Raadsel! Dringend uw mening gevraagd.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2013 21:40 #1098878 door V700 register
Raadsel! Dringend uw mening gevraagd. is gemaakt door V700 register
Dag forumleden,
Bij deze leg ik jullie het volgende dilemma voor:
Op 3 september bracht ik mijn 940 (2.3 LPT met B230FK blok) voor bepaalde onderhoudswerkzaamheden naar de garage.
Mijn klachten betroffen het naar rechts trekken bij het rijden, slappe handrem en een luchtlekkagegeluid bij het gasgeven en optrekken.
het volgende is gebeurd:
  • Handremwerking in orde gemaakt;
  • Stuurkogel links vervangen;
  • Uitlijnen (is niet gelukt, zelfs bij een tweede uitgebreide poging niet (ook bandenwissel links/rechts en voor-achter etc.);
  • Ratelend geluid bij gasgeven verholpen (pakkingset uitlaatspruitstuk vernieuwd waarbij de turbo ook gedemonteerd werd, tapeind, flensmoer, kleinmateriaal etc.
Kwestie:
Toen ik de auto bracht heb ik vooraf even gereden met de monteur. Hij merkte al wat er zo'n beetje aan de hand was.
De wagen loopt verder perfect op zowel G3 als benzine en er zijn geen verdere bijzonderheden te noemen.
Ik kon de Volvo de volgende dag ophalen en merkte bij een rit die dag dat hij bijzonder slecht op gas reed, op benzine overgeschakeld geen problemen. Hortend en stotend rijgedrag op G3 dus. Dit herkende ik niet en ben terug gegaan naar de garage. Men vermoedde dat hij op 3 cilinders reed. Omdat men niet kon verklaren hoe dit zo ineens gekomen is is de auto weer twee dagen naar de garage geweest en naar hun zeggen is werkelijk alles nagekeken om dit euvel te kunnen verklaren (ontsteking, bougiekabels, injectors verwisseld naar andere cilinders, vonk gecontrolleerd etc. Men was niet met het gas bezig geweest maar alleen met bovengenoemde werkzaamheden. Voor het demonteren van de turbo en spruitstuk werden tijdelijk wel één of meerdere bougiekabels ontkoppeld om er beter bij te kunnen.
Vervolgens word ik doorverwezen naar een gasspecialist, ik moest zelf maar kijken wie er een goede analyse kon maken. Ongewild zit ik nu schijnbaar met het probleem!
Vraag aan jullie:
Hoe kan mijn auto zo ineens slecht lopen op gas? Bestaat toeval of niet? Graag jullie mening want het dreigt een schuldvraag te worden wie of wat er nu verantwoordelijk voor is. Wat kan er gebeurd zijn?
 
Vriendelijke Volvogroet uit Epe
Dick Braakman

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2013 21:44 #1393546 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dop
Zitten alle bougie kabels goed aan gedrukt op de bougie,s

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2013 21:54 #1393547 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic LPI
Hoe kan mijn auto zo ineens slecht lopen op gas?
Ik wel er wel even naar kijken, alleen als er Vialle LPI inzit!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2013 22:09 #1393548 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan
Kan  geen bougiekabel zijn, het is op benzine goed. Ik vermoed dat als het LPI is men het onderbreekrelais dat de benzine injectoren uitschakelt bij rijden op LPG de laatste nekslag heeft gegeven en dat het nu stuk is. Relais zit normaal onder de bobine/in de buurt van het uitlaatspruitstuk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2013 12:00 #1393560 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Accu
Voordat je andere dingen gaat ondernemen, eerst even accu los om zowel benzine ecu en lpg ecu te resetten. Dan eerst opnieuw een stuk rijden op benzine, +/- 10 km is ruim voldoende.
Je hebt namelijk een tijd rondgereden met een "valse lucht lek", lpg is erg gevoelig voor verlopen inspuitmaps tgv hiervan.
Dit kost niks en je kunt daarna altijd verder zoeken. Laat ff weten wat voor installatie je hebt.
groet, Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2013 23:56 #1393589 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jazeker, alles dubbel
Jazeker Dalhuizen, alles dubbel gechecked en er zijn ook nog andere kabels geprobeerd, dank voor het meedenken!
Timen, met jou ga ik sowieso een afspraak maken, dank voor de snelle reactie!
Dat van die onderbreeksensor klinkt aannemelijk, ze zijn hier namelijk in de buurt mee aan het werk geweest. Hoe ze deze om zeep hebben geholpen is mij een raadsel...
Vooraleerst zal ik de tip van het loskoppelen van de accu proberen, dank alvast.
 
Nog even over het type gasinstallatie, ik zie er niet duidelijk een merkaanduiding op staan maar wel deze nummers:
67R-0092001
WVM 890615
LPI
Ik heb al gezocht op deze nummers en zie er geen specificaties over. Wel biedt iemand een dergelijke tank aan (zie Google wanneer je dit nummer in typt, ik mag geen namen noemen denk ik), en daar staat bij dat het een VIALLE installatie betreft.
 
ALLEN SUPER BEDANKT VOOR DEZE EERSTE TIPS (ga door graag).
 
Dick Braakman te Epe

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2013 09:54 #1393597 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Vialle
Ok, das duidelijk een Vialle LPI. Bij stotteren etc kunnen er een paar dingen aan de hand zijn die vaker voorkomen. Onderbreekrelais, Loszittende injectoren of een kapotte pomp.
Begin inderdaad eerst maar eens met het onderbreekrelais. Met op LPG draaiende motor kun je de stekkers van de benzineinjectoren even loshalen en met niet aangesloten benzineinjectoren een stukje gaan rijden. Als het dan weg is, dan is het t onderbreekrelais.Zo niet, dan verder zoeken. Controleer dan eerst of alle lpg injectoren nog goed (vast) zitten. Kun je het beste even laten doen door iemand die weet waar je op moet letten.
Groet, Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2013 22:50 #1393672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je hebt gelijk Chris, ik ga
Je hebt gelijk Chris, ik ga dit even laten doen door een expert. (Vaassen). Ik kom niet handig bij de benzine-injectoren anders had ik dit geprobeerd.
Vanmiddag de eerste tip opgevolgd door de accuklemmen los te halen en zodoende een reset te bewerkstelligen. Zelfs de losse kabels nog even tegen elkaar gehouden, ik heb ergens eens gehoord dat alles dan beter ontlaad.
Helaas, geen merkbaar resultaat...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2013 23:56 #1393678 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Losse kabels tegen elkaar?
Dick,

Je hebt gelijk dat ontladen beter gaat met kabels tegen elkaar, echter ik zou het niet doen. In theorie is het spanningsloos maar ik zou het niet doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2013 11:35 #1393693 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mee
Mee eens, klemmen tegen elkaar houden is om sneller te ontladen in mijn ogen een beetje een redneck methode (om het bot uit te drukken). Normaal gesproken kan het geen kwaad maar je vertrouwt er wel blind op dat alles dat kan ontladen beveiligd is tegen kortsluiting/te snel ontladen. Voor de spullen in de auto zal het geen probleem zijn, wat het doet voor navigatie, audio (buffer condensatoren) en carkits etc is echter de vraag. Beter wat langer de klemmen los dan de klemmen tegen elkaar houden. Voor ECU en LPG computer is een minuutje zeker genoeg. De oude, hele kleine, onderbreekrelais gaan ook uit zichzelf kapot. Ik kan me voorstellen dat als het relais al 95% kapot is een tik tegen het relais m over het randje kan helpen. Het relais is bovendien in de kabelboom van de auto gesoldeerd. Misschien is één van de solderingen gebroken oid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD