LPi Vialle installatie schakelt niet goed over

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2013 20:06 #1096146 door V700 register
LPi Vialle installatie schakelt niet goed over is gemaakt door V700 register
Ik rijd nu bijna een maand in de 940 station zonder noemenswaardige problemen, tot gisteravond. Het was hier in Groningen misschien -5 graden en bij het overschakelen van benzine naar LPG viel al het vermogen weg. Daarom vandaag nog een paar keer geprobeerd tussen Groningen-Drachten, maar helaas, op gas rijden is er niet meer bij. De computer wil wel overschakelen (het ledje verandert wel). Ik vermoed dus dat hij geen brandstof krijgt.
Kan dit iets te maken hebben met 1 injector die een beetje losser zit? Dan had hij toch nog op 3 cylinders moeten lopen?
Kan het aan de brandstofpomp liggen? Ik verbeeld me namelijk dat er nog wel af en toe een minimale ontbranding is, wellicht komt er nog wel LPG op de plek van bestemming door de druk in de tank? Hoe test ik de pomp in de tank?
Ik lees veel over de zekeringen, waar zitten die?
Bedankt voor jullie hulp!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2013 20:47 #1378308 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekeringen
Zekeringen (4x 15A) zitten meestal op een aftermarket houdertje vlakbij de accu. Pomp kun je beperkt testen, je kunt wel via de computer de drukken uitlezen bij een LPG specialist. Je kunt wel zelf testen of hij overschakelt naar het hogere toerental, hoe precies weet ik niet meer. Injectoren mogen een beetje beweeglijk in de houdertjes zitten, de houdertjes zelf (die ronde aluminiumkleurige dingetjes) moeten muurvast in het spruitstuk zitten. Zitten ze los dan krijg je valse lucht, motor gaat rommelig lopen maar nog wel op 4 cilinders. Bij problemen met overschakelen wil het onderbreekrelais nog wel eens stuk zijn. Systeem gaat LPG injecteren maar onderbreekt de benzine injectie niet waardoor je 2 brandstoffen krijgt. Is teveel en motor slaat af.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2013 22:25 #1378326 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zekeringen
Bedankt Henk!
OK, dan zal ik morgen eens op zoek naar de zekeringen en het onderbreek relais.
Het injectorhoudertje op de 2e cylinder inlaat zit trouwens ook een beetje los. Kan ik dat zelf nog weer vastlijmen of moet ik daarvoor de complete inlaat er uit halen? Ik ga er trouwens niet van uit dat dit de oorzaak is (was al langer zo).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2013 22:50 #1378335 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste
Beste is inlaatspruitstuk eraf halen en opnieuw vast laten zetten. Het is een klinkverbinding dacht ik. Daar later aan gaan lijmen is geen lange termijn oplossing. Als hij niet heel los zit zou ik niet denken dat het probleem daar door komt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2013 13:25 #1378383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG pomp
Zeker weten dat er nog gas in de tank zit?
Hoor je de pomp wel even draaien als je het contact aan zet? Behalve de 4 zekeringen checken en eventueel schoonmaken (beter nog, vervangen door een professionelere oplossing die beter bestand is tegen weer en wind) zou je ook het relais van de pomp eens kunnen bekijken. Het is een standaard relais wat vaak tegen de linker veerpoot is bevestigd. Meestal wel simpel te herkennen omdat het achteraf is ingebouwd en er dus anders uitziet dan de rest van de electrische installatie. Dit relais schakelt de stroom naar de pomp in en uit en wordt aangestuurd vanuit de LPG computer.
Door alleen een loszittende injector kan niet al het motorvermogen wegvallen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2013 13:38 #1378384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lpg
Een rit naar Timen Smit in Vaassen is zeker de moeite waard! Hij is de dokter als het op lpi spruitstukken aankomt.
Lees anders mijn verhaal even: <a href=" volvo700vereniging.nl/node/44029 "> volvo700vereniging.nl/node/44029
Hierin staat ongeveer het vervangen van de hele gasinstallatie beschreven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2013 16:38 #1378399 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost!
Opgelost, inderdaad het probleem bleek in minimaal 1 van de 4 zekeringen te zitten. Ik wou de 4e ook controleren, maar die liet ik meteen vallen, dus geen idee of die ook kapot was. Nadat ik de zekering vervangen had liep hij weer als een zonnetje op gas.
Puur uit intresse waarom zijn er 4 van die zekeringen? Ik neem aan dat er geen 60 ampere continue afgenomen wordt, is het er 1 per cylinder voor de injectoren?
Wat betreft het inlaat deel, ik woon relatief dichtbij de combi garage, die zei  ook al, dat wanneer het lopen op gas een probleem wordt, dan kan ik een ruil inlaat spruitstuk ophalen. Kan ik de boel dus zelf al vervangen. Dat lijkt me wel een mooi klusje voor als het beter weer is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2013 16:58 #1378404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
Het is niet 1 per cilinder, hoewel dit toevallig zo zou kunnen lijken. 2 voor een paar injectoren, eentje voor de pomp in de tank en eentje voor de computer (LPE), dat aluminiumkleurige ding boven je accu. Zekeringen zullen allemaal heel zijn geweest omdat je anders niet kunt rijden (in het beste geval op 2 cilinders, zonder computer en pomp sowieso niet). Corrosie zorgt meestal voor problemen die weg gaan als je nieuwe zekeringen plaatst. Misschien had de zekeringen er een paar keer in- en uithalen ook wel geholpen. Maar voor de prijs van een paar zekeringen zou ik de gok niet nemen.
Ruilspruitstuk monteren heb ik ook gedaan. Kijk <a href="/node/16803" target="_blank">hier</a> even, en <a href="/node/17794" target="_blank">hier</a> voor het opnieuw afstellen van je gasrol/gasklep. LPI injectoren kun je op 2 manieren vastzetten. Eerste is loshalen en "op de werkbank" in het spruitstuk zetten en dan de boel weer terugbouwen. Nadeel hiervan is dat je de LPG ringleiding over de injectoren los moet halen. Daar zit vloeibaar LPG in, wat gevaarlijk is als dat verdampt (brand/explosiegevaar, bevriezingsgevaar). Tweede manier is de ringleiding en injectoren in de motorruimte laten zitten en de injectoren in de motorruimte weer in de zittingen proberen te prutsen. Heeft ook nadelen, namelijk dat je veel kracht moet zetten in ongelukkige houdingen om de injectoren goed in het spruitstuk te krijgen en je ten tweede moeilijk kunt zien of dat goed gelukt is. Het kan lijken of de injectoren goed zitten (ze voelen "vast"), terwijl ze niet goed geborgd zijn. Als dat het geval is, zullen ze losraken en de LPG vrolijk in je motorruimte (met hete delen) injecteren. Met de injectoren en spruitstuk op de werkbank kun je dit wel goed nakijken.Ik ben voorstander van de eerste manier, alleen zorgen dat je een veilige manier weet om die ringleiding los te maken. Daar kan ik je helaas niet aan helpen, ik heb destijds maar wat gedaan wat gelukkig goed afliep.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2013 22:45 #1378463 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er was toch 1 zekering
Er was toch 1 zekering defect, dat is denk ik ook de reden dat hij geen meter meer reed op LPG. Op benzine rijd hij nog wel normaal. Wel een goeie tip om binnenkort even een wat degelijker zekeringhuisje in te bouwen, die zal ik zeker onthouden!
Heb het topic over je ruil spruitstuk ook gelezen, dat ziet er nog best wel uitgebreid uit. Weet nog niet of ik me daaraan durf te wagen, maar goed wie weet, met beter weer in de schuur... Ik heb in ieder geval de 240 dan nog om mee door te rijden. Gezien de hoeveelheid werk, misschien toch nog even wachten tot ik echt problemen krijg met het rijden op gas. Dat is nu nog niet het geval (ondanks 1 los zittende injector).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2013 16:58 #1378521 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pakking
Voor je zoiets gaat doen vergeet dan niet om eerst een pakking te bestellen, en eventueel ook een pakking van je gasklephuis als je die ook los gaat halen. Anders sta je straks...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD