Backfire uitlaat 740 B230K

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2012 20:58 #1093142 door V700 register
Backfire uitlaat 740 B230K is gemaakt door V700 register
Al enige tijd heb ik last van de bekende PLOP die zo te horen van achteren komt. Ik heb alle draadjes op het forum nog maar eens nagelezen, maar zie veel groene en gele verhalen ertussen. Ik zoek een stappenplan om de backfire weg te werken. En ook eens wat waarheden over alle groene en gele verhalen.
Mijn vragen:
  1. Zit de backfire altijd aan de uitlaatkant? Bij mij lijkt het dat er ergens achter wat knalt, of zit het in het blok (en hoor je dat niet).
  2. Kan ik (voorzicht) verder met die PLOP in de uitlaat?
  3. Lopen mijn kleppen schade op met de backfire?
  4. Is er een stappenplannetje om de Backfire weg te werken?
  5. Maakt het uit welke bougies je gebruikt als je elke week 1000km op LPG maakt?
  6. Mag ik het mengsel 'armer' maken door de LPG-toevoer op de Carb een slagje dichter te draaien (uit zuunigheid ;-)
  7. Wie-o-wie wil mijn 740 eens afstellen en er wat advies bij doen zodat ik nog eens wat extra klokjes rond kan (graag iemand die er al tig heeft gedaan.... :-)
Vandaag van de garage terug gekregen maar de PLOP zit er nog in. Ze zouden het opgelost hebebn door de kleppen nagesteld te hebben. Ik geloof hem, maar het is niet de oplossing. Maar kennelijk hebben ze nog niet eerder gestoeid met een Redblock met backfire probleempjes.
Het is alleen op LPG en is zo'n 5.000km geleden ontstaan. Zonder aanwijsbare oorzaak. Het verergerd ook niet. Het gebeurt als je lekker van Den Bosch naar Zeewolde hebt gereden met zo'n 110km/uur en de snelweg afdraait. Dan is er na 10 seconden de bekende PLOP. Ik zit dan op zo'n 80km/uur. Dus alleen bij het gas terugnemen.
Ik kan het voorkomen door het gas er heel lichtjes op te houden als ik de snelweg afdraai. Het lijkt wel alsof je dan je uitlaatkanaal 'leeg' rijdt en dat er dan geen kans meer is op spontane ontbranding in het uitlaatkanaal. Aan het eind moet ik dan wel flink in de ankers, maar de PLOP blijft dan achterwege. Wel hoor ik onder de wagen in het uitlaatdeel zoiets als kepeng-kepeng-kepeng. Met he gevoel dat ie bijna aan de PLOP toekomt, maar niet helemaal.
Blok is een B230K met de allombekende Pierburg en de kerstboom aan vacuumpotjes. OVML verdamper (vanuit Wezep)
Stappenplan om Backfire uit te roeien:
  1. Klepspelling nastellen (Net laten doen)
  2. Bougies vervangen (zo'n 40.000km geleden gedaan)
  3. Bougiekabels vervangen (zo'n 40.000km geleden gedaan)
  4. Verdelerkap (zo'n 40.000km geleden gedaan)
  5. Distributie (zo'n 40.000km geleden gedaan)
  6. .....
Wie heeft nog meer zaken die gecheckt/vervangen moeten worden.
Groet!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2012 21:24 #1360179 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe
Hoe hebben ze de klepspeling gesteld ? Moet met vulplaatjes, kan me voorstellen dat niet iedere niet-Volvo garage die heeft ?Bij de bougiekabels heb je ook de kabel naar de bobine vervangen, en bij de verdeler ook de rotor lijkt me ? Bougies die 40dkm oud zijn kun je nog eens vervangen lijkt me.
Normaal gesproken zou je geen backfires mogen hebben (kunnen overigens ook het inlaattraject in) als de klepspeling en onsteking goed zijn. Onsteking is niet alleen de onderdelen (bobine, verdelerkap en rotor, hoogspanningskabels) maar ook de timing van de ontsteking. Wordt geregeld door de EZK unit obv het signaal van de hall gever (ingebouwd in de verdelerkap). Is een soort vacuumregeling, die ook minder kan gaan werken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2012 23:49 #1360193 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EZ-118K gaan we eens opzoeken
Heb een mooi draadje over de EZK gevonden op www.volvo700vereniging.nl/node/36657.Het blok loopt nu niet mooi rustig en misschien heb ik met de EZK wel meer probleempjes te pakken :-)Waar ziet ie in een 740 uit 1986 (B230K met Pierburg)?
Dus dat is nog een checkpunt op de lijst van Backfire-puntjes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2012 09:20 #1360205 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ezk118
Henk jan de EZK118
Die zit op een lastige plek:
1:Schopplaat bestuurderskant weghalen
2:Dan zie je een zwarte kastje zitten net achter de stuurkolom , zo'n beetje boven de pedalen
3:Boutje zit net achter stuurkolom , deze loshalen en dan de EZK er uit schuiven compleet met metalen frame.
4:Rest kan je in  desbetreffende draadje lezen
Fred 740

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2012 09:43 #1360208 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geplof in de uitlaat bij gas los gebeurt
vooral als (valse) lucht in de uitlaat erbij kan komen.

Een kapotte uitlaatpakking, aansluiting los, of het gewone roestgaatje ergens in het uitlaatsysteem laat zich op deze manier kennen.
Hoe meer vooraan, hoe meer kans op gesputter.

Succes, Rolf

P.S, Het armer zetten van de LPG-toevoer verhoogt dat geplof. Ook moet je je pedaal veelal dieper intrappen voor wat meer vermogen. Je verbranding bij te arme gastoevoer wordt heter. Je kleppen verbranden eerder. Het verbruik stijgt.

Maar je kan het altijd even proberen zonder de boel direct te slopen. Wel onthouden hoe de klep staat..

Rolf

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC