Overschakelen op Lpg duurt steeds langer
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2011 10:04 #1089498
door V700 register
Overschakelen op Lpg duurt steeds langer is gemaakt door V700 register
In mijn 960 zit een Lpi installatie vanaf nieuw ( 1996 ) Een jaartje geleden deed het rode lampje het nog, Daarna niet meer en begon het dus na een tijdje rijden groen te knipperen en daarna constant op groen. Sinds enige tijd duurt het overschakelen van benzine op gas steeds langer ( dus het knipperen van het groene lampje ). Ik kan aan de benzinemeter zien dat hij start en rijdt op benzine want kort voordat het groene lampje gaat knipperen wijst de benzine meter de gasstand aan. ( meestal een kwart volle benzine en half volle tot volle gastank ).
Zaterdag zakte tijdens het rijden de meter plotseling op benzinestand ( groene lampje uit ) en een tijdje daarna was alles weer gewoon en reed de auto weer op gas. Deze overschakeling gaat onmerkbaar , het groene lampje en de meterstand zijn de enige indicaties.
Of de auto in de garage of buiten overnacht maakt geen enkel verschil staat hij echter voortdurend in de zon dan duurt het overschakelen veel korter.
Heeft iemand enig idee waar we het moeten zoeken ? Bij voorbaat mijn dank
Zaterdag zakte tijdens het rijden de meter plotseling op benzinestand ( groene lampje uit ) en een tijdje daarna was alles weer gewoon en reed de auto weer op gas. Deze overschakeling gaat onmerkbaar , het groene lampje en de meterstand zijn de enige indicaties.
Of de auto in de garage of buiten overnacht maakt geen enkel verschil staat hij echter voortdurend in de zon dan duurt het overschakelen veel korter.
Heeft iemand enig idee waar we het moeten zoeken ? Bij voorbaat mijn dank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2011 13:16 #1333901
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic overschakelen
Hoi ,
Ik weet uit ervaring dat de overschakeling naar LPG bepaalt wordt door een signaal van de lambda sonde dat de motor op de juiste bedrijfs temperatuur is om over te schakelen.
Als hier iets niet goed werkt dan krijg je de default overschakeltijd van het lpi systeem.
Kun je de tijd eens meten hoelang het duurt voor dat hij overschakeld?
Stop watch gebruiken.
Wel een paarkeer klokken.
Branden er verder nog lampjes op het dashbord?
groeten,
Martijn
Ik weet uit ervaring dat de overschakeling naar LPG bepaalt wordt door een signaal van de lambda sonde dat de motor op de juiste bedrijfs temperatuur is om over te schakelen.
Als hier iets niet goed werkt dan krijg je de default overschakeltijd van het lpi systeem.
Kun je de tijd eens meten hoelang het duurt voor dat hij overschakeld?
Stop watch gebruiken.
Wel een paarkeer klokken.
Branden er verder nog lampjes op het dashbord?
groeten,
Martijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2011 13:28 #1333903
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic http://www.volvo700vereniging.nl/node/34320
www.volvo700vereniging.nl/node/34320
mijn verhaal..
mijn verhaal..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2011 15:50 #1333912
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thermostaat nog lekker fris?
Is de thermostaal van jouw koelwater misschien wat sleets geraakt?
Als deze lekt dan duurt het langer voordat de gewenste temperatuur voorbij komt voor de gasinstalatie om te mogen omschakelen naar LPG.
Zit er wel voldoende koelwater in het systeem?
Ehh Martijn
Volgens mij weet een lambdasonde niets van temperaturen (wel van zuurstof)
De standaard omschakeltijd zit er doorgaans ook niet in.
Er is wel een minimum tijd op benzine en een minimum temperatuur waaraan voldoon moet worden. (da's doorgaans een AND functie)
Met viendelijke groet,
Jan
Als deze lekt dan duurt het langer voordat de gewenste temperatuur voorbij komt voor de gasinstalatie om te mogen omschakelen naar LPG.
Zit er wel voldoende koelwater in het systeem?
Ehh Martijn
Volgens mij weet een lambdasonde niets van temperaturen (wel van zuurstof)
De standaard omschakeltijd zit er doorgaans ook niet in.
Er is wel een minimum tijd op benzine en een minimum temperatuur waaraan voldoon moet worden. (da's doorgaans een AND functie)
Met viendelijke groet,
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2011 16:09 #1333914
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch wel
Voordat de ECU (van het benzine-injectiesysteem) closed-loop gaat regelen en de meetwaarde van de lambdasonde gaat gebruiken, schijnt er 3x een een soort "test" gedaan te worden. Hoe precies weet ik niet (binnen zoveel tijd overschakelen van te rijk naar te arm ??), maar als dat 3x gebeurd is, wordt overgegaan naar de closed loop regeling.jwielsma schreef : Volgens mij weet een lambdasonde niets van temperaturen (wel van zuurstof)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2011 16:59 #1333923
door V700 register

De default tijd van de LPI staat in de software van de LPI computer geprogrammeerd.
Maar bij mij was het lampje van de lamda tone aan en ik had een foutmelding die daar mee te maken had.
Beantwoord door V700 register in topic lamda
Ik weet dat na het vervangen van mijn lambda het probleem opgelost was.jwielsma schreef : Volgens mij weet een lambdasonde niets van temperaturen (wel van zuurstof)

De default tijd van de LPI staat in de software van de LPI computer geprogrammeerd.
Maar bij mij was het lampje van de lamda tone aan en ik had een foutmelding die daar mee te maken had.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2011 13:14 #1334083
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Voor de aangedragen mogelijke problemen en oplossingen. Ik had telefonisch kontakt met Harry de Vries in Driezum die als LPG man ook met deze mogelijke oorzaken rekening hield. Gisteravond is hij ruim een uur aan het speuren, doormeten en sleutelen geweest en hij vond een enigszins loszittende stekker onder een vierkant geribbeld kastje bij de accu.
Toen leek de klus geklaard maar ja de auto was natuurlijk goed warm en dan deed het probleem zich niet voor. Vanmorgen dus koud gestart en binnen een tel knipperde het groene lampje om kort daarop definitief op groen te blijven staan.
Het euvel lijkt dus van de baan, ik heb echter alle reacties in mijn Volvo probleem boek genoteerd mocht het terug komen.
Overigens een pluim voor de Vries die je betrekt bij zijn werkzaamheden zodat zelfs een techniekanalfabeet als ik snap wat hij aan het doen is en waarom.
Toen leek de klus geklaard maar ja de auto was natuurlijk goed warm en dan deed het probleem zich niet voor. Vanmorgen dus koud gestart en binnen een tel knipperde het groene lampje om kort daarop definitief op groen te blijven staan.
Het euvel lijkt dus van de baan, ik heb echter alle reacties in mijn Volvo probleem boek genoteerd mocht het terug komen.
Overigens een pluim voor de Vries die je betrekt bij zijn werkzaamheden zodat zelfs een techniekanalfabeet als ik snap wat hij aan het doen is en waarom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam