Overschakelen op Lpg duurt steeds langer

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2011 10:04 #1089498 door V700 register
Overschakelen op Lpg duurt steeds langer is gemaakt door V700 register
In mijn 960 zit een Lpi installatie vanaf nieuw ( 1996 ) Een jaartje geleden deed het rode lampje het nog, Daarna niet meer en begon het dus na een tijdje rijden groen te knipperen en daarna constant op groen. Sinds enige tijd duurt het overschakelen van benzine op gas steeds langer ( dus het knipperen van het groene lampje ). Ik kan aan de benzinemeter zien dat hij start en rijdt op benzine want kort voordat het groene lampje gaat knipperen wijst de benzine meter de gasstand aan. ( meestal een kwart volle benzine en half volle tot volle gastank ).
Zaterdag zakte tijdens het rijden de meter plotseling op benzinestand ( groene lampje uit ) en een tijdje daarna was alles weer gewoon en reed de auto weer op gas. Deze overschakeling gaat onmerkbaar , het groene lampje en de meterstand zijn de enige indicaties.
Of de auto in de garage of buiten overnacht maakt geen enkel verschil staat hij echter voortdurend in de zon dan duurt het overschakelen veel korter.
Heeft iemand enig idee waar we het moeten zoeken ? Bij voorbaat mijn dank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2011 13:16 #1333901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic overschakelen
Hoi ,
Ik weet uit ervaring dat de overschakeling naar LPG bepaalt wordt door een signaal van de lambda sonde dat de motor op de juiste bedrijfs temperatuur is om over te schakelen.
Als hier iets niet goed werkt dan krijg je de default overschakeltijd van het lpi systeem.
Kun je de tijd eens meten hoelang het duurt voor dat hij overschakeld?
Stop watch gebruiken.
Wel een paarkeer klokken.
Branden er verder nog lampjes op het dashbord?
 
groeten,
Martijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2011 13:28 #1333903 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic http://www.volvo700vereniging.nl/node/34320

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2011 15:50 #1333912 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thermostaat nog lekker fris?
Is de thermostaal van jouw koelwater misschien wat sleets geraakt?
Als deze lekt dan duurt het langer voordat de gewenste temperatuur voorbij komt voor de gasinstalatie om te mogen omschakelen naar LPG.
Zit er wel voldoende koelwater in het systeem?
 
Ehh Martijn
Volgens mij weet een lambdasonde niets van temperaturen (wel van zuurstof)
De standaard omschakeltijd zit er doorgaans ook niet in.
Er is wel een minimum tijd op benzine en een minimum temperatuur waaraan voldoon moet worden. (da's doorgaans een AND functie)
 
Met viendelijke groet,
Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2011 16:09 #1333914 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch wel

jwielsma schreef : Volgens mij weet een lambdasonde niets van temperaturen (wel van zuurstof)

Voordat de ECU (van het benzine-injectiesysteem) closed-loop gaat regelen en de meetwaarde van de lambdasonde gaat gebruiken, schijnt er 3x een een soort "test" gedaan te worden. Hoe precies weet ik niet (binnen zoveel tijd overschakelen van te rijk naar te arm ??), maar als dat 3x gebeurd is, wordt overgegaan naar de closed loop regeling.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2011 16:59 #1333923 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lamda

jwielsma schreef : Volgens mij weet een lambdasonde niets van temperaturen (wel van zuurstof)

Ik weet dat na het vervangen van mijn lambda het probleem opgelost was. :)
De default tijd van de LPI staat in de software van de LPI computer geprogrammeerd.
Maar bij mij was het lampje van de lamda tone aan en ik had een foutmelding die daar mee te maken had.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2011 13:14 #1334083 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Voor de aangedragen mogelijke problemen en oplossingen. Ik had telefonisch kontakt met Harry de Vries in Driezum die als LPG man ook met deze mogelijke oorzaken rekening hield. Gisteravond is hij ruim een uur aan het speuren, doormeten en sleutelen geweest en hij vond een enigszins loszittende stekker onder een vierkant geribbeld kastje bij de accu.
Toen leek de klus geklaard maar ja de auto was natuurlijk goed warm en dan deed het probleem zich niet voor. Vanmorgen dus koud gestart en binnen een tel knipperde het groene lampje om kort daarop definitief op groen te blijven staan.
Het euvel lijkt dus van de baan, ik heb echter alle reacties in mijn Volvo probleem boek genoteerd mocht het terug komen.
Overigens een pluim voor de Vries die je betrekt bij zijn werkzaamheden zodat zelfs een techniekanalfabeet als ik snap wat hij aan het doen is en waarom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD