Benzine verbreekrelais?

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2014 12:34 #1101083 door Jerry Stam (GAST)
Benzine verbreekrelais? is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Drie jaar geleden heb ik het beruchte Vialle benzineverbeekrelais vervangen door het nieuwe model (zwart, dichtgegoten type). Sinds een paar dagen lijkt het of dit relais af en toe niet goed werkt en de motor op twee brandstoffen loopt. Geen vermogen en ook stationair slechter draaien. Gisteren gebeurde dit "gelukkig" thuis ook eens voor de deur, zodat ik de tijd had om wat te rommelen en meten. De motor leek wel te reageren op losnemen en aansluiten van een benzineinjector. Rommelen aan bedrading had geen effect. Storing is niet continu, dus lastig zeker te weten.
Gemeten op het relais is er ruim 13 V voeding aanwezig. Bij omschakelen naar gas valt de spanning op de massa van het relais van 13V naar 0.9V terug en blijft ook zo, ook als de motor slechter lijkt te gaan draaien. Ik denk dus dat de gas-ECU in orde is. Heeft iemand al meegemaakt dat dit nieuwe relais ook defect is geraakt? Om het relais zomaar op goed geluk uit te vervangen is me wat te duur.
Idee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2014 14:04 #1405040 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ander relais.
Het zwarte dichtgesealde relais ben ik nog niet tegen gekomen dat deze faalde. Om te testen heb ik wel een wel goede relais liggen van de 2e generatie. Eventueel heb ik ook wel eventjes om te testen een LPI-computer.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2014 09:32 #1405081 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic faal
Bij mij is het zwarte dichtgesoldeerde relais binnen 1 1/2 jaar defect gegaan. Ik zou even uitwisselen.
Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2014 09:46 #1405083 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet?

wp001 schreef : Het zwarte dichtgesealde relais ben ik nog niet tegen gekomen dat deze faalde.

Niet?Ik heb er drie voor je liggen, inclusief die uit mijn eigen auto, die ik anderhalf jaar geleden vervangen heb.De originele, die er vanaf aflevering in zat, in januari 1996 heeft het dus 17 jaar uit volgehouden. (523000 kms)Mijn ervaring is dat die kleine, gesealde, met die twee uitstekende relais aan de achterkant, het meest betrouwbaar is.
Ik heb de werkende versie zaterdag uit mijn auto gehaald, trouwens, auto gaat vandaag of morgen in de pletter.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2014 10:31 #1405084 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Stuurmaar

Baseman schreef :

wp001 schreef : Het zwarte dichtgesealde relais ben ik nog niet tegen gekomen dat deze faalde.

Niet?Ik heb er drie voor je liggen, inclusief die uit mijn eigen auto, die ik anderhalf jaar geleden vervangen heb.De originele, die er vanaf aflevering in zat, in januari 1996 heeft het dus 17 jaar uit volgehouden. (523000 kms)Mijn ervaring is dat die kleine, gesealde, met die twee uitstekende relais aan de achterkant, het meest betrouwbaar is.
Ik heb de werkende versie zaterdag uit mijn auto gehaald, trouwens, auto gaat vandaag of morgen in de pletter.

Als je ze voor je hebt liggen stuur ze mij maar. Ik zie ze met belangstelling tegemoet.
Wellicht zit garantie op want ze kunnen nog nooit zo oud zijn.Ik weet niet precies wanneer ze voor het eerst geleverd zijn maar zo lang geleden is dat nog niet.
 Moet wel de de aankoopbon (data) erbij.
 Nogmaals,  ik heb er ettelijke gemonteerd daarna nooit meer klachten gehoord.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2014 18:50 #1405620 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weer terug
Het is een poosje goed gegaan, geen storing op LPG. Ik had de pennen in de connecxtor van het onderbreekrelais gewisseld, zodat er nu een ander paar contacten in het onderbeekrelais worden gebruikt. Helaas, sinds zaterdag is de storing weer terug. Nooit bij koude motor, altijd pas na een kwartiertje rijden. Buitentemp of vochtigheid maakt ook niet uit.Soms gaat het tijden goed, dan ineens weer hommeles. Storing op LPG, terug naar benzine, motor pakt keurig op, terug naar LPG, gaat dan weer even goed om vervolgens na een poosje slecht te gaan lopen.
Ik kon het nu weer eens proberen, maar ik denk toch niet dat het het onderbreekrelais is. Tijdens de storing 3 benzineinjectoren losgenomen en eigenlijk geen effect. Eén keer zelfs afslaan met nog maar één benzineinjector aangesloten, maar een paar keer ineens ook weer oppakken of er niets gebeurd is. CIS klep regelt even bij en de motor draait weer keurig op LPG. Voor even.
Wat opvalt is dat als je tijdens de storing terugschakelt op benzine, de motor onmiddelijk oppakt en keurig ronddraait. Op benzine draait de motor dus altijd perfect. Ik zag vanmorgen wel af en toe de toerenteller af en toe 200 tpm verspringen, maar dat doet die al jaren. De storing trad pas 20 km later op.
Het wordt lastiger: ik verdenk niet direct de ontsteking, omdat de motor op benzine wel perfect draait. Of is er een link tussen onsteking en LPi-ECU aansturing?
Ik sta open voor nieuwe suggesties...

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2014 18:58 #1405621 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Vonkverstoker
Vonkversterker?
LPG is ook gevoeliger voor een goede/slechte vonk dan Benzine.
Een "kwispellende" toerenteller is soms een indicatie voor een slechte vonkversterker.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2014 18:17 #1405734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vonkversterker?
Bizar, als de motor op LPG slecht te begint te lopen, is dat nu al meerdere keren pas gebeurd als ik 32 km uit mijn werk heb gereden. Waarom precies na deze afstand?
Toch de vonkversterker? Maar het gekke is dat op benzine niets te merken is en de motor direct goed ooppakt, zonder enioge hapering. Wel weer even een toerenteller die bij koude motor 200 tpm te weinig aangaf. Wat kost zo'n ding ongeveer, te duur om zomaar te proberen?
Of moet ik aan een defecte LPi ECU gaan denken? Een maasadraad rechtstreeks op de LPi-ECU heeft in iedergeval geen effect, ook de connector ziet er schoon uit.
.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2014 02:58 #1405783 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lpi?
heb je een vialle lpi systeem?
die kun je zelf uitlezen,met de juiste stekker en meetkastje.
veel andere systemen trouwens ook.
bij koltec zit het uitleesdraadje gewoon in je auto, hoef je alleen maar aan te sluiten, zonder kastje, en je weet wat er mogelijk mis is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2014 13:22 #1406140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stap verder
Na een ritje naar Vaassen ben ik weer een hele stap verder. De ontstekingsmodule had ik al eerder vervangen, maar dat heeft geen resultaat gehad. Ook het benzine-onderbeekrelais is niet langer verdacht.
Onderweg naar Timen deed de storing zich "gelukkig" weer voor. We kamen er achter dat vlak voor de storing de (5 mnd oude) LPi-pomp stopt met draaien. Soms springt die even later vanzelf weer aan (met even hoog toerental), maar soms ook pas na opnieuw starten om heen en weer schakelen tussen gas en benzine.
Uitwisselen van pomprelais en LPi computer hadden geen resultaat, dus daar zit het probleem in ieder geval niet. Groene lampje op het dashboard blijft branden, zekeringen zijn schoon en ook de bedrading op de tank lijkt in orde, blijft dus eigenlijk alleen de elctronische pompaansturing over. Bij deze tank zit die aan de buitenkant, tegen de appendagekast aangeschroefd. Nu maar eens kijken of ik aan een andere kan komen.
Het was weer een leuke, leerzame en nuttige avond!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC