LPG G3 OMVL millennium Opgelost!! ! EN BETER!! !

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2012 11:58 #1094743 door V700 register
LPG G3 OMVL millennium Opgelost!! ! EN BETER!! ! is gemaakt door V700 register
Waarde forummers,
Inmiddels heb ik uitleeskabeltje binnen voor de OMVL Millennium LPG-installatie. Software ook en gisteravond eens naar de instellingen gekeken. Ignition type stond op Dual Core. Dat heb ik gelijk maar veranderd in 4-cylinder. Rijd al wat beter en volgens mij is het ploffen in de uitlaat ook weg (of dan toch in ieder geval minder).
VRAAG: Heeft iemand de rest van de instellingen paraat? Lijkt me "a hell of a job" om alles zelf uit te pluizen om de B230FB goed (zoals het hoort) op LPG te laten lopen.
De handleiding (weliswaar van de Leonardo Cod. 175) heb ik inmiddels in mijn bezit, maar dan nog is het vrij moeilijk om een juiste keuze te maken in de instellingen.
 
Het voorgaande verhaal:
De 940 heeft een rare en zeer irritante storing op LPG. Op benzine staat de lambda-waarde steeds op 1, maar op LPG varieert de waarde tussen 0,74:

en 1,14.

 
Dit steeds nadat er is overgeschakeld naar benzine, dus de ene keer naar LPG Lambda te hoog en de andere keer (ook of) te laag, maar ook wel eens goed! Ook blijft, meestal met warme motor, het gas wel eens hangen op rond de 2000tpm. Het verbruik met meestal Zeeuwse snelwegkilometers is nu rond de 1:5,8, maar dat is met een veel te rijk (of te arm) mengsel niet verwonderlijk.
De blankgeschuurde draden van de LPG-installatie heb ik in juli weer van isolatie voorzien (en dat gaf wel een heel merkbaar verschil in rijden op zowel rijden op LPG als benzine).
Lambdasonde is nu anderhalve maand oud. Luchtregelklep (CIS-klep) is goed, luchthoeveelheidsmeter is goed, drukregelaar is nieuw en goed, bougiekabels zijn nieuw en goed, verdelerkap en rotor nieuw, bougies nieuw, BDP-sensor is nieuw, eigenlijk alles wat met benzine te maken heeft is goed, want steeds op benzine een Lambda 1.
De LPG-inbouwer heeft al menig uurtje in rekening kunnen brengen, maar de oplossing is niet (echt) gevonden.
Nog een raar ding is dat de zogenaamde brandstofmeter omgekeerd werkt. Hoe leger de tank wordt, hoe meer ledjes er gaan branden. Geen idee of dit iets te maken heeft met het Lambdaprobleem.

 
Natuurlijk doet de uitlaat heerlijk ploffen bij gas los....... (veel te rijk mengsel).
Het stappenmotortje heb ik ook vernieuwd, maar dat leverde niets op, helaas.
Morgen krijgt de 940 een nieuwe (volle) katalysator en de rest van de uitlaat, goed voor de APK, maar dat zal het Lambdaprobleem niet oplossen.
 
Heeft iemand nog wat ideeën? Weet iemand de oplossing?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2012 12:53 #1369307 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verkeerdom
Ik weet (gelukkig  ) zo goed als niets van LPG maar over een LPG brandstof meter die verkeerd-om weergeeft was laatst ook een draadje, <a href="/node/46213" target="_blank">hier</a>.
Succes met de zoektocht verder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2012 12:56 #1369308 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Vervelend
Vervelend, zo'n storing! Weet er (helaas) alles van. Heb zelf 120.000 km gereden met dezelfde installatie op een 945 lpt (B230FK).
In het begin had ik ook continu gedonder met de afstelling, onzuinig, hikken etc etc. De lpg inbouwer waar je heen gaat, werkt die ook de softwareinstellingen bij die in het computertje (regelkastje) zitten? Als je zeker weet dat alle andere componenten van de installatie goed zijn, dan zit daar namelijk het antwoord.
Het regelkastje van deze installatie wordt gevoed door 1) gaskleppositiesensor 2) signaal lambdasonde en 3) het toerental. Dit wordt vertaald naar wat het stappenmotortje moet doen in welke situatie.
Dat moet echter wel verteld worden (geprogrammeerd) en daar gaan de meeste LPG inbouwers de mist in. Die gaan ervan uit dat het een "domme" ouderwetse installatie is en pielen alleen wat met de afstelling van de verdamper.
Na 6 maanden sukkelen ben ik bij Luccio in Amsterdam terecht gekomen en in 15 minuten waren alle problemen verdwenen. Zij hebben voor mij het computertje opnieuw ingeregeld mbv een testrit met aangesloten laptop. Daarna verbruik gemiddeld 1 op 8.5 tot 9.5
Wat je daarnaast nog kunt doen is alle bedrading langslopen, of alle aansluitingen nog goed zijn. Je meter die verkeerd werkt is denk ik een kwestie van twee draadjes die omgewisseld zijn, wellicht per ongeluk bij het repareren van de kabelboom onder de auto.
Succes!
Chris
Edit: Wat ik me nog bedacht, in het computertje kan ook ingesteld worden hoe de ledjes zich moeten gedragen. Een verkeerde instelling kan ook veroorzaken dat de ledjes verkeerd om gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2012 13:48 #1369310 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank!
Bedankt Chris,
Kijk daar heb ik nou wat aan. Ik pieker me namelijk suf over wat er nog niet goed in het systeem zou kunnen zijn. Net nog de massa iets verbeterd met een nieuw AMP-oogje; de oude zag er wat triest uit.
Wellicht kan Baseman me aan een uitleeskabeltje helpen? Dan kan ik het uitlezen en programmeren voortaan zelf.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2012 14:36 #1369666 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic gjverhage schreef: Waarde

gjverhage schreef : Waarde forummers,
Inmiddels heb ik uitleeskabeltje binnen voor de OMVL Millennium LPG-installatie. Software ook en gisteravond eens naar de instellingen gekeken. Ignition type stond op Dual Core. Dat heb ik gelijk maar veranderd in 4-cylinder. Rijd al wat beter en volgens mij is het ploffen ind e uitlaat ook weg (of dan toch in ieder geval minder).
VRAAG: Heeft iemand de rest van de instellingen paraat? Lijkt me "a hell of a job" om alles zelf uit te pluizen om de B230FB goed (zoals het hoort) op LPG te laten lopen. 

Een lpg installatie afstellen vergt flink wat ervaring en vaardigheid, het is niet iets dat je zomaar "kunt". Heb het de afgelopen weken zelf ervaren na het zelf inbouwen van een dampgasinjectie. "De" standaardinstellingen bestaan ook niet, elk blok van dezelfde range reageert anders.
Let even op met het veranderen van instellingen, te arm of te rijk kan een mengsel opleveren dat te heet is en gevolgschade betekent voor je motorblok. De truc is dat je rond lambda 1 uitkomt en als je vermogen vraagt ongeveer lambda 0.80 tot 0.85
Ben natuurlijk geen lpg geleerde maar mocht je er niet uitkomen stuur dan ff een pb, wie weet komen we eruit. Reactie kan even wat langer duren.
groeten,
Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2012 02:10 #1370811 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En weer perfect
JA!! ! En dat ondanks de "specialisten". Eerst de inbouwer van 2006 de kans gegeven (en de noodzakelijke 150+euro's gegeven) Vervolgens op aanraden van Vogels Autogas naar de "specialist" in Roosendaal, welke zei dat het al perfect afgesteld stond. Mijn opmerkingen over het instellen van de computer, omdat er korstsluiting was geweest en dat daardoor de instellingen weer op af-fabriek staan en dat ik slechts wat aan het prutsen was geweest vond hij dat het echt goed stond (en beter liep dan op benzine).
Op weg naar huis toch een storing, welke door het ledje werd aangegeven. Toen de instellingen voor de stappenmotor wat aangepast en het loopt nu werkelijk als een naaimachientje en weer 1:7,7 (wat best wel normaal is voor een B230FB met G3).
Van de "specialisten" moet je het maar hebben, hè?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2012 02:20 #1370814 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Mooi!
Dat het gelukt is! en jammer dat de "specialisten" je ermee hebben laten zitten... Wat je nog zou kunnen doen om zeker te zijn is een proefritje met aangesloten laptop. In de software kun je namelijk zien wat het lambdasignaal is, waarmee je kunt controleren of je onder verschillende belastingen wel een goed mengsel hebt.
Groeten, Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2012 02:25 #1370815 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG-meter
O ja,
De LPG-meter (brandstofmeter) is ook aan te passen in de LPG-computer. Deze werkt nu ook weer naar behoren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2012 02:32 #1370816 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hee Chris, leuk!! !
Hallo Chris,
Natuurlijk heb ik dat ritje met de laptop al voor de specialist in Roosendaal gemaakt en gekeken wat de "actuator" wil doen. Deze wordt gestuurd door de lambda-sonde en zo wordt ook aangegeven wat de stappenmotor zou moeten doen. Voorts krijg je dan ook de melding too lean of to rich (afhankelijk of je deze instelling hebt ingesteld....)
 
Rest bij mij nog de vraag waarom je het bereik van de stappenmotor wil beperken met de computer. Immers wordt de stand van de stappenmotor gestuurd door de lambdasonde. Of zijn die instellingen slechts voor het voorkomen van schade als de lambdasonde zijn werk niet meer doet? Hoe meer variatie er toegestaan wordt voor de stappenmotor buiten stationair, hoe beter de motor op "het gas" reageert.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2012 02:21 #1373176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foutmeldingen
Vorige week, ondanks de vele en naar mijn idee subtiele afstelling, toch weer een foutmelding too lean en ook too rich.
Ik was het beu en vorige week de verdamper maar eens opnieuw afgesteld. Knop A geheel rechtsom gedraaid, knop B op de verdamperzo gedraaid dat de motor normaal loopt, daarna de knop A weer zo gedraaid dat op 3000 t/m de lambdasonde flink zijn werk doet. Helaas slaat dan de motor af bij koppling intrappen bij terugschakelen. Knop B dan maar wat meer uitgedraaid.
Gaat nu goed en vandaag getankt: 1: 8,2 !! ! Dat heb ik met deze auto nog nooit meegemaakt! ook nog geen melding gehad over de lambdasonde (O2 sensor)!! !
(ik begin me een beetje competenter te voelen dan de "LPG-specialist(en)".....)
G3-installaties kunnen dus rond de 1:8 rijden!! !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD