ik neem aan dat dit ook door het onderbreekrelais is veroorzaakt. Bij draaien op LPG kreeg de motor gas én benzine. Om te kijken of dat in de computer of onderbreekrelais zat, heb ik de stuurdraad van het relais met een aparte draad rechtstreeks aan massa gelegd en daarna de stuurdraad van de LPi computer losgenomen. De motor liep toen keurig op alleen gas. Op de stuurdraad vanaf de computer mat ik toen 5V ipv massa. Dat kon natuurlijk onder belasting wel 0V worden, maar de computer was daarmee ook verdacht geworden.
Gisteravond Timen bezocht en daar het onderbreekrelais vervangen. Keurig draaien op benzine, niet op gas (gas+benzine). Daarna ook LPi-computer uitgewisseld en daarmee waren alle problemen opgelost!
Ik had niet verwacht dat het gassysteem ook de motorloop op benzine zo zou kunnen verstoren, en al helemaal niet met losgenomen zekeringen. Achteraf is alles logisch....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam