FB kop 1531 geschikt voor gas?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2012 19:42 #1094516 door V700 register
FB kop 1531 geschikt voor gas? is gemaakt door V700 register
Net telefoontje van Timen gehad, blijkt dat deze kop er op zit ipv 1530 kop. Ener zit een VX3 nokkenas op. Is dit geschikt voor gas ombouw?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2012 00:55 #1368235 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Eigenlijk.
De vraag is dus of deze 1000531 kop van een B230FB met VX3 nokkenas geschikt is voor LPG omdat de auto standaard uitgerust geweest moet zijn met een 100530 kop T-nokkenas  met natrium gevulde uitlaatkleppen.
De vraag waar het eigenlijk om gaat: zijn er voordelen m.b.t natrium gevulde uitlaatkleppen t.o.v. van de gewone uitlaatkleppen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2012 01:07 #1368240 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tuurlijk

wp001 schreef : De vraag is dus of deze 1000531 kop van een B230FB met VX3 nokkenas geschikt is voor LPG omdat de auto standaard uitgerust geweest moet zijn met een 100530 kop T-nokkenas  met natrium gevulde uitlaatkleppen.
De vraag waar het eigenlijk om gaat: zijn er voordelen m.b.t natrium gevulde uitlaatkleppen t.o.v. van de gewone uitlaatkleppen?

Het antwoord is dus ja Timen, weet je nog dat de kop die er bij mij af kwam geen natrium kleppen had? En deze liep probleemloos met Vialle G2, werd waarschijnlijk alleen iets heter natuurlijk op mijn turbo.531 moet echt wel goed gaan want veel beter ontwerp qua flow en plaatsing van de bougies. Tevens koelt gas prima natuurlijk.
Maarruh... je wil toch niet zeggen dat je dat zelf al niet wist?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2012 11:10 #1368265 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Alleen

Het antwoord is dus ja Timen, weet je nog dat de kop die er bij mij af kwam geen natrium kleppen had? En deze liep probleemloos met Vialle G2, werd waarschijnlijk alleen iets heter natuurlijk op mijn turbo.531 moet echt wel goed gaan want veel beter ontwerp qua flow en plaatsing van de bougies. Tevens koelt gas prima natuurlijk.
Maarruh... je wil toch niet zeggen dat je dat zelf al niet wist?

Natuurlijk weet ik er ook wel iets van maar het slijtgedrag op LPG van de gewone klep in de 531 kop. Wij hebben nog steeds een 940 met  ± 530.000 op de teller!
Maar op een auto met een turbo is mij het gedrag  onbekend.
*Chilm Hoeveel km heb je nu met deze kop gereden?
Zouden de natrium kleppen dan weinig of geen nut hebben?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2012 20:37 #1368303 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verschil
Uiteraard zit er verschil in de temperatuurbestendigheid van de kleppen (wel of niet natrium gevuld).Of je daar in de praktijk met een standaard motor echt heeel veel verschil van gaat merken... nope.Voor je eigen gemoedsrust zou je natrium gevulde kleppen kunnen gebruiken, ze zijn  goedkoop, en zeker een setje gebruikte klepjes kan nooit veel kosten.Wat je wel zou kunnen doen is geharde zittingen plaatsen, daar heb je nog wel wat extra voordeel van.Maar volvo kopjes zijn ansich al prima geschikt om op LPG te lopen.Hoop dat dit wat duidelijkheid geeft.
P.S. wel zou ik terug gaan naar een T-nokkenas, uit mijn ervaring blijkt dat de meeste mensen het 'extra' koppel onderin prefereren boven het extraatje wat hoger in de toeren.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC