verdamper ligt eruit na plaatsing MBC
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2012 18:11 #1092832
door V700 register
verdamper ligt eruit na plaatsing MBC is gemaakt door V700 register
beste volvoliefhebbers
Ik ben nieuw op deze site. Na een jaartje af en toe te hebben rondgestruind op deze site ben ik afgelopen maand lid geworden. Leek me tijd. Ik vervoer me zelf in een 940 lpt uit 1997 met lpg
Vorige week is er een MBC in mijn volvo gezet. De druk veilig gehouden op 0,6 bar.De turbo had 0,25 bar zonder mbc.Na een kwartiertje rijden stopt de lpg installatie en kan ik alleen nog op benzine rijden (wat ie dan ook uitstekend doet, wat een verschil....). Diagnose; de verdamper ligt eruit. Het betreft een omvl verdamper r90/e. Ik heb een revisiesetje gekocht bij Vogels in Son. Verdamper gedemonteerd doch de membramen waren echter niet beschadigd. Het (fragiele)afsluitmechanisme leek echter niet goed te werken en lijkt de oorzaak voor de misere. Binnenkort een nieuwe verdamper.
Mijn vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met een dampinstallatie (omvl) en het plaatsen van een mbc. Ik lees hier en daar dat de combinatie niet aan te raden is. Zelf ben ik van plan wanneer er een nieuwe verdamper erin zit (met meer capaciteit) heel voorzichtig de druk op te voeren tot 0,4 bar. De 26 ste is er een sleuteldag bij nordicar en dat lijkt me een goede gelegenheid om met een turbometer dit te proberen ( verdamper zit er dan in). Is dit een goed plan of dien ik m'n verlies te nemen. Een nieuwe gasinstallatie zit er niet in temeer deze tot op heden goed heeft gewerkt
dank voor jullie reacties
Peter Gillis
Ik ben nieuw op deze site. Na een jaartje af en toe te hebben rondgestruind op deze site ben ik afgelopen maand lid geworden. Leek me tijd. Ik vervoer me zelf in een 940 lpt uit 1997 met lpg
Vorige week is er een MBC in mijn volvo gezet. De druk veilig gehouden op 0,6 bar.De turbo had 0,25 bar zonder mbc.Na een kwartiertje rijden stopt de lpg installatie en kan ik alleen nog op benzine rijden (wat ie dan ook uitstekend doet, wat een verschil....). Diagnose; de verdamper ligt eruit. Het betreft een omvl verdamper r90/e. Ik heb een revisiesetje gekocht bij Vogels in Son. Verdamper gedemonteerd doch de membramen waren echter niet beschadigd. Het (fragiele)afsluitmechanisme leek echter niet goed te werken en lijkt de oorzaak voor de misere. Binnenkort een nieuwe verdamper.
Mijn vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met een dampinstallatie (omvl) en het plaatsen van een mbc. Ik lees hier en daar dat de combinatie niet aan te raden is. Zelf ben ik van plan wanneer er een nieuwe verdamper erin zit (met meer capaciteit) heel voorzichtig de druk op te voeren tot 0,4 bar. De 26 ste is er een sleuteldag bij nordicar en dat lijkt me een goede gelegenheid om met een turbometer dit te proberen ( verdamper zit er dan in). Is dit een goed plan of dien ik m'n verlies te nemen. Een nieuwe gasinstallatie zit er niet in temeer deze tot op heden goed heeft gewerkt
dank voor jullie reacties
Peter Gillis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2012 18:45 #1358317
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 0,35
Ik weet niet of er problemen met een verdamper kunnen ontstaan, maar de basisdruk van de LPT is 0,35, niet 0,25. Dan is de vraag natuurlijk of de turbo, en/of de wastegate nog wel in orde zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2012 19:43 #1358324
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic even regelen
Peter,
Ik denk dat het even goed in regelen van de MBC een eerste vereiste is. Inderdaad staat standaard de LPT op 0,35 bar maar misschien zit je waste gate stangetje vast? Ik wil je wel even helpen bij Nordicar hoor! Zie je de 26e ! De verdamper even goed schoon maken van te voren en ik denk dat het wel goed komt. Met een goed functionerende OMVL is het echt wel goed te doen zo'n MBC. Ik neem een metertje mee en wat slang en we komen er wel uit!
Groet
Ries
Ries van Lomwel
Ik denk dat het even goed in regelen van de MBC een eerste vereiste is. Inderdaad staat standaard de LPT op 0,35 bar maar misschien zit je waste gate stangetje vast? Ik wil je wel even helpen bij Nordicar hoor! Zie je de 26e ! De verdamper even goed schoon maken van te voren en ik denk dat het wel goed komt. Met een goed functionerende OMVL is het echt wel goed te doen zo'n MBC. Ik neem een metertje mee en wat slang en we komen er wel uit!
Groet
Ries
Ries van Lomwel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2012 19:51 #1358322
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic in theorie
Zou t moeten willen, bij de "Amerikaanse" en "Autralische sector rijden ze ook supercharged V8-en met een dubbele OMVL verdamper.
welkom trouwens bij de club!
Vond nog een leuke link met verklarende foto's hoe dat balanssysteem eigenlijk werkt:
gallery.oldholden.com/Jack_s/LPG++Parts/
Meer turbodruk zou wellicht ook kunnen betekenen dat het schroefje dat de gevoeligheid regelt anders ingesteld moet worden. Ik neem trouwens aan dat je er een G3 regeling op hebt, de software daarvan moet ook anders ingesteld worden bij een hogere druk.
Zelf gooi ik dit systeem eruit voordat ik verder ga met tunen, heb er geen vertrouwen in. Overigens zitten er weinig elementen in dit hele systeem die stuk kunnen, je probleem moet dus vrij makkelijk te vinden zijn. Zoek een goede gasboer die bekend is met dit systeem en niet een willekeurige.
Groeten,
Chris
welkom trouwens bij de club!
Vond nog een leuke link met verklarende foto's hoe dat balanssysteem eigenlijk werkt:
gallery.oldholden.com/Jack_s/LPG++Parts/
Meer turbodruk zou wellicht ook kunnen betekenen dat het schroefje dat de gevoeligheid regelt anders ingesteld moet worden. Ik neem trouwens aan dat je er een G3 regeling op hebt, de software daarvan moet ook anders ingesteld worden bij een hogere druk.
Zelf gooi ik dit systeem eruit voordat ik verder ga met tunen, heb er geen vertrouwen in. Overigens zitten er weinig elementen in dit hele systeem die stuk kunnen, je probleem moet dus vrij makkelijk te vinden zijn. Zoek een goede gasboer die bekend is met dit systeem en niet een willekeurige.
Groeten,
Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2012 20:17 #1358326
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Nee.
Een verdamper en verhoogde Turbodruk is meestal geen goede combi, ga dan over op verdampte injectie.
Groeten,Gerben
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2012 22:30 #1358348
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic injectie
of terwijl dampgas injectie.
Met gecomposeerde verdamper kan het ook wel.......maarja je moet wel weten wat je aan het doen bent.......
Met gecomposeerde verdamper kan het ook wel.......maarja je moet wel weten wat je aan het doen bent.......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2012 23:54 #1358359
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste mensen,
Tot nu toe
Beste mensen,
Tot nu toe bedankt.
Ries, ik neem je aanbod graag aan. De verdamper die er dan inzit is nieuw en is geschikt voor een dikke amerikaan ( tot boven de 200 kw). Ik draai de mbc helemaal open zodat er geen extra turbodruk is. Kunnen we de 26 ste voorzichtig opbouwen met druk. Die omvl verdampers zijn wel erg blikkerig van binnen. Kunnen die een verhoogde druk wel aan, of te wel is die verhoogde druk de reden dat de verdamper de geest gaf ? Overigens was de verdamper van binnen al zichtbaar beschadigd doordat de alu plaat toch schuurde tegen de interne componenten.
scaniar 164: klopt daarom heel voorzichtig tunen. Voornamelijk om iets meer koppel voor het trekken van een caravan te hebben en makkelijk een landbouwvoertuig te kunnen inhalen op een tweebaansweg ( kom er nogal veel tegen op weg naar zaltbommel). Is backfire het grote probleem ? Tot op heden nooit last van gehad ( maar ja, ook weinig turbodruk gehad).
gerry: graag had ik een injectie gehad, maarja .......
Tot ziens of tot 26 mei.
Peter Gillis
Tot nu toe bedankt.
Ries, ik neem je aanbod graag aan. De verdamper die er dan inzit is nieuw en is geschikt voor een dikke amerikaan ( tot boven de 200 kw). Ik draai de mbc helemaal open zodat er geen extra turbodruk is. Kunnen we de 26 ste voorzichtig opbouwen met druk. Die omvl verdampers zijn wel erg blikkerig van binnen. Kunnen die een verhoogde druk wel aan, of te wel is die verhoogde druk de reden dat de verdamper de geest gaf ? Overigens was de verdamper van binnen al zichtbaar beschadigd doordat de alu plaat toch schuurde tegen de interne componenten.
scaniar 164: klopt daarom heel voorzichtig tunen. Voornamelijk om iets meer koppel voor het trekken van een caravan te hebben en makkelijk een landbouwvoertuig te kunnen inhalen op een tweebaansweg ( kom er nogal veel tegen op weg naar zaltbommel). Is backfire het grote probleem ? Tot op heden nooit last van gehad ( maar ja, ook weinig turbodruk gehad).
gerry: graag had ik een injectie gehad, maarja .......
Tot ziens of tot 26 mei.
Peter Gillis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-05-2012 23:51 #1359424
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic injectie
Het is toch uiteindelijk een injectie geworden. Met Timen nog geprobeerd de verdamper te reviseren. Lukte niet. Bij Leto in Wijchen zijn ze er nog enige tijd mee bezig geweest. Ze kregen de installatie niet stabiel. Ondertussen vernam ik van een aantal van de medeforumleden dat een verdamper met een turbo een weinig gelukkige combi is ( gerryberry, Henk 940). Een aantal draadjes wezen er ook al op. Mede op grond daarvan heb ik gekozen de installatie om te bouwen naar injectie (combi van Vogels, landi en omvl). Ik rij 45.000 km dus het loont altijd tov benzine en de kansen op backfire zijn nihil. Prettig, straks met een caravan in de bergen. De rit naar en van heerhugowaard verliep lekker op nieuw gas. Stationair nog wat probleempjes (af en toe afslaan motor) maar dat wordt wel opgelost door Leto. En met MBC......., ingebouwd door de gasboer..... Druk weet ik nog niet, Bij Nordicar was geen meter voorhanden, maar ach het is voldoende. Ik schat 0,4 bar. Tussen twee haakjes, het was leuk daar bij Nordicar, met dank aan Tom. Peter Gillis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam