G3 op kenteken 940 bij zelfinbouw lpg dampgasinjectie?

• G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-11-2012 14:13 #1095359 door G. Los
ik speel met de gedachten om een 940 estate van 1997 of 1998 te kopen.  Daarna wil ik in polen(dypra) een komplete lpg-set dampgasinjectie kopen en zelf inbouwen.

Maar hoe krijg ik nu G3 op het kenteken? Gaat dit alleen via de nedelandse lpg-inbouwstations? Of is G3 gerelateerd aan het merk installatie?

Weet iemand hoe dit precies in elkaar steekt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-11-2012 14:34 #1373140 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Indien G3 dampgasinstallatie bedoeld voor jouw type auto
Zie ook het topic LPG G3
Meer info in dit document van de RDW als ik de tabel op pagina 30 goed bergijp, moet een 1997-er of 1998-er voorzien worden van een typegoedgekeurde LPG installatie. Een typegoedgekeurde LPG-installatie is volgens dat document een installatie:
Waarvan de familiegoedkeuring1 is opgenomen in de lijst van Typegoedgekeurde LPG-installaties, Tabblad 3 G2-gassystemen van het boekwerk ‘REGELGEVING VOOR LPG-INBOUW’, of Waarvoor recentelijk door de RDW een familiegoedkeuring is afgegeven en welke goedkeuring nog niet is opgenomen in bovengenoemde afdeling. In dit geval moet een kopie van de typegoedkeuringsbrief worden opgevraagd bij de houder van deze typegoedkeuring. Deze kopie moet bij het voertuig aanwezig zijn en bij een steekproefherkeuring kunnen worden overgelegd, of Waarvoor door de RDW een goedkeuring als G3 gassysteem is afgegeven. Een als zodanig goedgekeurde LPG-installatie wordt alleen aangemerkt als G3 gassysteem als deze is gemonteerd in een personenauto of lichte bedrijfsauto die voldoet aan EG Richtlijn 94/12 (of schoner) en het specifieke voertuigtype is bijgeschreven bij de typegoedkeuring van de LPG-installatie. Een typegoedkeuring voor een G3 gassysteem wordt afgegeven voor een bepaald merk en type LPG-installatie en geldt voor één voertuigmerk. [/list] Bij een G3-gassysteem moet door de leverancier documentatie worden meegeleverd waaruit blijkt voor welk voertuigmerk, type en uitvoering de installatie is bedoeld en wat de kenmerkende onderdelen hiervoor zijn. Deze documentatie moet bij een steekproefherkeuring kunnen worden overgelegd.
Met andere woorden de Polen moeten dat kunnen kunnen documenteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2012 15:08 #1373143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij
Volgens mij is voorgaande verouderde informatie, van voor 2002. Voor die tijd konden alleen combinaties van motor en LPG installatie die typegoedkeuring krijgen, wat vaak door de importeur van een automerk werd aangevraagd. Voor elke motor/installatie combinatie moest die tyepgoedkeur apart worden geregeld. Nu is dat niet meer zo. Voor een zelf in te bouwen installatie zou ik goed overleggen met een LPG inbouwer. Die zal de installatie na inbouw moeten keuren en zijn handtekening/stempel/formulier heb je ook nodig om bij het RDW G3 op kenteken aan te vragen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2012 19:56 #1373149 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als de lpg inbouwer de zelf
Als de lpg inbouwer de zelf in gebouwde wilt keuren is helamaal super! Ik kon namelijk geen vinden die dit wou.
Ik ben naar het RDW geweest, ik neem aan dat je alleen voor een G3 installatie de papieren van de fabrikant bij je moet hebben. Voor de rest is het de zelfde keuring.

Groeten Marcel

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-11-2012 21:58 #1373165 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Regeling
@Henk, mooi om te horen dat de regeling anders is geworden, dat wist ik niet.
In deze uitspraak van de Raad van State van 2011 staat namelijk nog wel:
Bij G3-gassystemen moet deze controle plaatsvinden aan de hand van de bijgeleverde documentatie en wordt met behulp van deze documentatie vastgesteld of de LPG-installatie voor het specifieke merk en type voertuig als G3-gassysteem is toegelaten.
En dit geval is helemaal extreem:
Aan het besluit van 21 januari 2011 heeft de RDW ten grondslag gelegd dat het motorvoertuig van het merk Daimler is en de ingebouwde G3-gasinstallatie slechts ten aanzien van motorvoertuigen van het merk Jaguar is goedgekeurd voor toelating tot de weg.
Dat motorvoertuigen van de merken Daimler en Jaguar, als gesteld, technisch identiek zijn, doet daar niet aan af, daar voor de toelaatbaarheid van het inbouwen van een G3-gasinstallatie van belang is of de installatie is toegelaten voor motorvoertuigen van het merk van het desbetreffende motorvoertuig.
Maar goed, als het in overleg met de RDW allemaal kan, dan is dat natuurlijk super. Dan hoef je ook niet naar de hoge raad om alsnog naast het net te vissen.

• G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-11-2012 14:23 #1373285 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic lpg g3

henk 940LPT schreef : Voor een zelf in te bouwen installatie zou ik goed overleggen met een LPG inbouwer. Die zal de installatie na inbouw moeten keuren en zijn handtekening/stempel/formulier heb je ook nodig om bij het RDW G3 op kenteken aan te vragen.

Ik kan hier in assen bij Olijve vragen of ze mee willen werken door middel van een stempel of formulier, en dat zij dus de installatie keuren. Ik verwacht er  niet veel van aangezien ik de installatie in polen koop en niet bij Olijve.

Misschien zelf maar laten keuren bij de rdw en vooraf overleggen met een keurmeester.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC