Overschakelen LPi
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2013 11:23 #1099601
door V700 register
Overschakelen LPi is gemaakt door V700 register
Ik heb een LPi installatie in mijn 98er 940 LPT. Tot nu toe redelijk probleemloos, na 350K is de intank pomp vervangen door revisie exemplaar en 2 jaar geleden nog eens het onderbreekrelais (nieuw type). De laatste tijd gaat het overschakelen van benzine naar gas soms minder soepel. Het duurt dan een seconde of 5 voordat de motor weer oppakt. Het lijkt of er te weinig gas wordt ingespoten, maar zou ook kunnen zijn of de motor zowel benzine en gas krijgt. Het vreemde is dat dit alléén gebeurd nadat een warme motor een tijdje heeft stilgestaan (bijv. 15 – 45 minuten). Als de motor eenmaal goed loopt, kun je overschakelen wat je wilt, maar dat gaat dan zonder problemen. Als de motor koud wordt gestart, gaat overschakelen zonder problemen. Ook slaat de motor goed en snel aan, zowel koud als warm. Bij starten hoor ik ook de LPi pomp gaan draaien. <p class="MsoNormal">Wel lijkt de LPI-pomp wat minder goed te worden, want bij volgas en >4000 tpm lijkt de opbrengst vaak tekort te schieten (motor begint in te houden, alleen op gas). Nieuwe bougies/kabels hebben wel wat effect, maar het is niet over. Tot 4000 tpm geen enkel probleem, dus er is prima mee te rijden. Heeft iemand al een nieuw type onderbreekrelais defect gehad? Ander idee?
[edit moderator: Vreemde tekens verwijderd]
[edit moderator: Vreemde tekens verwijderd]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2013 11:29 #1397689
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry
Sorry voor de rare tekens in het bericht. Tekst geschreven in word en daarna pasta in forum. Krijg het niet gecorrigeerd, maar de inhoud is duidelijk, hoop ik...
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2013 12:49 #1397691
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Onderbreekrelais
Precies hetzelfde heb ik gehad met mijn V90. De oorzaak was toen het onderbreekrelais.
Probeer eens een paar flinke tikken te geven op het onderbreekrelais als de motor slecht loopt. Of even uitwisselen.
Piet
Probeer eens een paar flinke tikken te geven op het onderbreekrelais als de motor slecht loopt. Of even uitwisselen.
Piet
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2013 13:07 #1397692
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Relais
Het nieuwe type relais in het grijze kastje is helaas niet probleem vrij. Het kastje is niet water-en condensdicht. Dat is ook de reden dat er een pijl opstaat hoe je het relais moet monteren.
De laatste versie van het omschakelrelais is een zwarte uitvoering deze is geheel geseald.
De stekkerverbindig is niet gewijzigd dus is het waterdichte relais is 1 op 1 om te zetten.
Als het probleem bij de pomp zit zou ik eerst de 4 zekeringen vernieuwen. Wellicht heb je dat al gedaan.
De laatste versie van het omschakelrelais is een zwarte uitvoering deze is geheel geseald.
De stekkerverbindig is niet gewijzigd dus is het waterdichte relais is 1 op 1 om te zetten.
Als het probleem bij de pomp zit zou ik eerst de 4 zekeringen vernieuwen. Wellicht heb je dat al gedaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2013 10:07 #1397726
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zwarte behuizing
Vanmorgen bij daglicht even gekeken, maar het is een dichtgeseald, zwart kastje.
Ik ga de stekkerverbindingen eerst maar eens nalopen. Zekeringen had ik al eens vervangen door in rubber gevatte zwevende zekeringen, maar nog eens checken kan geen kwaad.
Ik ga de stekkerverbindingen eerst maar eens nalopen. Zekeringen had ik al eens vervangen door in rubber gevatte zwevende zekeringen, maar nog eens checken kan geen kwaad.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2013 11:33 #1397730
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt
Lijkt een elektrisch probleem. Misschien is het relais dat de pomp aanstuurt (los relais in de motorruimte) niet helemaal lekker meer? Kost 2 tientjes om te vervangen, dus niet te duur om te proberen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2013 23:16 #1398083
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook gehad.
Ik heb zelf ook een keer het overschakel of onderbrekingsrelais vervangen omdat deze niet meer goed werkte. Ik neem aan dat je Vialle Installatie hebt?
Mijn auto liep toen op zowel benzine als LPG en was bij mij ook in het begin bij koud helemaal goed en bij warm niet meer. Alleen de seconde of 5 dat hij slecht loopt werd bij mij steeds langer tot er niet goed meer mee te rijden was.
Probeer als de auto op LPG loopt de stekkers van de LPI injectors los te trekken, als hij dan blijft lopen zit daar het probleem.
Met vriendelijke groeten,
Roderick Plevier.
Mijn auto liep toen op zowel benzine als LPG en was bij mij ook in het begin bij koud helemaal goed en bij warm niet meer. Alleen de seconde of 5 dat hij slecht loopt werd bij mij steeds langer tot er niet goed meer mee te rijden was.
Probeer als de auto op LPG loopt de stekkers van de LPI injectors los te trekken, als hij dan blijft lopen zit daar het probleem.
Met vriendelijke groeten,
Roderick Plevier.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2013 13:53 #1398683
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verder zoeken...
De zekeringen zijn schoon, het onderbreekrelais is anderhalf, twee jaar geleden al vervangen (dit zou een vierde worden..), dus ik verwacht niet dat dat het is. Ik kreeg de tip de contacten van het relais op de veerpoot schoon te maken (inductierelais?), maar dat heeft ook niet geholpen.
Ik begin zelf aan de afsluiter op het koppelblok of zelfs de computer te denken.
Koud starten gaat zonder één enkel probleem, motor slaat eigenlijk altijd vrijwel direct aan. Warm starten idem, direct aanslaan. Koud overschakelen naar LPG, geen probleem. Warm overschakelen, zodra LEDje net meer knippert, soms direct alle aandrijving weg (geen gesputter of zo, alles weg). Dan na 3, 4 seconden pakt de motor eigenlijk meteen goed op, alsof er ineens weer brandstof wordt ingespoten. Als je binnen die tijd terugschakelt naar benzine, dan is er direct weer aandrijving en wordt daarna wel altijd zonder probleem naar LPG overgeschakeld.
Als er een injector zou lekken en de leiding leegloopt vanaf het koppelblok, dan zou dat toch ook bij een koude motor het geval moeten zijn? Ook zou de motor dan slechter moeten starten vanwege het restgas in het inlaatspruitstuk?
Onderbreekrelais: dan zou de motor toch eerder rot lopen ipv totaal geen verbranding gedurende 3, 4 seconden.
Het lijkt of de benzineinjectie correct wordt onderbroken, maar de gasinjectie niet altijd op gang komt. Ik ga connectoren schoonmaken en het relais op de veerpot vervangen, maar wacht op de gouden tip...
Ik begin zelf aan de afsluiter op het koppelblok of zelfs de computer te denken.
Koud starten gaat zonder één enkel probleem, motor slaat eigenlijk altijd vrijwel direct aan. Warm starten idem, direct aanslaan. Koud overschakelen naar LPG, geen probleem. Warm overschakelen, zodra LEDje net meer knippert, soms direct alle aandrijving weg (geen gesputter of zo, alles weg). Dan na 3, 4 seconden pakt de motor eigenlijk meteen goed op, alsof er ineens weer brandstof wordt ingespoten. Als je binnen die tijd terugschakelt naar benzine, dan is er direct weer aandrijving en wordt daarna wel altijd zonder probleem naar LPG overgeschakeld.
Als er een injector zou lekken en de leiding leegloopt vanaf het koppelblok, dan zou dat toch ook bij een koude motor het geval moeten zijn? Ook zou de motor dan slechter moeten starten vanwege het restgas in het inlaatspruitstuk?
Onderbreekrelais: dan zou de motor toch eerder rot lopen ipv totaal geen verbranding gedurende 3, 4 seconden.
Het lijkt of de benzineinjectie correct wordt onderbroken, maar de gasinjectie niet altijd op gang komt. Ik ga connectoren schoonmaken en het relais op de veerpot vervangen, maar wacht op de gouden tip...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2013 14:07 #1398685
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik denk dat als de leiding tussen injectoren en koppelblok leegloopt het systeem niet wil overschakelen op LPG omdat de druk in het systeem niet goed is. Bovendien zou je dat inderdaad meer moeten merken bij koude motor. Toen mijn onderbreekrelais (oude type) stuk was viel de motor zonder gesputter uit op moment van overschakelen. Geen schokken oid, gewoon stilletjes uitrollen alsof je zelf het contact uit zou zetten. Ik merkte het aan het gevoel dat de snelheid terugliep en gasgeven niet hielp. Maf gevoel.Kan het niet zijn dat de motor tijdelijk even 2 brandstoffen krijgt maar (anders dan bij mij) de tweede brandstof, benzine, binnen een paar seconden toch correct uit wordt geschakeld waardoor de motor weer gaat lopen? Dat past in het verhaal dat terugschakelen naar benzine probleemloos gaat (want dan haal je LPG als tweede brandstof weg). Bij mij lukte het soms wel, terug op benzine en de motor draaiende houden. Ik zou de massa van het onderbreekrelais controleren, evenals de massa van motorblok en ECU. Tevens de soldeerverbindingen tusen onderbreekrelais-LPG computer en onderbreekrelais-benzinecomputer (in ieder geval tot onder het stekkerblok bij de bobine waar de verbinding zit) nog eens goed nalopen.Als het relais zo vaak vervangen is maar het probleem blijft zou ik er niet vreemd van opkijken dat de fout in de bedrading zit. Misschien een gebroken soldeerverbinding of onbedoeld contact.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2014 13:33 #1399820
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals ik ook schreef in dit
Zoals ik ook schreef in dit draadje (
volvo700vereniging.nl/node/51395
) was het probleem van niet altijd meer overschakelen nu overgegaan in helemaal niet meer rijden op LPG.
Toch maar een afspraak gemaakt met Thieu en afgelopen zaterdag heeft hij een ruiltank gemonteerd. Alles werkt nu weer pico bello! De motor schakelt tot nu toe zonder problemen over naar gas en lijkt ook in deellast beter te lopen. Blijkbaar kon de oude pomp het al veel langer niet meer bijbenen en was de druk ook bij deellast aan de lage kant. Volgas boven 4000 tpm lukte al heel lang niet meer zonder inhouden en ook dat is nu opgelost. Bij deze tank zit de electronica niet meer in de tank maar is aangebouwd aan de zijkant van de appendage-kast.
De oorzaak was dus inderdaad de LPi pomp...
Toch maar een afspraak gemaakt met Thieu en afgelopen zaterdag heeft hij een ruiltank gemonteerd. Alles werkt nu weer pico bello! De motor schakelt tot nu toe zonder problemen over naar gas en lijkt ook in deellast beter te lopen. Blijkbaar kon de oude pomp het al veel langer niet meer bijbenen en was de druk ook bij deellast aan de lage kant. Volgas boven 4000 tpm lukte al heel lang niet meer zonder inhouden en ook dat is nu opgelost. Bij deze tank zit de electronica niet meer in de tank maar is aangebouwd aan de zijkant van de appendage-kast.
De oorzaak was dus inderdaad de LPi pomp...
Moderators: Jerry Stam