Benzine verbreekrelais?
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Gemeten op het relais is er ruim 13 V voeding aanwezig. Bij omschakelen naar gas valt de spanning op de massa van het relais van 13V naar 0.9V terug en blijft ook zo, ook als de motor slechter lijkt te gaan draaien. Ik denk dus dat de gas-ECU in orde is. Heeft iemand al meegemaakt dat dit nieuwe relais ook defect is geraakt? Om het relais zomaar op goed geluk uit te vervangen is me wat te duur.
Idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Niet?Ik heb er drie voor je liggen, inclusief die uit mijn eigen auto, die ik anderhalf jaar geleden vervangen heb.De originele, die er vanaf aflevering in zat, in januari 1996 heeft het dus 17 jaar uit volgehouden. (523000 kms)Mijn ervaring is dat die kleine, gesealde, met die twee uitstekende relais aan de achterkant, het meest betrouwbaar is.wp001 schreef : Het zwarte dichtgesealde relais ben ik nog niet tegen gekomen dat deze faalde.
Ik heb de werkende versie zaterdag uit mijn auto gehaald, trouwens, auto gaat vandaag of morgen in de pletter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Als je ze voor je hebt liggen stuur ze mij maar. Ik zie ze met belangstelling tegemoet.Baseman schreef :
Niet?Ik heb er drie voor je liggen, inclusief die uit mijn eigen auto, die ik anderhalf jaar geleden vervangen heb.De originele, die er vanaf aflevering in zat, in januari 1996 heeft het dus 17 jaar uit volgehouden. (523000 kms)Mijn ervaring is dat die kleine, gesealde, met die twee uitstekende relais aan de achterkant, het meest betrouwbaar is.wp001 schreef : Het zwarte dichtgesealde relais ben ik nog niet tegen gekomen dat deze faalde.
Ik heb de werkende versie zaterdag uit mijn auto gehaald, trouwens, auto gaat vandaag of morgen in de pletter.
Wellicht zit garantie op want ze kunnen nog nooit zo oud zijn.Ik weet niet precies wanneer ze voor het eerst geleverd zijn maar zo lang geleden is dat nog niet.
Moet wel de de aankoopbon (data) erbij.
Nogmaals, ik heb er ettelijke gemonteerd daarna nooit meer klachten gehoord.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kon het nu weer eens proberen, maar ik denk toch niet dat het het onderbreekrelais is. Tijdens de storing 3 benzineinjectoren losgenomen en eigenlijk geen effect. Eén keer zelfs afslaan met nog maar één benzineinjector aangesloten, maar een paar keer ineens ook weer oppakken of er niets gebeurd is. CIS klep regelt even bij en de motor draait weer keurig op LPG. Voor even.
Wat opvalt is dat als je tijdens de storing terugschakelt op benzine, de motor onmiddelijk oppakt en keurig ronddraait. Op benzine draait de motor dus altijd perfect. Ik zag vanmorgen wel af en toe de toerenteller af en toe 200 tpm verspringen, maar dat doet die al jaren. De storing trad pas 20 km later op.
Het wordt lastiger: ik verdenk niet direct de ontsteking, omdat de motor op benzine wel perfect draait. Of is er een link tussen onsteking en LPi-ECU aansturing?
Ik sta open voor nieuwe suggesties...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
LPG is ook gevoeliger voor een goede/slechte vonk dan Benzine.
Een "kwispellende" toerenteller is soms een indicatie voor een slechte vonkversterker.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toch de vonkversterker? Maar het gekke is dat op benzine niets te merken is en de motor direct goed ooppakt, zonder enioge hapering. Wel weer even een toerenteller die bij koude motor 200 tpm te weinig aangaf. Wat kost zo'n ding ongeveer, te duur om zomaar te proberen?
Of moet ik aan een defecte LPi ECU gaan denken? Een maasadraad rechtstreeks op de LPi-ECU heeft in iedergeval geen effect, ook de connector ziet er schoon uit.
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
die kun je zelf uitlezen,met de juiste stekker en meetkastje.
veel andere systemen trouwens ook.
bij koltec zit het uitleesdraadje gewoon in je auto, hoef je alleen maar aan te sluiten, zonder kastje, en je weet wat er mogelijk mis is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Onderweg naar Timen deed de storing zich "gelukkig" weer voor. We kamen er achter dat vlak voor de storing de (5 mnd oude) LPi-pomp stopt met draaien. Soms springt die even later vanzelf weer aan (met even hoog toerental), maar soms ook pas na opnieuw starten om heen en weer schakelen tussen gas en benzine.
Uitwisselen van pomprelais en LPi computer hadden geen resultaat, dus daar zit het probleem in ieder geval niet. Groene lampje op het dashboard blijft branden, zekeringen zijn schoon en ook de bedrading op de tank lijkt in orde, blijft dus eigenlijk alleen de elctronische pompaansturing over. Bij deze tank zit die aan de buitenkant, tegen de appendagekast aangeschroefd. Nu maar eens kijken of ik aan een andere kan komen.
Het was weer een leuke, leerzame en nuttige avond!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.