half warm niet stationair
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben vrij nieuw op het forum, en heb me net even netjes voorgesteld in de kletshoek.
Ik wil gelijk ook een vraag stellen over mijn 740 '88 b230F met LPG. Ik weet dat er al veel topics zijn over het stationair lopen, maar ik kon mijn verhaal niet echt herkennen in andere topics.
Al vanaf het begin (3 jaar terug voor het eerst gestart, na 7 jaar stilstaan) is stationair lopen niet zijn sterkste kant. Eerst liep hij vaak te hard;1500rpm zo'n beetje. Toen flink aan het afstellen geweest en een andere stappenmotor (CIS klep, gebruikt) gemonteerd en een andere LMM (dank aan baseman), het leek even beter. Toch bleef hij soms afslaan, vooral op half warme motor. Maar er was wel mee te rijden, meestal bleef hij aardig lopen. De laatste maanden sloeg hij weer, af en toe, af op half warme motor (koud loopt hij wel, maar moet er wel bij "nadenken", schommelt wat, en warm loopt hij eigenlijk best netjes).
Toevallig kwam ik laatst ergens een stappenmotor/CIS-klep tegen uit een goed lopend blok, die maar gemonteerd, om te zien of het toevallig toch iets zou schelen. Het maakte wel iets verschil, lijkt het. Hij slaat nu altijd af op halfwarme motor. Maar dit deed hij toch al steeds vaker. Volledig koud en vanaf bijna helemaal warm loopt hij wel, zoals altijd.
Op benzine loopt hij keurig stationair, ongeacht de temperatuur. Op LPG soms ook netjes, soms niet. Zelfs op warme motor slaat hij soms af. Als ik een stukje rijd, en dan bijv. bij een kruispunt kom, dan trap ik mijn koppeling in (zonder afremmen op de motor) en dan valt hij op LPG meestal terug naar 500 rpm, soms naar 750 rpm, en soms naar 0 rpm. Op half warme motor meestal dus 0 rpm. Op benzine altijd keurig 750/850 rpm.
Rijden doet hij wel goed, alleen stationair wil hij dus niet.
Heeft iemand een idee waar ik nu het beste zoeken kan?
Groet,
Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het kan zijn dat er meer aan af te stellen is, bijvoorbeeld voor de koude motor, maar dat weet ik niet precies. weet iemand anders het wel? Of kan ik het beste meteen naar de gasboer gaan? Ik doe het liefst alles zelf..
Verder heb ik het idee dat het vooral problemen geeft bij het stoppen met gasgeven. Als ik direct mijn gas loslaat en de koppeling intrap, dan is de kans van afslaan het grootst. Als ik dan vlak voor afslaan even speel met het gaspedaal, dan pakt hij hem vaak toch wel weer op, de ene keer wat sneller als de andere.
Gisteravond merkte ik ook voor het eerst dat hij even hikte/schokte als ik op de snelweg even mijn gas terugneem.
Het lijkt er dus op dat hij zich verslikt in het gaspedaal los laten. Misschien brengt dit iemand op ideeen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank voor je reactie!
Dat de verdamper teveel damp blijft geven zou goed kunnen. Hoe zou ik dit kunnen controleren/veranderen?
De cis-klep heb ik meermalen gereinigd en vervangen. Mede omdat hij op benzine wel (bijna altijd) goed loopt, klinkt een storing aan de verdamper aannemelijker?
Een oorzaak van valse lucht heb ik met het blote oog nog niet kunnen ontdekken. Ook het terugslagklepje op het luchtfilterhuis sluit goed (even gesmeerd).
Toch slaat hij nu steeds vaker af. Begin langzaam bijna wat wanhopig te worden, maar heb nog hoop de oplossing te vinden voor ik ergens strand.
Zou de carterontluchting een boosdoener kunnen zijn?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het lijkt erop dat het gerepareerd is. Net als zoveel stationair-euvels door stapsgewijs een aantal zaken door te nemen. BDP-sensor schoongemaakt, zat onder de olie en smurrie. Hopelijk zegt dit niet veel over mijn krukaskeerring.
Daarna het gasklephuis eraf gehaald. Goed schoongemaakt en alle slangetjes en aansluitingen gecontroleerd op lekkage/verstopping. Gasklep afgesteld, schakelaar afgesteld Deze stond ook niet goed, hij klikte niet. Hoe dit kan weet ik niet, want ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik dit ook afgesteld en doorgemeten. Ook bijzonder dat hij op warme/koude motor en gas/benzine verschil maakt.
Even geprobeerd, en alles lijkt goed. Ik durf pas echt te juichen als het na een week nog steeds goed is. Nu kan ik even niet meer testen, hij ligt met z'n kont op straat vol met puin, maar later in de week genoeg tijd om te kijken of ik opgelucht adem mag halen.
Wat fijn zo'n forum, ook al dacht ik dat mijn probleem net even anders was, de standaard dingetjes zijn toch altijd fijn om te weten, en in dit geval dus toch spijker op z'n kop!
- V700 register
- Nieuw lid
-
In anderhalf jaar kan een gasklep zodanig vervuilen dat de 0-stand verandert door aangekoekte smurrie. Omdat het wel of niet klikken van de gasklepsensor zeer nauw komt (bij minimale beweging moet er al een klik te horen/voelen zijn), kan het dus best zijn dat hij dan niet meer klikt.Ben 740 schreef : Gasklep afgesteld, schakelaar afgesteld Deze stond ook niet goed, hij klikte niet. Hoe dit kan weet ik niet, want ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik dit ook afgesteld en doorgemeten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Desnoods schoon spuiten met rijkelijk kruipolie en even lekker laten klepperen...
Succes!
Peter
Lobbes 740 '89 (met cis-klep...)